Miksi jääkiekkoa kutsutaan jääkiekoksi, kun se kiekkohan on kumia?
Kommentit (21)
Mistä materiaalista kiekot on sinusta lähtökohtaisesti valmistettu?
Jos oikein kovasti mietit, saatat hoksata tämän itse.
Vierailija kirjoitti:
Joo, totta. Miksi jalkapalloa sanotaan jalkapalloksi, kun sitä ei kuitenkaan ole tehty jaloista?
Oletko varma, ettei palloon käytetty nahka ole kuitenkin eläimen jalkanahkaa? Se olisi mahdollista. Jääkiekko sen sijaan ei ole jäätä.
Pesäpallo? Polkypyörä? Maastoauto? Aika paljon on tällaista epäjohdonmukaista yhdyssanastoa.
Miksi lentopalloa sanotaan lentopalloksi, kun eihän se pallo mitään lennä. Se liikkuu paraboloidista rataa, jonka määrittävät lähtönopeus ja -suunta, kierre sekä ilmanvastus.
Onko pesäpalloa alunperin pelattu linnunpesillä?
Miksi useimmat puukiukaat on kuitenkin tehty metallista tai kivestä?
Miksi monet käyttävät polkupyörää myös kaduilla, pyöräteillä ja jalkakäytävillä?
Ilmapallot eivät ole palloja eikä niissä ole yleensä ilmaa vaan heliumia.
hähhäh kirjoitti:
Sulkapallo tehty niiden lintujen sulista?
Kiekko ja kumi eivät semanttisesti ole rinnastettavissa, eli kiekko ei ole materiaalin nimitys kuten kumi, vaan kyseessä on MUODOLTAAN litteähkö ja pyöreä entiteetti.
Materiaaliltaan se voi olla siis mitä vaan, mainitussa tapauksessa se lähinnä käytännön syistä on juuri kumia kuten kondomikin.
Vierailija kirjoitti:
hähhäh kirjoitti:
Sulkapallo tehty niiden lintujen sulista?
Mä oon joskus muuten nähnyt sellaisen vanhanaikaisen sulkapallon, jossa oli linnunsulkia.
Vierailija kirjoitti:
Kiekko ja kumi eivät semanttisesti ole rinnastettavissa, eli kiekko ei ole materiaalin nimitys kuten kumi, vaan kyseessä on MUODOLTAAN litteähkö ja pyöreä entiteetti.
Materiaaliltaan se voi olla siis mitä vaan, mainitussa tapauksessa se lähinnä käytännön syistä on juuri kumia kuten kondomikin.
No älä 😁
Entäs maapallo, kun mm. vettähän "pintapuolisesti" inkludoituu käsitteeseen paljon enemmän?!
Juoksukaljat on kaupasta juoksujalkaa pihistetyt oluet.
Mutta mitenkä juoksukengät ja juoksumatto?
Miksi tämä on keskustelu vaikken kuule sinun ääntäsi ja enkä minä puhu vaan kirjoitan.
Vierailija kirjoitti:
Juoksukaljan kanssa maistuu juoksulenkki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on keskustelu vaikken kuule sinun ääntäsi ja enkä minä puhu vaan kirjoitan.
Kuvakieltä, kuvakieltä, on tää maailma vaan ihmeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Juoksuajasta puhumattakaan.
Joo, totta. Miksi jalkapalloa sanotaan jalkapalloksi, kun sitä ei kuitenkaan ole tehty jaloista?