Kuinka monta vaihdetta on riittävästi polkupyörään?
Kommentit (30)
Yksi, kunhan on hyvä kunto. Vapaaratas vielä, niin ei voi sluibailla.
Minulla on perus helkama. Tosi kevyt polkea. Talvipyöräilyssä mahtava. Osaan itse irrottaa renkaat ja paikata, kun ei ole vaihteita.
Riippu ihan siitä minkälaien pyörä ja minkälaiseen käyttöön.
Kolme. Enemmän niin menee turhaksi vaihteiden miettimiseksi ja nysväämiseksi mikä vie pyöräilystä sen sujuvuuden tunteen. T:työmatkapyöräilijä
Mulla on pyörässä joku 24 vaihdetta, mutta niistä tulee käytettyä ehkä neljää-viittä
Riippuu käytöstä.
Peruspyörään riittää 1-3 vaihdetta. Luotettavampi ja helpompi huoltaa, mutta täysin riittävä ns kaupunkipyöräilyyn lyhyille matkoille asvaltoituja reittejä pitkin.
Itse ajan isoäidin vanhalla 1-vaihteisella Helkamalla.
Kolme. Ylamakeen vahan kevyempaa ykkosvaihdetta, normipyorailyn aloitus kakkosella ja voi vaihtaa kolmoselle kun on paassyt kunnolla vauhtiin :)
Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos tulee pääasiassa kaupunki(keskusta)ajoon tai lyhyille (alle 10km) matkoille niin riittää muutama. Jos taas ajat enemmän laitakaupungilla, missä on vähän risteyksiä, niin vauhtikin voi olla kovempi isommilla vaihteilla. Ja kannattaa muistaa, mitä enemmän vaihteita sitä helpommin jotain hajoaa, sekä huolto on paljon kalliimpaa kuin vähemmillä vaihteilla.
Minulla on pyörässä 3 vaihdetta, mutta käytän sitä pääasiassa juuri kaupunkiajossa. Vauhtia on, mutta vain sen verran, että pystyy väistämään sinkoilevia jalankulkijoita ja pysähtyä risteyksiin. Joskus ajelen taas laitakaupungilla, jossa vastaan tulee ehkä muutama jalankulkija tai pyöräilijä, ja silloin toivoisin kyllä isompiakin vaihteita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pyörässä joku 24 vaihdetta, mutta niistä tulee käytettyä ehkä neljää-viittä
Tuo vaihteiden määrä onkin enemmän laskennallinen. Ketju ja rattaat eivät tykkää, jos esim käytät pienintä eturatasta ja suurinta takaratasta, jolloin ketju kulkee melkoisen vinossa.
Kuudella pärjää. Joka pyörässä vähintään tuplat mutta ei niitä tarvi.
Jos rupeaa pyöräilemään niin kantsii opetella polkemaan sitä pyörää😄
Oikeasti niitä kampia pyöritetään eikä poljeta. Pyöritysnopeus on aika iso niin se säästää niveliä sun muita.
Yleisin virhe on ajaa liian isolla vaihteella. Silloin tarvii niitä vaihteita enemmän kun voimat loppuu muuten.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Jos ei ole mäkiä ja nopeudet on maltillisia, niin vaihteeton pyörä on paras.
Itse tykkäsin nuorena 7-vaiheisesta pyörästä. Ajoin sillä päivittäin tunnin tai pari, joskus enemmänkin. Maasto oli mäkistä ja joskus tarakallakin istui joku. Siskon 3-vaihteinenkaan ei toisaalta ollut yhtään sen huonompi. Sanoisin, että sopivin määrä on se 3-7. Ei enempää.
Mutta käyttäjästä ja käyttöympäristöstähän se on kiinni.
Mä olisin kyllä tosi onnellinen, jos saisin tuon vanhan uskollisen pyörän taas takaisin.
Hopeakettu kirjoitti:
Kuudella pärjää. Joka pyörässä vähintään tuplat mutta ei niitä tarvi.
Jos rupeaa pyöräilemään niin kantsii opetella polkemaan sitä pyörää😄
Oikeasti niitä kampia pyöritetään eikä poljeta. Pyöritysnopeus on aika iso niin se säästää niveliä sun muita.
Yleisin virhe on ajaa liian isolla vaihteella. Silloin tarvii niitä vaihteita enemmän kun voimat loppuu muuten.
Moni ajaa selkeästi aivan liian isolla vaihteella. Sopiva polkunopeus on noin 80 kierrosta per minuutti.
Kolmevaihteisen ongelma on, että niiden vaihteisto on kallis huoltaa, takarenkaan irrottaminen paikkausta varten on työlästä ja muutenkin niissä on usein ongelmia. Siksi monet suosivat ns. kappavaihteisia pyöriä - ja tietysti siksi että kolmella vaihteella ei oikein voi ajaa muuta kuin rauhallista kaupunkiajoa. Pyörä joka jarruttaa taaksepäin polkaistessa voi olla vähän vaarallinenkin kaupungin vilkkaassa liikenteessä.
Itse koen että 3 x 7 on sopiva määrä. Kaikkia vaihteita ei tietenkään tule käytettyä, ettei ketju kulje rattailla vinossa.
Pyörää hankkiessa kannattaa käyttötarkoituksen lisäksi miettiä sen huoltoa ja säilytystä. Esim. hydrauliset levyjarrut ovat melko huoltovapaat. Kovin näyttävää pyörää taas ei uskalla säilyttää missään muualla kuin sisällä asunnossa tai se varastetaan.
2,,,eli sinkula missä voi kääntää takakiekon ympäri, kesälle ja talvelle oma välitys.
Miksi sitten pyörissä on reilu 20-vaihdetta?
Kolme.
Kantaminen, talutus ja polkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten pyörissä on reilu 20-vaihdetta?
No se on just se 3 x 7 eli 21 joka on paras. Jos siis yhtään enemmän haluaa ajella.
Eniten.
Koska paras.