Kutojat hoi!
Aloin tehdä simppeliä myssyä kierrepuikoilla. Pitäisikö siitä tulla ns.levy jonka lopuksi neulon yhdestä sivusta kiinni vaiko jotenkin kiinteä ympyrä? Olen tosi tyhmä..
Kommentit (17)
Ohje on kodin kuvalehden nelliinan blogi. Helppo myssy..
Käsittääkseni sen pitäisi olla kiinteä ympyrä? En tosin ole mikään käsityöihminen, mutta ainakin itse neulon pyöröpuikoilla pipot ja myssyt sellaisina putkiloina, jotka vain päätellään sitten päälaen kohdalta.
Ympyräksi se kannattaa kerralla tehdä. Älä käännä työtä ympäri kun olet päässyt rivin loppuun, vaan jatkat neulomista koko ajan samaan suuntaan jolloin saat aikaan ympyrän, josta saat tehtyä pipon.
https://www.google.fi/amp/s/nurjiasilmukoita.fi/amp/helppo-peruspipo/
Tässä helppo ohje pipoa varten! Tsemppiä!
treffit kirjoitti:
Tarkoitat, etta neulojat. Mattoja ja ryijyja kudotaan, yleensa kangaspuilla.
Ei siita tule levy vaan pyorea "pussi", joka pitaa kaventaa lopussa. Vrt. viidella puikolla esim. sukan neulominen.
Ok. Meillä päin kudotaan sukkia ja myssyjä. Tein sitte jotain väärin kun mulla siitä alkoi tulla "levy". Olisi tietty pitänyt tulla pussukka. Huoh.
Voit tehdä kummin vain. Ei se ole niin vakavaa. Yleensä tehdään suljettuna neuleena, että saa kavennettua pyöreää muotoa, mutta levynä saa eri muodon. Levynä voit ainakin jonkin verran vaikuttaa istuvuuteen sillä, miten ison sauman ompelet lopuksi.
Novitan sivut, Drops-lankojen sivut, Ravelry ja Google, Youtube yms tarjoaa helppoja neuleohjeita. Mut tekemällä vain oppii, joten älä tyhmyttele itseäsi vaan googlaile ja kokeile.
Ympyrä jos puikkosi on sopivan mittainen.
Luomiskerroksen jälkeen tarkista että työ ei ole kierteellä ja alat neuloa puikon alusta eteenpäin. Eli luomasi viimeisen silmukan jälkeen kudot luomasi ensimäisen silmukan. Kiristä lankaa että ei tule lenkkiä. Jatkat neulomista ohjeen mukaan.
Puikkosi on liian pitkä niin silloin neulot tasona ja ompelet sauman.
Jommin kummin voi tehdä, mutta jos sinulla on jo olemassa pyöröpuikot, niin olen sama mieltä, että suoraan ympyräksi vain. Pyöröpuikoilla voi toki tasoakin neuloa, mutta pipon kohdalla tässä ei nyt lähinnä mitään järkeä ole. Edellä olikin jo sinulle ohje.
Ja voithan sä tehdä ensin kaulaliinan, sitten myssyn suljettuna neuleena. Tulee kiva kun on sävy sävyyn. Ja jotkut kuulemma tikuttavat, kun neulovat.
treffit kirjoitti:
Ei siita tule levy vaan pyorea "pussi", joka pitaa kaventaa lopussa. Vrt. viidella puikolla esim. sukan neulominen.
Tämä on kuule ihan murrekohtainen juttu. Meilläpäin sekä kudotaan neuletta (puikoilla) että kudotaan mattoa (kangaspuilla).
Meilläkin kudotaan sekä puikoilla että kangaspuilla, neulotaan neulalla ja ommellaan lähinnä ompelukoneella.
Ostin 40cm pyöröpuikot ja tosiaan siitä tuli levy. Puikotkin hajosivat eli muovi irtosi metallipuikosta. Onnistuuko pussukkamalli pidemmillä puikoilla? Pitää oikeasti kysyä jostain neuvoa kädestä pitäen miten toimin. Innostunut (vielä) ap
Googlasin ohjeen. Kiva pipo, taidan tehdä saman mtös täällä.
Sekin on osa käsitöitä, että on valmis purkamaan ja aloittamaan alusta. Nyt jos oot neulonut paljon jo pipoa ja purat ja aloitat alusta, niin ei se hukkaan mennyt, koska nyt sulla on jo tatsia miten neuloa ja "käsialakin" on löytynyt.
Facebookissa on neulontaryhmiä, sieltä voit kysyä kuvien kera apua miten edetä.
Pipoon praa on 60cm pyöröpuikko. Loppuosan eli kavennukset voi tehdä myös neljällä puikolla kun se pyöröpuikon siima on hankala loppuvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Pipoon praa on 60cm pyöröpuikko. Loppuosan eli kavennukset voi tehdä myös neljällä puikolla kun se pyöröpuikon siima on hankala loppuvaiheessa.
60cm?
Tässä mun ohjeessa ei kavennettu. Tehtiin vaan lieriö ja vedetään lopuksi suppuun. Siis ohjeen mukaan. Ap