Ateistit, voisitteko matkustaa vahvasti uskonnolliseen maahan
ja kunniottaa uskonnollisia käytäntöjä siellä esim osallistumalla ruokarukoukseen? Vai poistuisitko paikalta aina kun jotain uskonnollista tapahtuu?
Kommentit (68)
Kerro nyt niitä maita ja uskontoja.
Riippuu monista seikoista. Israelissa voisi olla mielenkiintoista käydä. Jeesus-tarinat ovat aika kiehtovia. En tosin tiedä paljonko tapahtumapaikkoja on enää jäljellä.
Islamistimaat ei kiitos. Tunnen joitakin muslimeja ja paremmin hekin tuntuvat täällä viihtyvän, mitä en yhtään ihmettele.
Jos "jotain uskonnollista" on esim. eläinten tai ihmisten uhraamista niin en varmasti menisi sinne
No esim. Puola on hyvin katolinen maa, olen käynyt, ei ongelmaa. Katolisuus on vahvaa myös Espanjassa, olen käynyt ei ongelmaa, Kreikassa ei ongelmaa. Vai ajattelitko, että ainoastaan muslimit ovat uskonnollisia.
Ei ateismi tarkoita mitään uskontoallergiaa. Mä olen kiinnostunut uskonnoista ja vierailen mielelläni kirkoissa. Yleensä vedän rajan siihen, että en osallistu uskontunnustukseen, mutta kun esim. olin pienissä ristiäisissä (kummina, rippikouluikäinen kummilapseni kastettiin, jolloin musta tuli myös kirkollinen kummi – ja kyllä, kuulun myös kirkkoon ja lähdin kirkolliseksi kummiksi, kun pyydettiin), sanoin sen, koska muu olisi ollut vaivaannuttavaa.
Kunnioitan toisten uskonnollisia tilaisuuksia ja tunteita käyttäytymällä asiallisesti. En koe mitään ristiriitoja siinä, että kuulun kirkkoon ja toimin kummina. Olen kasvanut kirkon piirissä, uskonnollisuus oli läsnä lapsuudessani ja koen monet kirkolliset asiat tuttuina ja mukavina. En vain usko jumalaan.
Kuten mainittu, maassa maan tavalla. Ei ole vaikeaa käyttäytyä kunnioittavasti uskonnollisissa tapahtumissa eikä ollut tarvetta kiukutella kun minulle kerrottiin että tietyille alueille ei ole asiaa jos ei ole hindu.
Ap:n tavoin ajatellen ei kai sitten voisi matkustaa mihinkään maahan, eikä jäädä edes tänne Suomeen asumaan.
Suosittelenkin siis hänelle muuttamista kuuhun ...
Toki voin käydä uskonnollisessa maassa.
Vaikeampi paiikka olisi jos joutuisi vsikkapa uskonnollisem perheen vieraaksi tms. tavalla osaöliseksi uskonnollista yhteidöä.
Mm. eräs tuttavani toimii ammattinsa puolesta USA:n raamattuvyöhykkeellä ja liikematkoillaan joutuu osallistumaan kirkonmenoihin, toivottelemaan Jumalan siunausta ja vakuuttelemaan "rukoilen puolestasi.
Tuollainen olisi ahdistavaa.
Tottakai voin matkustaa ja olen käynyt mm. Jerusalemissa. Lapsiani en siellä kuitenkaan kasvattaisi.
Sopisiko sinulle, että lapsesi koulu alkaisi järjestää eid-juhlia ja vastaavia uskonnollisissa tiloissa?
Toki vierailen useinkin uskonnollisissa perheissä, mutta täällä Suonessa on ok olla ateisti.
Voin matkustaa uskonnolliseen maahan, jos maa ei selvästi riko ihmisoikeuksia uskonnon nimissä. Uskonnon harjoittamiseen en osallistu.
Kylla, ja olen matkustanutkin, useampaankin itseasiassa.
Olin Palestiinassa Ramadanin aikaan ja kunnioitin heidan paastoaan olemalla syomatta, tupakoimatta ja juomatta julkisilla paikoilla paivasaikaan. (Soin ja join salaa huoneessani.) Peitin kehoni nilkkoihin ja ranteisiin asti pitkilla ja valjilla vaatteilla koko reissun ajan (2kk).
Samalla reissulla kavin myos juutalaisten synagoogassa, peitin hiukseni asiaan kuuluvasti huivilla.
Etela-Afrikassa, vieraillessani syvasti kristityn perheen luona illallisaikaan, osallistuin illallisrukoukseen painamalla paani ja pitamalla vierustovereitani kadesta kiinni rukouksen aikana.
Olen myos kaynyt Marokossa ja Turkissa (ei-turistialueilla), siella pukeutumiseni oli myos "saadyllisempaa" kuin mita olisi vaikka jossain Kanarian rantalomakohteessa.
Parhaiten tulee toimeen kun kunnoittaa toisiaan. <3
Ap:ko ei voi käydä niissä maissa joissa ei noudateta juuri hänen uskoaan ja sitä linjausta siitä jota hän kannattaa? Aika vähän on esim. Lestadiolaisia maita. Jää matkustelut vähiin.
Uskonnollisissa maissa on myös ihmisoikeudet heikoissa kantimissa, joten olisi pakko yrittää olla aiheuttamatta pahennusta, ettei saa jotain kohtuutonta rangaistusta, kuten ruoskimista.
Aiteistinahan minulle ei sinänsä ole samanlaista onelmaa, kuin teillä uskiksilla, osallistua "väärän" uskonnon rituaaleihin.
Olen käynyt useissa hyvin uskonnollisissa maissa eikä missään ole edellytetty turistilta osallistumista uskonnollisiin rituaaleihin joten kysymyksesi on niin hypoteettinen etten osaa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt useissa hyvin uskonnollisissa maissa eikä missään ole edellytetty turistilta osallistumista uskonnollisiin rituaaleihin joten kysymyksesi on niin hypoteettinen etten osaa vastata.
Ja koska aloitusviestissäsi viittasit nimenomaan rituaaleihin, en edes maininnut pukeutumista. Kunnioitan kyseisiä kulttuureja siinä määrin kuin turistina on tarpeellista ja pukeudun niin kuin on sopivaa. Esim. olkapäät ja polvet peitettynä jos menen uskonnollisiin paikkoihin, enkä vetele myöskään bikineissä tai paljastavissa asuissa kadulla, mutta enpä kulkisi niin muutenkaan.
Olen tällä hetkellä islaminuskoisessa maassa. Ei haittaa, kunnioitan heidän tapojaan.ei ole pyydetty rukoilemaan.
Vastauksista huomaa, että se uskovaisuus on ihan jees muissa maissa, vaan ei Suomessa.
Tuota uskonnon tyrkyttämistä, ruokarukoilua yms. luulen että on eniten USA:ssa, jossa eletään ihme harhassa että kaikki haluavat olla kuin he. Ei missään muslimimaassa tai esim. Intiassa oleteta että turisti osallistuu uskonnollisiin seremonioihin.
Outo kysymys. En ole ateisti, mutta olen asunut syvästi uskonnollisessa maassa: Pakistanissa. En poistunut paikalta, kun jotain uskonnollista tapahtui. Mutta ei minulta odotettu osallistumista.
Maassa maan tavalla, tai maasta pois.