Onko suomen kielessä jo vastine Ok, boomer - letkautukselle?
Kyseessä siis näpäytys suurten ikäluokkien puusilmäisyydelle.
Kommentit (46)
"Hymyhuulet - Nunhuka lailai loi! remix
lapin miesten elämästä parhaita paloja komentoikaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullamössösukupolvi se on täällä, siis saaneet pysyvät työpaikat, talot ja mökit huomattavan helpolla nykynuoriin verrattuna.
Ei ole, pullamössösukupolvi tarkoittaa 80-luvun nuoria. Boomerit ovat sodanjälkeinen sukupolvi (baby boomers) eli vastaava kuin Suomessa 40-50 -luvun taitteen sukupolvista käytettävä suuret ikäluokat. Se, kuka on oikeasti saanut mitä helpommalla ja kuka kuvittelee minkäkin muun ikäluokan päässeen helpommalla, ei vaikuta siihen, mikä termi tarkoittaa mitäkin ikäluokkaa. Suuren ikäluokat = sodan jälkeen syntyneet, pullamössösukupolvi = 80-luvun nuoret.
Kaikkihan me kuvittelemme, että meillä on niin hankalaa edeltäjiin verrattuna ja ketkään kalkkiset eivät vain tajua, koska emme ole itse joutuneet niitä edeltävien sukupolvien vaikeuksia kokemaan. Mitä ei ole kokenut, sitä ei voi käsittää, joten on helppo kuvitella muiden aina päässeen tai pääsevän helpommalla ja kiillottaa sitä omaa, kärsivän ritarin haarniskaansa.
Termi on muuttunut, ysärin alussa luultiin että nuorilla on siloteltu tie mutta lamavuodet muutti yhteiskunnan. Taloudellisesti helpoimman elämän kokenut ja nykyisinkin rikkaimpia on se suurten ikäluokkien sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kolmekymppinen ihminen, ja minusta on todella outoa, jos ihminen ei tajua, että joka sukupolvella on ollut erilaiset haasteet. Esimerkiksi vanhempani ovat boomer-sukupolvea, eikä heidän lapsuuttaan ja nuoruuttaan kyllä helpoksi voinut sanoa.
Näinpä. Ehkä se paljon puhuttu tyhmentyminen on tosiasia?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kolmekymppinen ihminen, ja minusta on todella outoa, jos ihminen ei tajua, että joka sukupolvella on ollut erilaiset haasteet. Esimerkiksi vanhempani ovat boomer-sukupolvea, eikä heidän lapsuuttaan ja nuoruuttaan kyllä helpoksi voinut sanoa.
Riippuu varmaan henkilöistä mutta mun vanhemmat, jotka kuuluu suuriin ikäluokkiin, omistivat jo kolmekymmentä täytettyään omakotitalon, mökin ja auton. Pysyvä työpaikka oli jo 18-19-vuotiaina.
Tuollainen oli ihan tavallista heidän ikäpolvessaan.
Lisää typerää apinointia jenkeistä, wahuuu.
Aloittajan kaltaiset ihmiset on syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullamössösukupolvi se on täällä, siis saaneet pysyvät työpaikat, talot ja mökit huomattavan helpolla nykynuoriin verrattuna.
Kaikkihan me kuvittelemme, että meillä on niin hankalaa edeltäjiin verrattuna ja ketkään kalkkiset eivät vain tajua, koska emme ole itse joutuneet niitä edeltävien sukupolvien vaikeuksia kokemaan. Mitä ei ole kokenut, sitä ei voi käsittää, joten on helppo kuvitella muiden aina päässeen tai pääsevän helpommalla ja kiillottaa sitä omaa, kärsivän ritarin haarniskaansa.
Tässä on se ero että suuret ikäluokat ovat juuri suuruutensa ansiosta pystyneet vaikuttamaan lainsäädäntöön itseäänhyödyttävästi huomattavan paljon enemmän kuin nuoremmat esim. 70-80-luvun pienet ikäluokat.
Annoin boomereille anteeksi, sillä he eivät tienneet, mitä he tekivät. Eiköhän keskitytä nykyisyyteen ja tulevaisuuteen menneisyyden syyllisten etsimisen sijasta.
M38
Vierailija kirjoitti:
Lisää typerää apinointia jenkeistä, wahuuu.
Aloittajan kaltaiset ihmiset on syöpää.
Aloitus oli neutraali kysymys, ei kannanotto, senkin aivohalvaus.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa siitä kauheasta etnisestä profiloinnista?
Etninen profilointi on ok, jos kohde on valkoihoinen.
Rasismi on ok, jos kohde on valkoihoinen.
Seksismi on ok, jos kohde on mies.
Tässä vasemmistonuorten arvomaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan henkilöistä mutta mun vanhemmat, jotka kuuluu suuriin ikäluokkiin, omistivat jo kolmekymmentä täytettyään omakotitalon, mökin ja auton. Pysyvä työpaikka oli jo 18-19-vuotiaina.
Totta kai se riippuu henkilöistä, ja yhteiskuntaluokista. En mitenkään kadehdi vanhempieni köyhää lapsuutta, lapsena sairastettua riisitautia, kouluja käymättömän äitini pätkätöitä 15-vuotiaasta lähtien pomojen seksuaalisesti ahdistelemana, kouluja käymättömän isäni pitkää ja rankkaa työuraa, isovanhempieni homeista rintamamiestaloa, ja edesmenneen enoni yhtä homeista pikku mökinhörskää. Näillä seuduilla tämä on se tavallinen skenaario.
Hectorin "Lumi teki enkelin eteiseen" kertoo varsinaisesta onnelasta sekin. Kyllä ennen oli helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Se, että sinä olet ymmärtänyt kyseisen termin väärin tai käytät sitä väärin, ei tarkoita sitä, että tu otermi olis täällä (tai siellä tai missään muuallakaan) vastine boomereille (= baby boomers, jonka ainoa likimainen vastine Suomessa on suuret ikäluokat).
"Pullamössösukupolvi on tiettävästi Martin Saarikankaan vuonna 1993 ensimmäisenä esittämä käsite[2][3] ja sittemmin sotien jälkeisten suurten ikäluokkien 1990-luvulta alkaen käyttämä sana, jonka tarkoituksena oli kuvata 1980-luvulla nuoruuttaan elänyttä sukupolvea. Käsite kuvaa sitä, kuinka nuoriso elää helppoa elämää. Vanhempien ikäluokkien mielestä pullamössösukupolvi on saanut elämässään kaiken valmiina eikä ole juuri joutunut ponnistelemaan saavutustensa eteen[4]. Joidenkin vanhempien ikäluokkien edustajien mielestä pullamössösukupolveen yhdistetään myös uusavuttomuus."
Just näin. En muistanut, että Martin aloitti tämän hokeman, mutta tätä sillä tarkoitetaan. Sanana tosiaan aika epäsopiva, koska pullamössöä syötiin vissiin 40-luvulla. Muistan äitini kanssa puhuneeni asiasta, hän sitä pullamössöä oli lapsena puputtanut, minä en.
T: 80-luvun nuori
Vierailija kirjoitti:
itse asiassa boomer viitannee nykyisin nuorison parissa 30-40v ihmisiin, ei sodanjälkeisiin suuriin ikäluokkiin kuin aiemmin
Ei viittaa. Kyllä USA:ssa baby boomer sukupolvet ovat ne jotka syntyneet 1946-1964.
(Suomessa taas suuret ikäluokat viittaavat vuosina 1945-1950 syntyneisiin.)
Jos termejä käyttelee miten sattuu, niin sehän todistaa vaan käyttäjän tietämättömyydestä.
Vanhusten kanssa työskennellessä mainitsivat sellaiset 1800-loppupuolella ja 1900-luvun alkupuolella syntyneet, että "pullamössösukupolvi" tarkoitti heidän suustaan juuri sodanjälkeen syntyneitä, eli suuria ikäluokkia. Ovat sitten adoptoineet nimikkeen ja jatkaneet perinnettä eteenpäin. Nykyään on sentään omaakin mielikuvitusta jollakin ollut ja nimike on vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Se, että sinä olet ymmärtänyt kyseisen termin väärin tai käytät sitä väärin, ei tarkoita sitä, että tu otermi olis täällä (tai siellä tai missään muuallakaan) vastine boomereille (= baby boomers, jonka ainoa likimainen vastine Suomessa on suuret ikäluokat).
"Pullamössösukupolvi on tiettävästi Martin Saarikankaan vuonna 1993 ensimmäisenä esittämä käsite[2][3] ja sittemmin sotien jälkeisten suurten ikäluokkien 1990-luvulta alkaen käyttämä sana, jonka tarkoituksena oli kuvata 1980-luvulla nuoruuttaan elänyttä sukupolvea. Käsite kuvaa sitä, kuinka nuoriso elää helppoa elämää. Vanhempien ikäluokkien mielestä pullamössösukupolvi on saanut elämässään kaiken valmiina eikä ole juuri joutunut ponnistelemaan saavutustensa eteen[4]. Joidenkin vanhempien ikäluokkien edustajien mielestä pullamössösukupolveen yhdistetään myös uusavuttomuus."
Hän ehkä käytti noin mutta pullamössöä syötettiin nimenomaan suurille ikäluokille ja muutenkin heitä paapotaan edelleen mm. eläke-eduin. Eivät tiedä mitään esim. pätkätyöhelvetistä...
Ei. Edellinen on oikeassa. Muistan itse että olin ilmeisesti Saarikankaan tarkoittamaa "pullamössösukupolvea" eli nuori 1980-luvulla ja kommentti jäi tuolloin mieleen, koska se oli niin epäoikeudenmukainen ja konservatiivinen.
Saarikangas oli itse hieman ennen virallista suurten ikäluokkien aikaa syntynyt, mutta kuten samaan aikaan syntyneet vanhempani, hänkin oli hyötynyt aikakaudesta 50-70-luvuilla, jolloin elämä oli monin tavoin helpompaa.
Oma vanhempien aikana pääsi kävellen sisään yliopistoon ja sieltä suoraan vakinaiseen työpaikkaan. Mun vanhemmat eivät edes valmistuneen kuin ylioppilaiksi, mutta pääsivät silti hyviin vakituisiin virkoihin ja keskitason johtajiksikin.
Mun sukupolvi taas joutui jo kilpailemaan pääsykokeiden kautta opiskelupaikoista. Työpaikoista oli jo pulaa, juoksupojan paikkoja toki sai, mutta suuret ikäpolvet istuivat tukevasti leveillä ahtereillaan kaikissa hyvissä koulutusta vaativissa vakinaisissa viroissa ja työpaikoissa (usein ilman meidän sukupolven korkeampaa koulutustasoa). Monilla aloilla alkoi määräaikaisuuksien ja pätkätöiden oravanpyörä pyöriä jo meidän valmistuessa yliopistosta siinä 1990-luvulla - ja lamakin iski kivasti siihen saumaan.
Asenne-eroakin sukupolvissa oli: siinä missä mun vanhempien sukupolvi peri omilta vanhemmiltaan kaikenlaista omaisuutta jota ne edelliset sukupolvet olivat säästäneet ja hankkineet kituuttamalla perinnöksi nuoremmille polville, niin nämä noin suurten ikäluokkien tyypit pistivät yleensä rahat juhlimiseen, matkoihin, huvituksiin, veneisiin ja muuhun omaan kivaan. Avioerojakin alkoi tulla paljon, minkä seurauksena lapset jäivät usein heikommin tienaavan äidin talouteen. Seuraava sukupolvi - se pullamössö - ei sitten välttämättä perinyt enää mitään maita, mökkejä ja metsiä jotka olivat suvusssa olleet pitkään vaan jäätiin ihan omillemme, eikä edes alaikäisenä tuki ollut mitenkään taattu.
Tässä ainakin mitä mä olen kokenut ja keskustellut usean saman sukupolven tuttavani kanssa. Eli Saarikankaan heitto pullamössösukupolvesta asettuu melko outoon valoon -- olisiko siinä ollut kyse Saarikankaan puolustusreaktiosta siihen, että hänen sukupolvensa oli lopulta päässyt valta-asemaan ja nauttimaan hyvinvointivaltiosta seuraavien sukupolvien haitaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuit asian ytimeen. Tuosta tutkimustakin eri maista, että 1990-luvulla tai sen jälkeen aikuistuneet eivät ole kyenneet edes paremman koulutuksen avulla saavuttamaan samaa elintasoa kuin vanhempiensa sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa siitä kauheasta etnisestä profiloinnista?
Etninen profilointi on ok, jos kohde on valkoihoinen.
Rasismi on ok, jos kohde on valkoihoinen.
Seksismi on ok, jos kohde on mies.
Tässä vasemmistonuorten arvomaailma.
Tarkoitat varmaan että edustat itse ryhmää, jota ärsyttää se, että valkoisten miesten oikeistolainen ylivalta kyseenalaistetaan.