Nettikirpputorien vintage-trokarit ärsyttää
Äh! Olenko ainoa, jota potuttaa tällainen ilmiö? Sekä Huuto.net:issä että esimerkiksi Emmyssä pyörii vintage-kauppojen pitäjiä, jotka pyrkivät ostamaan kaikki kohtuuhintaiset merkkivintaget (Marimekko, Vuokko jne.).
Ymmärrän, että jostakin niiden vintage-liikkeiden pitäjienkin pitää vaatteensa hankkia, mutta on se nyt kornia, että Emmyyn tulee kolmella kympillä myyntiin takki ja muutaman päivän päästä sama takki on yli satasella myynnissä eräässä helsinkiläisessä vintage-liikkeessä. Näen siis esimerkiksi Instagramista tämän, miten myyntiin tulleet tuotteet ovat hetkessä myynnissä toisaalla.
Minua siis itseäni ärsyttää tässä, etten ehdi edes reagoida asettamiini hälytyksiin "aarteista", kun ne on käynyt poimimassa jo joku ammatikseen sivuja kyttäävä, jolla on vain intentio myydä tavara eteenpäin nelinkertaiseen hintaan. Sekä Emmy että Huutonet ovat käsittääkseni tarkoitettu ensisijaisesti kuluttaja-kuluttaja-kauppaan.
Kommentit (22)
Köyhät täällä taas valittaa. Maksakaa sille vintage-liikkeelle se heidän pyyntämänsä hinta niin saatte haluamanne tuotteen.
t:vintage- kauppias itsekkin
Koko vintage-sana on kokenut inflaation. Kaikkea vanhaa paskaa myydään vintagena.
Hmmmm.... no eihän kenenkään velvollisuus toisaalta ole odottaa, että sinä ehdit mukaan. Nopeat syövät, hitaat eivät - eikös se joku mainos mennyt noin.
Tuohan on hyvä bisnes, tottakai jokainen järkevä yrittäjä toimii noin.
Itsekin toimisit jos olisit yrittäjä.
Ostaa halvalla, myy kalliilla, parasta mahdollista tuottoa kauppiaalle. Ja ota huomioon, että nuo vintagekauppiaat myös maksavat vuokraa myyntitilastaan jne, silloin kaupan pitää ollakin kannattavaa.
En näe tässä mitään, mikä voisi ärsyttää ketään.
Olet vaan kateellinen, kun itse haluaisit saada tavaraa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi, etkä ehdi sitä ajoissa ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostaa halvalla, myy kalliilla, parasta mahdollista tuottoa kauppiaalle. Ja ota huomioon, että nuo vintagekauppiaat myös maksavat vuokraa myyntitilastaan jne, silloin kaupan pitää ollakin kannattavaa.
Olet vaan kateellinen, kun itse haluaisit saada tavaraa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi, etkä ehdi sitä ajoissa ostamaan.
Ei, en ole kateellinen, mutta totta kai mieluummin ostaisin tavaran sen oikeaan hintaan neljällä kympillä kuin ylihintaan välikäden kautta 150 eurolla. Odottaisin myös, että vintage-liikkeillä olisi tarjota vähän parempia aarteita kuin huutonetistä ostettua tavaraa, joka on jo ollut koko Suomen saatavilla sen viiden minuutin ajan ennen kuin trokari iski.
Minä taas ihmettelen sitä, että miksi on niin että jos joku myy halvalla, niin hänellä olisi ikäänkuin moraalinen velvollisuus myydä tuotteensa tarveharkinnan mukaan?
Eli pitää myydä halvalla köyhälle, koska rikas ei osta tarpeeseen.
Itse en kysele ostajien taustoja, sille myyn joka ekana maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en ole kateellinen, mutta totta kai mieluummin ostaisin tavaran sen oikeaan hintaan neljällä kympillä kuin ylihintaan välikäden kautta 150 eurolla. Odottaisin myös, että vintage-liikkeillä olisi tarjota vähän parempia aarteita kuin huutonetistä ostettua tavaraa, joka on jo ollut koko Suomen saatavilla sen viiden minuutin ajan ennen kuin trokari iski.
Sä voit kostaa sille vintage-kauppiaalle olematta ostamatta sen ylihintaisia tavaroita. Ja jos ne todella ovat ylihintaisia, ei niitä kukaan muukaan osta.
Jos taas kauppa käy, niin ei tässä kellään muulla ole mitään valittamista. Alkuperäinen myyjä sai haluamansa hinnan ja pääsi tavarasta eroon, kauppias sai palkkionsa tehdystä työstä ja uusi omistaja sai haluamansa tavaran hinnalla johon hänellä oli varaa.
Vastaavat trokarit päivystää myös kirppiksillä, eikä kohteena ole vain vintage. Heti kun oma pöytä alkaa olla laitettuna tai mielummin vielä silloin kun olet sitä vasta laittamassa, nämä tulevat penkomaan kaiken mitä voivat jälleenmyydä. En tiedä mikä tässä ärsyttää, kun kerran saa pyytämänsä ja tavaraa menee. Ehkä se vaan sotii kirppiksen periaatteita vastaan saada hyvä tavara kiertoon ilman ahneutta. Myisin vaikkapa lastenvaatteet mielummin sille ehkä varattomalle yh-äidille käyttöön ja tarpeeseen, kuin jollekin joka putsaa koko pöydän ja jälleenmyy tavarat omassa pöydässään.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavat trokarit päivystää myös kirppiksillä, eikä kohteena ole vain vintage. Heti kun oma pöytä alkaa olla laitettuna tai mielummin vielä silloin kun olet sitä vasta laittamassa, nämä tulevat penkomaan kaiken mitä voivat jälleenmyydä. En tiedä mikä tässä ärsyttää, kun kerran saa pyytämänsä ja tavaraa menee. Ehkä se vaan sotii kirppiksen periaatteita vastaan saada hyvä tavara kiertoon ilman ahneutta. Myisin vaikkapa lastenvaatteet mielummin sille ehkä varattomalle yh-äidille käyttöön ja tarpeeseen, kuin jollekin joka putsaa koko pöydän ja jälleenmyy tavarat omassa pöydässään.
Onhan toi väärin että tavara menee trokarille. Itse haen kirppikseltä edullisia tavaroita. Jos hinta ei ole halpa, en osta käytettyä. Monet tavarat on ylihinnoiteltuja varmaan trokareiden takia. Se pilaa kirppiksellä käynnin. katukirppiksiltä vielä sentään tekee löytöjä. Ostin viime kesänä tosi hyviä vaatteita katukirppikseltä ja hinnat olivat 1-3€. Pöytäkurppilsellä olisivat olleet 5-10€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi väärin että tavara menee trokarille. Itse haen kirppikseltä edullisia tavaroita. Jos hinta ei ole halpa, en osta käytettyä. Monet tavarat on ylihinnoiteltuja varmaan trokareiden takia. Se pilaa kirppiksellä käynnin. katukirppiksiltä vielä sentään tekee löytöjä. Ostin viime kesänä tosi hyviä vaatteita katukirppikseltä ja hinnat olivat 1-3€. Pöytäkurppilsellä olisivat olleet 5-10€.
Minä en ehdi ja jaksa nettikirppiskauppaa ja sen takia käytän perinteistä pöytäkirppistä, ja kyllä, huomaan omassa käytöksessäni muutoksen. Olen alkanut hinnoitellessa miettiä ensinnäkin sitä, että kuinka paljon saisin tästä esim. facessa (enemmän kuin pöytäkirppiksellä), ja toiseksi, laitanko trokarilisää vai kestänkö vain sen, että kohta joku ehkä myy tätä jossain moninkertaiseen hintaan, koska ärsyttäähän se. Meillä merkkivaatteetkin ostetaan ihan käyttöön eikä ne sillä tavalla ole "arvokkaampia" kuin muutkaan ja siksi mielelläni hinnoittelisin kunnon mukaan ilman mitään lisiä.
On muuten ihan totta, että parhaat löydöt tekee nykyään katukirppiksiltä, jonne trokarit eivät löydä niin helposti tietään. Esimerkiksi Kattilahallin kirppiksellä Helsingissä on nykyään sen verran paljon trokaajia, että kaikki kohtuuhintainen laatuvaate katoaa heti. Tietysti tässä voisi myyjänä toimia itse niin, että asettaa hinnan kysyttäessä yläkanttiin, jos epäilee trokausta (ja uskoo, että vaatteelle on muitakin ottajia). Trokaajanhan voi tunnistaa esim perässä vedettävästä kärrystä tai Ikea-kassista.
Vielä on sanottava, että itseäni ei vintage-liikkeissä (ainakaan nimeltä mainitsemattomassa Helsingin Kalliossa sijaitsevassa) asioiminen enää kiinnosta sen jälkeen, kun huomasin, että tavaraa haalitaan ammattimaisesti kuluttajien nettikirppiksiltä.
Sen sijaan kiitosta saa esimerkisi We Started This, jonne voi välittää omat vintage-ja merkkivaatteet myyntiin. Hyvä fiilis jäi myös siitä, kun eräässä kivijalkavintageliikkeessä asioidessani vanha rouva tuli myymään putiikin pitäjälle omia vanhoja laatuvaatteitaan. Totta kai myyjä myi ne eteenpäin kalliimmalla, kuuluu asiaan. Mieluummin näkisin vintage-liikkeen toiminnassa jotain tällaista reilua peliä kuin kyttäämistä kuluttajien nettikirpputorilla.
Vintage liikkeen myyjällä on riski, ostaako kukaan "ylihinnoiteltua"?
Itse kun myyn tavaroitani, olen kokeillut esim. Torissa/pöytäkirpparilla laittaa myyntiin jo valmiiksi "vintage" hinnoin. No, tulos on ollut tuurista kiinni, eli joko oikea ihminen löytää tuotteeni, tai sitten, ei enkä pääse siitä eroon. Kun taas, jos myyn oikeasti "kippis" hinnalla, menekki paranee., ja pääsen eroon tavaroista, mikä on ollut minulla se myynnin ykkösmotivaattori.
Kirppiksillä siis liikkuu sekä myyjiä että ostajia erilaisin motiivein, eikä siinä mielestäni ole mitään pahaa.
Vintage liikkeen pitäjä tekee sen työn ostajan puolesta, että kahlaa läpi löytääkseen roskan joukosta ne helmet, jolloin ostajan aikaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, "oikea" hintahan on 150 euroa, jos joku siitä on valmis 150 euroa maksamaan. Jos ei, niin bisnes ei kannata.
Olen itse ollut aikanaan vintage-yrittäjä verkossa (joskin ulkomailla), ja huvittaa tämä "rikas vintagemyyjä riistää köyhiä jotka haluaisivat kohtuuhintaista Marimekkoa" -asetelma. Tosiasiassa työ on hemmetin rasittavaa eikä sillä mitään suurta voittoa tee. Jatkuvasti saa kiertää kirppiksiä ja pitää tietää mikä myy; hutiostoksia tulee paljon. Ostetut tuotteet pitää pestä, mitata, punnita, stailata, kuvata, somessa markkinoida tai ketään ei kiinnosta. Vintagemyynnissä on totta kai paljon "imagolisää" - joku laittaa hämärän kännykkäräpsyn mekosta tori.fi:hin ja myy sitä 5 eurolla, mutta jos haluat pyytää mekosta 50 euroa markkinapaikassa jossa on paljon kilpailua, kuviin on syytä panostaa ammattimaisesti studiomaisessa ympäristössä tai kukaan ei edes katso mekkokuviasi päin. Sitten jos hyvin käy ja joku ostaa, pitää toivoa, ettei kyseessä ole joku joka tuohtuu siitä että käytetty tuote on käytetty, ja vaatii rahoja takaisin. Näitä on paljon. Useamman kerran sain vaatteen takaisin uudeltaa hajuvedeltä haisevana. Hmm.
Lopetin homman aikanaan koska löysin parempaa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä kuvittelet niiden "parempien aarteiden" tulevan? Vanhaa tavaraa saa kirppiksiltä, kuolinpesistä, nettikirppiksiltä, huutokaupoista. Ei vintagemyyjillä ole mitään erityisiä "parempia" kanavia mistä sitä tavaraa tulee, vaan koko bisnes perustuu taitoon tehdä löytöjä.
Saat nyt vertaistukea, mutta eri tuotteet. Meillä on tässä kaupungissa yksi käytettyjen huonekalujen myyntiliike, ja tämä liike hamstraa aivan kaikki Torin "Annetaan" tai todella edulliset huonekalut ja myy ne sitten todella kalliilla. Mainostaa siis näitä myös Torissa eli mielestäni röyhkeää toimintaa.
Enkä edes tiedä miksi se niin ärsyttää, en todellakaan olisi itselleni niitä hamstraamassa ja tietenkin tämän liikkeenkin pitää saada voittoa, mutta ottaa silti päähän tämä toiminta.
Varmasti kaupungissa olisi opiskelijoita ja pienituloisia, jotka kaipaisi näitä ilmaistavaroita. Tavallaan juuri heidän selkänahasta tänä yritys sitten pyörittää toimintaansa.