Raskauskilot, miten ne karistit?
Miten sait raskauskilot karistettua ja kauanko siinä kesti? Laihdutitko päämäärä mielessä vai tapahtuiko painon lasku omalla painollaan? Saitko liikuttua hyvin lapsen kanssa? Milloin liikuit (päiväuni aikaan, aikaisin aamulla...)? Ehditkö/ pääsitkö/ huvittiko liikunnallinen harrastaminen esimerkiksi jumppa? (jos siihen siis oli tilaisuus)
Neuvoja pliiis :)
Kommentit (17)
Imettäminen on kyllä aika tehokas keino...
En tehnyt mitään. Raskauden jälkeen (toinen lapsi) jäi kiloja, ne alkoivat tippua itsestään, kun täysimetys loppui ja lapsi alkoi syödä maidon ohella kiinteitä. En liikkunut erityisen paljon, vähän jotain lenkkiä ja jumppaa. Mulla oli pitkään raskauden jälkeen ongelmia nivelissä, palautuminen kesti kauan.
Toki siis mun ihan normaaliin arkeen kuuluu, etten syö jatkuvasti sellaisia ruokia, jotka paljon syötyinä lihottavat (karkit, pullat, limsat jne.).
Synnäriltä lähtiessä oli 2kg ja ne lähti kuukaudessa kun touhusi kotona ja lenkkeili vaunujen ja toisten lasten kanssa. Näin 3x
Neljännellä kerralla olin jo 40+v ja laihduin normaalipainon sisällä raskausaikana. Eli laitokselta lähtiessä - 2kg lähtöpainosta.
Minulle ei juurikaan kiloja tullut, mutta jatkoin terveellistä elämää raskauden jälkeenkin. Imetys tosissaan polttaa kaloreita ja vaunu lenkit on kivoja ulkoilu ja Urheilu hetkiä. Jos elää perusterveesti niin ne kilot kyllä karisee.
ennemminkin on ollut työn takana saada lihaskunto sille asteelle millä oli ennen raskauksia (3 alle neljässä vuodessa)
En mitenkään, ne lisääntyi synnytyksen jälkeen :/ synnyttään mentäessä 102kg. Lapsi nyt 4v ja paino 103kg.
9 kuukautta kesti. Nestettä oli suuri osa, ne lähti itsestään. Loput epäsäännöllisillä kotijumpilla ja vaunulenkeillä. Ruokavalio oli melko epäterveellinen tosin... Eli nopeamminkin olisi päässyt ruotuun jos olisi kaikki lukuisat herkut jättänyt pois päivittäisestä ruokavaliosta. Ja raskauskiloja tuli siis 25 kg.
4lasta.paino sama kun ennen lapsia. Eipä kummempia vaatinut,palasin normaaleihin liikuntarutiineihin ja terveellisen syömiseen. Kropan muokkaus mielessä kuntosali ehdoton ykkönen.
Synnytyksen ja imetyksen jälkeen oli 5 kg, ne piti laihduttaa pois 1,400 kcal ruokavaliolla ja liikunnalla, se kesti 2 kk.
Imettämisaika ei todellakaan pudottanut minulta kokoajan, jatkuva unettomuus sai minut vain lihomaan. Minä olen jo ihan toivoton, lapsi 8kk ja olen melkoinen lössykkå. Käyn juoksemassa joka päivä, mutta kilot on ja pysyy. Nyt tämän viikon lapsi on jo nukkunut yli neljä tuntia kerrallaan. Paastoamista olen kokeillut, oksensin sappea joka kerta kun olin syömättä yli 8-tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Imettämisaika ei todellakaan pudottanut minulta kokoajan, jatkuva unettomuus sai minut vain lihomaan. Minä olen jo ihan toivoton, lapsi 8kk ja olen melkoinen lössykkå. Käyn juoksemassa joka päivä, mutta kilot on ja pysyy. Nyt tämän viikon lapsi on jo nukkunut yli neljä tuntia kerrallaan. Paastoamista olen kokeillut, oksensin sappea joka kerta kun olin syömättä yli 8-tuntia.
Yritä olla stressaamatta tästä. Imetys ja paastoaminen eivät ole hyvä yhdistelmä. Kirjoitin tuolla ylempänä, että mulla alkoi kilot pudota, kun täysimetys loppui, toisilla vasta sitten, kun koko imetys loppuu. Ei se mukavaa ole, kun paino ei putoa, mutta sille keholle pitää antaa vähän armoakin. Raskaus ja imetys muuttavat kehoa ja sen toimintaa tosi paljon, tähän päälle vielä huonot unet, niin ei voi normaalitilanteeseen verrata. Olet hyvä sellaisena kuin olet. Ehdit kyllä pudottaa niitä kiloja sittenkin, kun yöt ovat parempia ja lapsi hieman isompi.
Mulla on paino noussut raskauksissa n. 10-12 kiloa ja iski jonkinlainen turvotustila aina synnytysten jälkeen koska synnärille jäi joka kerta vain kaksi kiloa vaikka enemmän kyllä synnytin. En siis hirveästi välittänyt mitä vaaka näytti, hormonit hämmensi. Tein alkuun vaan kegeleitä, "pulssikyykkyjä" ja lantionnostoja pitkin päivää sopivasti ja kun vauvat parin viikon ikäisiä niin lähdin pidemmille vaunulenkeille (vuodenaika tietenkin vaikuttaa, pakkasilla joku stepperi voisi olla hyvä). Jälkitarkastukset ovat olleet 6-8 vk jälkeen ja silloin paino ollut sama kuin ennen raskauksia ja imetysaikana se on vielä laskenut pikkaisen alipainon puolelle. Olen siis syönyt aivan tavallista terveellistä ruokaa ja herkutellutkin enemmän kuin muulloin, muuten olisin riutunut aivan. Imetysten jälkeen paino on noussut takaisin normaaliksi.
Terveellisellä ruokavaliolla ja kohtuullisella liikunnalla paino pysyy luultavasti normaalina. Raskausaikana tietenkin se liikkuminen vähenee lopussa eli kannattaa syödä pikkaisen kevyemmin, hormonien vuoksi aineenvaihduntakin on hitaampaa. Kiloista ei kannata ihan hirveää stressiä ottaa koska jos elää terveellisesti niin tekee ihan oikein, kilot voivat olla myös turvotusta eikä niitä kannata niin laskea. Imetyksellä ne sitten yleensä lähteepi jos niitä ei ole niin hirveästi tullutkaan ja on suht. aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paino noussut raskauksissa n. 10-12 kiloa ja iski jonkinlainen turvotustila aina synnytysten jälkeen koska synnärille jäi joka kerta vain kaksi kiloa vaikka enemmän kyllä synnytin. En siis hirveästi välittänyt mitä vaaka näytti, hormonit hämmensi. Tein alkuun vaan kegeleitä, "pulssikyykkyjä" ja lantionnostoja pitkin päivää sopivasti ja kun vauvat parin viikon ikäisiä niin lähdin pidemmille vaunulenkeille (vuodenaika tietenkin vaikuttaa, pakkasilla joku stepperi voisi olla hyvä). Jälkitarkastukset ovat olleet 6-8 vk jälkeen ja silloin paino ollut sama kuin ennen raskauksia ja imetysaikana se on vielä laskenut pikkaisen alipainon puolelle. Olen siis syönyt aivan tavallista terveellistä ruokaa ja herkutellutkin enemmän kuin muulloin, muuten olisin riutunut aivan. Imetysten jälkeen paino on noussut takaisin normaaliksi.
Terveellisellä ruokavaliolla ja kohtuullisella liikunnalla paino pysyy luultavasti normaalina. Raskausaikana tietenkin se liikkuminen vähenee lopussa eli kannattaa syödä pikkaisen kevyemmin, hormonien vuoksi aineenvaihduntakin on hitaampaa. Kiloista ei kannata ihan hirveää stressiä ottaa koska jos elää terveellisesti niin tekee ihan oikein, kilot voivat olla myös turvotusta eikä niitä kannata niin laskea. Imetyksellä ne sitten yleensä lähteepi jos niitä ei ole niin hirveästi tullutkaan ja on suht. aktiivinen.
Kannattaa kuitenkin jokaisen äidin myös muistaa se, että imetyksen aikana hormonit voivat vaikuttaa myös niin, että paino ei laske, vaan se alkaa laskea vasta, kun täysimetys loppuu (kuten mulla) tai sitten, kun imetys loppuu kokonaan. Moni turhautuu hirveästi, kun sanotaan, että imetys sitten sulattaa kilot, eikä niin käykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin jokaisen äidin myös muistaa se, että imetyksen aikana hormonit voivat vaikuttaa myös niin, että paino ei laske, vaan se alkaa laskea vasta, kun täysimetys loppuu (kuten mulla) tai sitten, kun imetys loppuu kokonaan. Moni turhautuu hirveästi, kun sanotaan, että imetys sitten sulattaa kilot, eikä niin käykään.
Niin voi kyllä lähteä vasta jälkeenkin, yleensä niitä kiloja ei jää kuin muutama, joten niistä ehtii kyllä myöhemminkin päästä eroon jos haluaa. Mielestäni on sellainen asia missä ei turha stressaaminen auta.
Paino putosi alipainon puolelle parissa kuukaudessa. Valvoin niin paljon etten jaksanut syödä.
Palasin vain normaaliin syömiseen ja liikkumiseen (kun pystyin)