Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkani laitettiin avoimeen hakuun

Vierailija
07.11.2019 |

Mielenkiinnosta kyselen teidän mielipiteitä tälläisestä keissistä.

Eli firmalla on tapana tehdä lyhyitä määräaikaisia sopimuksia työntekijöidensä kanssa. Aina on sanottu, että määräaikaisuus perustuu siihen ettei pysty tietämään tarvitaanko työntekijöitä jatkossa kun tilanteet muuttuu, mutta jos tarvetta on niin aina tarjotaan vanhoille työntekijöille jatkoa eikä lähdetä kouluttamaan uusia. Tämä ollut käytäntö viimeiset 15 vuotta. Kaikilla tiimin työntekijöillä tämänhetkinen sopimus päättyy tammikuun lopussa.

Firma muutti uusiin tiloihin puolisen vuotta sitten. Alussa oli toki hämminkiä, kun tavaroita oli monessa eri rakennuksessa ja tuli vielä uusi epäpätevä pomokin taloon. Yli puolet tiimin jäsenistä joutui jäämään sairaslomalle burnoutin takia. Uusi pomo sitten siirrettiin toiseen yksikköön. Tämän jälkeen säästösyistä tunteja vähennettiin ja työtehtäviä lisättiin. Muutama kuukausi meni muuten rauhallisesti, paitsi että meillä ei ole ollut esimiestä paikan päällä.

Nyt sitten ylimmältä esimieheltä oli tullut tiedote, jossa kerrottiin, että kaikkien työpaikat laitetaan avoimeen hakuun, ja meidänkin täytyy hakea jos on halukkuutta jatkaa.

Me työntekijät koemme tulleemme petetyiksi, ja totesimme että jos olemme olleet niin huonoja ettei tarjota enää jatkoa suoraan niin turha meidän on hakea. Yksikään tiimin jäsen ei aio hakea omaa työtään, samalla vaivalla hakee jonnekin muualle ja tällä alalla töitä riittää. Tämä pelästytti työnantajan, joka tuli henkilökohtaisesti kertomaan tiimille, että tarkoitus ei ollut laittaa meitä pihalle vaan saada meidät arvostamaan työtä enemmän. Heillä ei ole resursseja perehdyttää koko tiimiä uudelleen, ja kuka perehdyttäisi kun yksikään vanha työntekijä ei aio tulla enää?

Kyseessä on sosiaalialan työpaikka.

Mielipiteitä? Mitä itse tekisitte kyseisessä tilanteessa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä tällä kertaa astetta oudommalta kuviolta, vaikka aika paljon on tullut nähtyä ja kuultua. Toisaalta herää kysymys, miksi olette tuota menoa katselleet, jos kysyntää kerta on?

Aiemmin työ oli kivaa, ja meillä on ihan huipputiimi. Vedetään yhtä köyttä ja vietetään paljon aikaa yhdessä työajan ulkopuolellakin. Tilanne muuttui kun firma muutti toisiin tiloihin, ja silloin oli jo määräaikaiset sopimukset allekirjoitettu tammikuuhun. Moni oli muutenkin miettinyt lähtemistä, tämä temppu nyt oli vain se viimeinen niitti joka sai loputkin päättämään lähdöstä.

Siis teillä työtila on merkittävämpi kuin ihmissuhteet?

Vierailija
22/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä tällä kertaa astetta oudommalta kuviolta, vaikka aika paljon on tullut nähtyä ja kuultua. Toisaalta herää kysymys, miksi olette tuota menoa katselleet, jos kysyntää kerta on?

Aiemmin työ oli kivaa, ja meillä on ihan huipputiimi. Vedetään yhtä köyttä ja vietetään paljon aikaa yhdessä työajan ulkopuolellakin. Tilanne muuttui kun firma muutti toisiin tiloihin, ja silloin oli jo määräaikaiset sopimukset allekirjoitettu tammikuuhun. Moni oli muutenkin miettinyt lähtemistä, tämä temppu nyt oli vain se viimeinen niitti joka sai loputkin päättämään lähdöstä.

Ei, vaan tarkoitan että se on se hetki kun kaikki rupesi muuttumaan. Tuli epäpätevä pomo, tunteja vähennettiin, työtehtäviä lisättiin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnu lukee alotusta kunnolla?

Vierailija
24/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hain juuri lokakuussa sisäisessä haussa omaan paikkaani. Kyllähän se kirpaisi, mutta lopputulos on hyvä, koska sain paikan ja myös palkankorotuksen :-)

Tämä ja julkisella puolella. Joissakin paikoissa voi olla niin, ettei vakinaisia paikkoja voi suoraan täyttää vaan niitä joutuu näön vuoksi hakemaan vaikka tiedetään jo kuka tehtävään otetaan. 

Vierailija
25/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain juuri lokakuussa sisäisessä haussa omaan paikkaani. Kyllähän se kirpaisi, mutta lopputulos on hyvä, koska sain paikan ja myös palkankorotuksen :-)

Tämä ja julkisella puolella. Joissakin paikoissa voi olla niin, ettei vakinaisia paikkoja voi suoraan täyttää vaan niitä joutuu näön vuoksi hakemaan vaikka tiedetään jo kuka tehtävään otetaan. 

Tehtävät jatkuvat määräaikaisina.

Vierailija
26/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos töitä riittää muualla, sitten sinne. Jäisin tuossa tilanteessa ainoastaan, jos saisin palkankorotuksen, ja palkka on korkeampi kuin muualla. Voitte tiimin kanssa pelata yhteen ja vaatia kaikki samaa.

Vierailija
27/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun määräaikainen paikka on haussa eikä siihen automaattisesti siirretä jo määräaikaista tekevää, on hankala myöhemmin vedota ketjutukseen. Meillä tehdään noin vuoden välein, vähän muutetaan tehtävänkuvaa ja vaihdetaan väkeä. Ei synny klikkejä, ei itkua epäpätevästä johtamisesta.

Vierailija
28/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te kysyitte työnantajalta että miten tämä toiminta saa teidät arvostamaan työtä enemmän? Mä ainakin olisin kysynyt, eihän tuossa ole järjen häivää. Mutta joo, suututtaisi muakin niin paljon että hakisin töitä muualta jos tietäisin niitä saavani. Siinäpä työnantaja joutuisi miettimään menikö kaikki nyt ihan kuin Stömsöössä.

No siihen olisi tullut paljon hakijoita, ja sitt en kun vanhat olisi valittu, olisivat tunteneet itsensä harvoiksi ja valituiksi. Teoriassa

Eikä  :D Vähän niinkuin viisivuotiaita jekutettaisiin että ne olisi kiltisti. Myötähäpeä työnantajaa kohtaan.

Vierailija
29/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos töitä riittää muualla, sitten sinne. Jäisin tuossa tilanteessa ainoastaan, jos saisin palkankorotuksen, ja palkka on korkeampi kuin muualla. Voitte tiimin kanssa pelata yhteen ja vaatia kaikki samaa.

Tiedän työpaikan, jossa yritettiin tehdä noin. Osa porukasta jäi työttömäksi, uutta työpaikkaa ei löytynytkään tuosta vain jokaiselle. Saivat sitten työtarjouksen entiseen työpaikkaan, eivät hakeneet ja tuli karenssia.

Vierailija
30/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää mielestäni. Ei tuossa kasva arvostus vaan saa vaikuttamaan siltä, että työnantaja pitää teitä täysin arvottomina.

Mutta valitettavasti tuo on normisettiä julkisella sektorilla. Sama meillä kunnalla. Itse olen ollut 7 vuotta ketjutettuna. Nyt alkaa riittää. Diagnoosina on masennus ja työuupumus. Olen herännyt tähän järjettömyyteen, kun en uskalla ottaa sairaslomaa vastaan. Taitaa loppua minun hommat tähän sopimukseen.

Vierailija
31/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella törkeää mielestäni. Ei tuossa kasva arvostus vaan saa vaikuttamaan siltä, että työnantaja pitää teitä täysin arvottomina.

Mutta valitettavasti tuo on normisettiä julkisella sektorilla. Sama meillä kunnalla. Itse olen ollut 7 vuotta ketjutettuna. Nyt alkaa riittää. Diagnoosina on masennus ja työuupumus. Olen herännyt tähän järjettömyyteen, kun en uskalla ottaa sairaslomaa vastaan. Taitaa loppua minun hommat tähän sopimukseen.

Mikä ala tarkemmin? Jos hoitoala, niin töitä riittää eikä määräaikaisuudet pitäisi olla ongelma. Mina käyttäisin hyväksi tuota ja haluaisin viikon tai pari vapaata ennen seuraavan työsopimuksen alkua

Vierailija
32/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyseessä on sosiaaliala, niin varmaan on sellainen paikka, jota joku viranomainen valvoo (päiväkoti? lastensuojelulaitos?). Läksiäisiksi kannattaakirjelmöidä epäkohdat valvovalle viranomaiselle.

Vierailija
33/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut saman. Tosin työskentelen yksityisellä, enkä ole sosiaalialalla.

Mun oli pakko hakea omaa vakituista tehtävää, koska ei ollut muutakaan tiedossa. Toki laitoin heti hakemuksia samaan aikaan muihinkin firmoihin. En saanut haastatteluihin osallitumisesta huolimatta (miettikää, haastateltiin omaan tehtävään!) omaa vakipaikkaani uudestaan ja sitten alkoikin yt:t ja minut irtisanottiin. Sain kyllä uuden vakityön jo irtisanomisaikana eli ei tarvinnut olla työttömänä. Vanhaan vakituiseen paikkaani sitten palkattiin vastavalmistunut ja halvempi tradenomi, itse olin tuolloin 39v pitkän työhistorian omaava KTM eli olin kustannussäästöjen kohde. 

Tällä hetkellä minulla on tilanne, että työantajani laittoi taas nykyisen työpaikkani ensin sisäiseen ja sen jälkeen ulkoiseen hakuun. Eipä "muistanut" kertoa minulle tästä. En ole hakenut omaa paikkaani tällä kertaa, enkä jaksa kysyä edes työnantajalta että mitä v*ttua touhuavat, en jaksa näitä henkilöstökyykytyksiä enää yhtään. Voi puolestani irtisanoa minut, kyllä mä löydän jostain uuden työn.

Ja täytyy sanoa, etät olen aina saanut työpaikoissani kehuja työstäni eli en ole mikään laiskimus ja sen vuoksi minut irtisanottaisiin. 

Vierailija
34/34 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi pomo sai teistä 50% sairauslomalle 6 kuukaudessa? Miksi ihmeessä en oikein usko tuota,

Lisäksi on ihan normisettiä laittaa työpaikat auki, jos niissä on määräaikaisia tekijöitä ja työstä tuleekin vakituista. Ulkopuolelta voi löytyä pätevämää väkeä.

Sulla ilmesest ollu vaan hyvii pomoi... meillä onnistu huono pomo ajamaa kolmesta työntekijästä kaks saikulle kolmessa viikossa eli 66%. Ei siihe tarvittu muuta ku vähä liikaa vaatimuksia, muutosta muutoksen vuoksi, kyykyttämistä, nöyryyttämistä ja työntekijöille huutamista ja haukkumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä