Nirso lapsi ja anopin kritisointi
Minulla on kolmevuotias lapsi, joka on erittäin nirso ruuan suhteen ja syö todella vähän. Ruokaa lapsi saa väh. Viisi kertaa päivässä, mutta varsinkin lämpimien ruokien aikana neiti vain tokaisee, että hyi ei syö, yök pahaa tms.
Olen yrittänyt syöttää tytölle vaikka ja mitä. Haluan, että hän saa monipuolista ja terveellistä ruokaa, mutta tuntuu, että alas menisivät vain nakit ja perunamuusi.
No, eilen olimme anoppilassa kylässä ( ja siis anoppini ei tee muuta ruokaa kuin perunamuussia ja avaa jalostajan lihakastikepurkin ja lämmittää sen hellalla). Todella harvoin tekee muunlaista lämmintä ruokaa, joskus hernekeittoa.
Anoppini haluaa aina syöttää lastamme, vaikka on jo 3-vuotias ja haluaisi vielä, että lapsemme käyttäisi vaippoja. Eilen hän sitten tokaisi minulle, että kyllä tytölle mamman pöperlt kelpaavat. Ha että äitinä, minun pitäisi katsoa, että lapsemme saa tarpeeksi ruokaa!
Järkytyin, kun olen kuitenkin tehnyt parhaani asian suhteen. Aamupalaksi hän saa joko muroja, leipää tai keitän puuron. Lounaaksi ja päivälliseksi teen mitä keksin ja kokeilen. Välipalaksi annan hedelmiä esim. Banaania. Halutessa saa leipää. Iltapalaksi leipää, muroja tai muuta mitä keksin. Mieheni on aamusta iltaan töissä, myös suurimmaksi osin viikonloppuisin ja hän ei tee ruokaa.
Muut äidit ja isät! Mitä te teette nirson lapsen kanssa? Loukkaannuin todella paljon kommentista, kun lapsemme on vielä normaalipainoinen.
Kommentit (30)
On ollut, mutta äskettäisen muuton takia on vielä kotona äidin ja pikkusisaruksen kanssa. Haemme parhaillaan päiväkotipaikkaa mutta siinä kestää luultavasti tovi kunnes pääsee kunnalliseen
-av
Anteeksi, mutta etkö ole töissä ja lapsi hoidossa. Muiden lasten seura varmasti auttaisi tässäkin pulmassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsenne ole päivähoidossa? Siellä hän oppisi syömään monenlaista ruokaa.
Monenlaista einestä ja muuta ravinnotonta vatsantäytettä :D:D
Olen äitiyslomalla nuoremman syntymästä johtuen..
-av
Mikä täs nyt on se ongelma? Normaalipainoinen lapsi syö sen verran kuin tarvitsee ruokaa, koirat haukkuu, karavaani kulkee.
Hei.
Puheeksi ottamassasi asiassa on kaksi eri teemaa. Itse syöminen/nirsoilu ja sitten anopin luona syöminen.
Lapsilla on usein v'ähän eri tavat mummolassa/kylässä jne kuin kotona. Vaikka mummi syöttäisikin tai muuten lellisi, ei se tarkoita, että asian pitää samoin jatkua kotona. Ymmärsin, että pahoitit mielesi anopin ohjeesta lapsen ruokintaan. Voihan olla, että asia oli taitamattomasti tai töksähtäen ilmaistu, mutta voi myös olla, että hän on aidosti huolissaan lapsen ravinnon saannista kertomasi nirsoilun perusteella ja kenties miettinyt kauankin, miten ottaa asia puheeksi. Toki hän olisi voinut jutella asiasta muussa yhteydessä kuin juuri syömisen aikana. Tuollaisesta asiasta puheeksi otto on usein kipeää, koska äitiys on kuitenkin herkkä asia ja syöminen on vaivannut sinunkin mieltäsi. Tuo saattoi tuntua sinusta (ilman että hän tarkoitti sitä), ettei hän luota sinun taitoihisi. Kannustan kuitenkin katsomaan asiaa lapsi keskiössä, lapsen hyvinvointi ja terveys keskipisteenä.
Toinen asia on sitten itse tuo syöminen. Kannustan sinua ottamaan asia neuvolassa puheeksi. Pelkkä paino ei vielä kerro sitä, että ravitsemus on riittävän monipuolista. Muroista, puuroista jne ei välttämättä saa tarpeeksi kaikkea, jos lapsi ei oikein syö sitä ns oikeaa ruokaa. Neuvolassa ovat ammattilaisia paitsi ravitsemuksen, myös sen suhteen, miten noista ruokailutilanteista tulisi mukavampia eikä jatkuvaa vääntöä-
Laitan vaihtelevaa kotiruokaa, nirso lapsi syö sitä mitä on. Sen verran kun syö. Välipaloja ei tipu. Näin on menty nyt 14 vuotta. Leikki-ikäisenä vääntöä oli todella paljon, onneksi oma pitkäpinnaisuus ja pkoti & kouluruoka ovat laajentaneet makuaistia. Ruokakulhon ääreen ei ole kukaan nälkään kuollut. Onhan allergiat poissuljettu? Omasta lapsuudesta muistan kaverin, joka ei halunnut syödä kalaa, kun rupesi tukehduttamaan. Vanhemmat eivät uskoneet ja pakottivat syömään. Aikuisena selvisi sitten, että on allerginen kalalle, turvottaa hengitystiehyet, ei umpeen saakka, mutta kuitenkin.
Syö mitä syö, mutta opeta se olemaan yököttelemättä ja hyittelemättä. Se on huonotapaista. Ruokaa ei sanota pahaksi eikä ällötellä. Ruoka ei ole pahaa vaikkei joku siitä sattuisi pitämään.
Olen opettanut omat lapset sanomaan hyi yökin sijaan "kiitos mutta mulle ei tää maistu". Seuraavan kerran syödään sit seuraavalla aterialla, jos ei ruoka kelpaa niin ei ylimääräisiä välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Syö mitä syö, mutta opeta se olemaan yököttelemättä ja hyittelemättä. Se on huonotapaista. Ruokaa ei sanota pahaksi eikä ällötellä. Ruoka ei ole pahaa vaikkei joku siitä sattuisi pitämään.
Tämä. Kiitos.
Kiitos kaikille huojentavista kommenteista!
Teen siis lounaaksi ja päivälliseksi todella vaihtelevaa ruokaa (riisit, perunat, kvinoa, pastat, kanat, kalat, jauheliha, keitot, erilaiset kasvikset), tänään on esim. Lohta.
Lapsella epäiltiin aikaisemmin allergiaa jonka takia käytiin lääkärissä ja menee nykyään laktoositomalla. Muita allergioita ei ole todettu.
Olin juuri äsken neuvolaan yhteyksissä ja sain hyviä ohjeita ja keskusteluapua asiaan liittyen.
Tämä asia on vain vaivannut itseä pitkään, kun tuo syömättömyys vain stressaa itseä paljon...
-av
Anopille sanot että asia ei kuulu hänelle pätkän vertaa. Jos ei usko, vähennät yhteydenpitoa.
Lapsi ei kuole nälkään. Riittää kun tarjoat ruokaa ja pidät ruokailutilanteet mukavina. Mitään pakkoa ja tuputtamista ei saa liittää ruokailuun.
T. Nirson lapsen (kohta 18) äiti
Mitä väliä mitä se lapsi syö, tuskin itseään nälkään tappaa. Anopille en menis kylään jos ei osaa käyttäytyä. Nakit ja einekset on hyviä jos koulutat koiraa tokossa kerran viikossa; ihmiselle tai eläimelle ne eivät sovi pääasialliseksi ravinnoksi koska ravintosisältö on täyttä huttua.
Lapselle opettaisin käytöstapoja ja kunnioitusta ruokaa kohtaan. Millekkään ruualla ei sanota hyi yäk. Voisi näyttää myös videoita Afrikasta missä ei ole lapsille muuta ruokaa kuin riisivelliä ja eläimille tarkoitettuja vitamiini liuoksia. Kysyä haluaako lapsi että muutetaan Afrikkaan puoleksi vuodeksi niin oppii arvostamaan suomalaista ruokaa.
Päiväkoti on myös hyvä. Siellä on toki eineksiä mutta maistellaan myös meloneja, punajuurta, eri salaatteja, lanttuja ja juureksia ym. Sielläkään ei yleensä suvaita mitään hyi yök kommentteja. Siellä myös lapset ovat nälkäisiä koska tekemistä ja ulkoilua on paljon.
Kukaan ei tässä maassa nälkään kuole.
Eli ihan vain jättää sitten syömättä ja seuraavalla aterialla syö... tai on syömättä. Mitään numeroa asiasta ei kande tehdä.
Viisi kertaa teillä tarjotaan ruokaa? Vähentäisin neljään kertaan. Eli aamiainen, lounas, päivällinen ja kevyt iltapala.
Voi ihan hyvällä omatunnolla vähentää kolmeenkin, jos ei edelleenkään maita ruoka. Jättäisin pois murot ja muun houkuttelevan. Aamulla puuro jne.
Kerro että on ruma tapa ja epäkohteliasta sanoa ruuasta yök.
Muuten antaisin olla ja syödä minkä verran syö. Jos ei syö niin sitten on syömättä muttei palkita herkuilla ja välipaloilla.
Ilmeisesti syö kuitenkin ihan ok jos normaalipainoinen?
Tuo on kyllä ärsyttävää kun tehdään oletuksia perheen ruokailuista ja siitä saako ruokaa tarpeeksi kotona. Minun äiti harrastaa tätä ja se on raivostuttavaa. Tytärtäkin ärsyttää mennä kylään kun koko ajan pakotetaan ja tuputetaan ja arvostellaan. Olenkin nyt sanonut äidille että lopettaa tuon ja että en halua mitään syömishäiriötä tyttärelleni hänen takiaan.
Tyttö nyt 9-vuotias. On siro mutta silti normaalipainoinen eikä liian laiha.
Jos et kehtaa noin suoraan sanoa niin voithan koittaa päinvastoin ja sanoa jotain että "näköjään mamman ruuat kelpaa ja että hyvä kun syö täällä kunnolla."
Ja vielä jos arvostelee teidän kodin tapoja niin sanot että onneksi tyttö on vielä normaalipainoinen eikä lääkärit ole huolestuneet ja että ei se lapsi täyden pöydän ääreen nälkään kuole mikä on tottakin.
Meillä yksi lapsista ei suostu syömään parsakaalia, joten jos laitan sitä hänen herkkuruokaansa (jota hän normaalisti syö 2-3 isoa annosta), hän ottaa pienen kauhallisen, eikä ota lisää.
Toinen ei tykkää porkkanoista ja kolmas ei tykkää herneistä.
Jos laitan ruokaan parsakaalia, porkkanaa ja herneitä, jää suurin osa ruoasta kattilaan. Jos tarjoan nämä kaikki ruoka-aineet erikseen, jokainen syö hyvin, myös niitä kasviksia joista tykkää. Oman inhokkinsa jokainen jättää kokonaan ottamatta.
Jos lapsi on normaalipainoinen, niin eihän kovin pieniruokainen voi olla. Jos teillä vielä menee kaikista ruokaryhmistä edes jotain niin ei mitään hätää. Joku protskun lähde, hedelmiä ja joku vihannes, perunaa (edes muusina) ja leipää ja muroja.
Vierailija kirjoitti:
No ei todella opi, jos on hyvin nirso! Tämä on ihan puppua.
Anopille voi kertoa, että joo, muusia lapsi söisi vaikka joka päivä, mutta tarkoitus on opettaa lapsi syömään muutakin. Että siitä hetkestä, kun lapselle uppoaa muusi lihakastikkeella mummon syöttämänä ei voi vetää mitään muita johtopäätöksiä kuin että lapsi tykkää muusista.