Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies määrää vapaista

hoitoalalla kaikki on toisin?
06.11.2019 |

Meillä on on joulun aikaan työlistassa yhteensä 11 vapaata. Esimies ilmoitti, että niitä saa pitää max 3 peräkkäin. Onko tämä ihan oikein? Voiko työnantaja näin tehdä? Käytännössä se saattaa olla 1 vapaapäivä kerrallaan ja 1 töitä, jos esimies tekee listat..
Ymmärrän, että kaikkia ei saa pitää peräkkäin, mutta että vaan kolme perätysten. Itsellä esim vanhemmat asuu niin kaukana, että pelkästään matkan tekoon menee yhteen suuntaan 1 päivä..

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä, jos resursseja ei ole riittävästi pidempiin lomiin. Työnantaja ostaa sinulta työtä, olet työsopimuksen hyväksynyt.

Vierailija
2/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos TES:sin mukaista niin voi määrätä noin. Aina kannattaa tietysti kysyä haluaako joku työkaveri vaihtaa vuoroa ja suostuuko työnantaja siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi. Anna mä arvaan olisit halunnut pitkän vapaan johonkin siihen joulun välipäiviin niinkuin kaikki? Olisiko kiva kun olet itse pitkillä vapailla niin työkaverisi tekee juuri parhaimpaan aikaan esim omien lasten lomaillessa koulusta pitkän työputken ja saa itse omat vapaansa hajanaisina ykkösvapaina? Tuohan on reiluinta, kaikki saa kolmen päivän vapaan ja työvuorot ajoittuu jokseenkin reilusti.

Vierailija
4/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin tammikuulle pitkän vapaan ja sanoin, että voin olla joulun ja uudenvuoden töissä..muut haluaa joulun vapaaksi

t. ap

Vierailija
5/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuista rutinaa....

Vierailija
6/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän tuo määrää joo.

Vierailija
7/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin tammikuulle pitkän vapaan ja sanoin, että voin olla joulun ja uudenvuoden töissä..muut haluaa joulun vapaaksi

t. ap

Äsken halusit joululle pitkän vapaan. Nyt haluat olla joulun töissä.

Työnantajallesi saattaa olla epäselvää mikä toiveesi oikein on.

Vierailija
8/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko pitää paikkansa. Esimies määrää vapaista. Tietenkin lain ja tes:n mukaan.

Asiasta voi kuitenkin neuvotella. En nyt tosin aivan ymmärtänyt, koska puhut joulunajasta. Ja pitemmän vapaan haluaisit tammikuussa. Tarkoitatko 2.1. alkaen?

Vierailija
9/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä. Itse olen pyytänyt ja saanut kolme päivää, aaton ja joulupäivät, vapaiksi. Tämä onnistuu koska muille pyhille en pyydä vapaata.

Kannattaa puhua esimiehen ja työkavereiden kanssa.

Vierailija
10/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tietty viikkolepo pitää olla, yleensä yhtenäinen 36 h, mutta muuten pomolla on valta.

Eri asia sitten, kuinka hyvää määrääminen ja hölmösti suunnitellut työvuorot tekevät ilmapiirille ja ihmisten työssäjaksamiselle. Työvuorot pyritään toki toteuttamaan työntekijöitä kuunnellen, mutta tasapuolisuus ei toisaalta mahdollista sitä, että yksi saa erivapauksia ja pitkän vapaaputken, jos sen takia muilla tulee kohtuuton työputki tai silppuiset vapaat.

Vierailija
11/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tietty viikkolepo pitää olla, yleensä yhtenäinen 36 h, mutta muuten pomolla on valta.

Eri asia sitten, kuinka hyvää määrääminen ja hölmösti suunnitellut työvuorot tekevät ilmapiirille ja ihmisten työssäjaksamiselle. Työvuorot pyritään toki toteuttamaan työntekijöitä kuunnellen, mutta tasapuolisuus ei toisaalta mahdollista sitä, että yksi saa erivapauksia ja pitkän vapaaputken, jos sen takia muilla tulee kohtuuton työputki tai silppuiset vapaat.

No kyllä se on joskus pakko määrätä. Ei toteutuisi tasapuolisuus muuten yhtään mitenkään. Äänekkäin ja itsekäin aines on aina valittamassa ja vaatimassa milloin mitäkin, eivät ymmärrä (=halua ymmärtää) että jos kaikki heidän toiveensa toteuttaa, niin se ei ole muille reilua. Mutta kun se oma napa ja minä minä minä. Kiertävät jouluvuorot on kaikkein paras tapa. Tasapuolista ja jokainen joutuu joskus olemaan jouluna töissä ja saa joskus vapaata. 

Vierailija
12/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joulunaika liittyy tammikuuhun? Onko sulla lomapäiviä? Kysy, voisiko niistä käyttää siihen, että pääset tammikuussa vanhempien luokse. Tai pari palkatonta kolmen vapaan kylkeen.

Vierailija
13/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on joskus pakko määrätä. Ei toteutuisi tasapuolisuus muuten yhtään mitenkään. Äänekkäin ja itsekäin aines on aina valittamassa ja vaatimassa milloin mitäkin, eivät ymmärrä (=halua ymmärtää) että jos kaikki heidän toiveensa toteuttaa, niin se ei ole muille reilua. Mutta kun se oma napa ja minä minä minä. Kiertävät jouluvuorot on kaikkein paras tapa. Tasapuolista ja jokainen joutuu joskus olemaan jouluna töissä ja saa joskus vapaata. 

Tämä on niin työpaikkakohtaista. Meillä homma hoituu ihan kysymällä työntekijöiltä. Aina on joku, joka haluaa olla pyhät töissä. Koskaan ei ole tarvinnut määrätä. Pysyy se työilmapiirikin hyvänä.

Kiertävä lista saisi aikaan vuoronvaihtorumban ja vitutuksen.

Vierailija
14/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vaihtamaan keskenään vuoroja muiden työntekijöiden kanssa.

Vierailija
15/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut yli 20vuotta samassa työpaikassa, myös työkaverit samat.

Tämä on "outo" paikka.

Koskaan ei ole ollut riitoja vapaiden/lomien pidosta.

Kaikki olleet samanarvoisia töitten ja vapaiden suhteen.

Ihanaa olla töissä tällaisessa paikassa😃

Vierailija
16/16 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän se otsikossa jo lukee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme