McDonalds villitsee lapsia!
Siis tämä McDonaldsin uusin mainos…
Meillä on 3 alakouluikäistä lasta, ja arki on mennyt ihan mahdottomaksi nyt lyhyessä ajassa!
Lapset on olleet aina tosi tottelevaisia ja helppoja, mutta nyt tuntuu ettei mikään enää onnistu takkuamatta :-(
Ensin perheen esikoinen alkoi oirehtia joku viikko takaperin, kyseessä ihan normaali ruokailutilanne.
Meillä oli pinaattikeittoa ruokana, mistä lapset ei niin kauheasti tykkää, ovat kuitenkin tähän asti syöneet suuremmin mukisematta.
Yhtäkkiä esikoinen alkoi rummuttaa kaksin käsin , kädet nyrkissä pöytää, ja lallatella: ”Mennään kaikki kapinaan… Ei jaksa kuulla napinaa…”
Seuraavana aamuna, ulkovaatteita pukiessa sama ilmiö toistui, sillä erotuksella että nyt myös perheen nuorimmat liittyivät samaan kuoroon!
Nyt tilanne on jo kehittynyt sellaiseksi, että edes iltatoimet ja nukkumaan meno ei onnistu ilman takkua, lapset vaan huutaa kuorossa sohvalla: ”Mennään kaikki kapinaan…”,
ja uhmakkaasti takoo sohvapöytää kädet nyrkissä… Tuun kohta hulluksi!
En alkuun tajunnut että mikä tämä juttu oikein on, kunnes näin telkusta tuon mäkkärin mainoksen.
Siinähän aivan lietsotaan eripuraa ja rohkaistaan lapsia olemaan hankalia!!
Oon ollu jotenkin siinä uskossa, että Suomessa tällainen pikkulapsiin kohdistuva täsmämarkkinointi on kielletty!?!?
Meillä tosiaan esikoiseen tehonnut tuo mäkkärin ”aivopesu”, ja nyt villinnyt jo pikkuveljensä ja siskonsakin mukaan :-(
Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (24)
Mitä, jos nyt kuitenkin nostaisit sen katseesi peiliin?
Pikkulapsiin kohdistuva täsmämarkkinointi? Itse olen ymmärtänyt kyseisen mainoksen niin, että mäkkärissä on hauskaa ja vanhemmat pääsee helpommalla (=suunnattu myös vanhemmille).
Siinä ei kehoiteta lapsia käytäytymään yleisesti ottaen huonosti (mitä tässä edes markkinoitaisiin?), tämän lapsesi ovat keksineet itse.
Harmillista, että mainoksesta voi tuollaisen yleisen rallatuksen poimia "väärään" käyttöön, enkä itsekään kyseisestä mainoksesta ja rallatuksesta pidä, mutta ei se ainakaan yksinään mainoksen vika ole jos lapset käyttäytyy huonosti...
Tää oli aika hyvä. :D
Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
En alkuun tajunnut että mikä tämä juttu oikein on, kunnes näin telkusta tuon mäkkärin mainoksen.
Eli olet ulkoistanut lastenvahtimisen televisiolle, etkä ole perillä mitä he sieltä katsovat? Seuraavaksi he huutavat välitunnilla ich coming...
Vaikka uskon tämän aloituksen olevan provo niin mäkkiin liittyen...
Käytiin vähän aikaa sitten mäkkärissä 3.5 vuotiaan poikamme kanssa, ja hän jostain syystä sai happy mealin yhteydessä lelun sekä kirjan. (ilmeisesti jakoivat jämiä pois...)
No, poika innostuneesti alkoi selailla kirjaa joka kertoi jostain tytöstä joka istuu eri paikoissa. Yhdellä sivulla poika sitten sanoo että ei noin saa tehdä! Kirjan tyttö istui koiran päällä... Mielestäni hieman outoa laittaa tuollainen lastenkirjaan, kun nimen omaan ollaa vilkkaan poikamme kanssa joutuneet olemaan hyvin tarkkoja miten koiriemme kanssa voi leikkiä ja tehdä.
No, kirjan viimeisellä sivulla tyttö makaa vesilätäkössä kauhistunut isä vieressä, isällä kädessään koiran flexi ja flexin päässä koira on paskalla. Weird... XD
Vierailija kirjoitti:
Vaikka uskon tämän aloituksen olevan provo niin mäkkiin liittyen...
Käytiin vähän aikaa sitten mäkkärissä 3.5 vuotiaan poikamme kanssa, ja hän jostain syystä sai happy mealin yhteydessä lelun sekä kirjan. (ilmeisesti jakoivat jämiä pois...)
No, poika innostuneesti alkoi selailla kirjaa joka kertoi jostain tytöstä joka istuu eri paikoissa. Yhdellä sivulla poika sitten sanoo että ei noin saa tehdä! Kirjan tyttö istui koiran päällä... Mielestäni hieman outoa laittaa tuollainen lastenkirjaan, kun nimen omaan ollaa vilkkaan poikamme kanssa joutuneet olemaan hyvin tarkkoja miten koiriemme kanssa voi leikkiä ja tehdä.
No, kirjan viimeisellä sivulla tyttö makaa vesilätäkössä kauhistunut isä vieressä, isällä kädessään koiran flexi ja flexin päässä koira on paskalla. Weird... XD
Kyllähän näitäkin asiosta on, jotka ei ole niin oikein pitää juurikin laittaa esim. kirjoihin, että lapset oppii kyseenalaistamaan asioita. Televisioita, kirjoja, jne pitäisi katsoa juurin aikuisten kanssa, että aikuiset voi ottaa puheeksi asiat, jotka vaatii vähän sitä keskustelua. Kyllähän jokainen vanhempi aika ajoin joutuu käymään keskusteluja esim. kenen taskussa se lapsen "tahto" ns. tahto on. Jos lapsi kokee, että nyt on aika nousta kapinaan on aikuisen vastuulla käydä läpi miksi se nyt ei ole niin kovin hyvä asia.
Tosi ärsyttävä mainos minunkin mielestäni. Toisaalta, jos huonosti käyttäytyvän kakaran "palkitsee" joka kerta viemällä mäkkiin syömään niin kyllähän se on jo ennen teini-ikää laiska ihrapallero joka lojuu kotona ruudun ääressä eikä jaksa kapinoida mitään vastaan.
Eli siinä kohtaa kun lapsi keksii kokeilla mitä tapahtuu kun sanoo äidille "haista paska" niin sekin on jonkin muun vika? Äiti ei puutu mitenkään ja kohta tätä hoetaan koko ajan = jonkun muun vika?
Sun tehtävä on heti ekasta kerrasta selittää miksi näin ei tehdä. Ei vaan jäädä kuuntelemaan ja itkemään nettiin.
Kyllä 180 miljardin purilaisyrityksellä on varaa palkata muutaman markkinointiasiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsiin kohdistuva täsmämarkkinointi? Itse olen ymmärtänyt kyseisen mainoksen niin, että mäkkärissä on hauskaa ja vanhemmat pääsee helpommalla (=suunnattu myös vanhemmille).
Siinä ei kehoiteta lapsia käytäytymään yleisesti ottaen huonosti (mitä tässä edes markkinoitaisiin?), tämän lapsesi ovat keksineet itse.Harmillista, että mainoksesta voi tuollaisen yleisen rallatuksen poimia "väärään" käyttöön, enkä itsekään kyseisestä mainoksesta ja rallatuksesta pidä, mutta ei se ainakaan yksinään mainoksen vika ole jos lapset käyttäytyy huonosti...
"Rallatus" on musiikkikappale lastenlevyltä.
Mitä tuohon mainokseen tulee niin itsellä pisti vähän silmään että ne lapset on vähän niin kuin nyrkit pystyssä lähdössä vetämään jotakuta turpiin (sitä en tajua mitä se yksi tyttö veivaa siinä pöydän äärellä käsillään), jotenkin ei tunnu vaan oikealta sellaisia väkivaltaisia eleitä korostaa mainoksessa tai muuallakaan.
Lelut myös vie huomion pois syömisestä ja sitten patistaminen ja puolet vasta kun syöty aletaan vinkua jäätelöä tai pirtelöä samantien mitä seurannut.
En katso televisiota mutta tykkään siitä radiomainoksesta. Lapset haluaa Mäkkäriin, mutta isä sanoo ettei ne voi mennä, koska jos joku näkee niin se luulee ettei se isä osaa tehdä ruokaa ja on huono vanhempi. Poika ei ymmärrä tätä, mutta selittää sitten, että naapurinkin äiti vie lapset Mäkkäriin ja sitten laittaa hämäyskuvan Instaan jostain lehtikaalihöystöstä. Ja se kuvakin on jostain netistä eikä ne edes tykkää lehtikaalista. Isä on ihan että häh, oikeesti? ja suostuu lähtemään, mutta varuksi autokaistalle ettei kukaan näe.
Minusta ihan paras mainos, jotenkin niin elämänmakuinen ja aito.
Tää oli oikeestaan aika hyvä!
4/5
Vierailija kirjoitti:
Niin ainahan se vika on muissa.
Ai se onkin MUN vika kun monikansallinen hampurilaisjätti tekee mainoksen jossa lapsia lietsotaan kapinaan, ja myrkyttää mun lasteni mielen?!
En ymmärrä sun logiikkaa, sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ulkoistanut lastenvahtimisen televisiolle, etkä ole perillä mitä he sieltä katsovat? Seuraavaksi he huutavat välitunnilla ich coming...
Oon ihan hyvin perillä mitä OHJELMIA lapset televisiosta katsovat, kiitos vaan kysymästä.
Mutta nyt onkin kyseessä MAINOS!
Miten mun pitäisi tuo ongelma sun mielestä taklata? Pitääkö juosta sammuttamaan televisio joka kerta kun mainoskatko alkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon mainokseen tulee niin itsellä pisti vähän silmään että ne lapset on vähän niin kuin nyrkit pystyssä lähdössä vetämään jotakuta turpiin (sitä en tajua mitä se yksi tyttö veivaa siinä pöydän äärellä käsillään), jotenkin ei tunnu vaan oikealta sellaisia väkivaltaisia eleitä korostaa mainoksessa tai muuallakaan.
Niinpä! Tuosta nuo mun lapsetkin on selvästi oppineet ja kopioineet sen pöydän rummuttamisen nyrkein
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, SINÄ olet ymmärtänyt niin... Ja varmasti moni muukin AIKUINEN.
Ongelma on siinä että tuo mainos on ihan puhtaasti lapsille suunnattu, ja siinä luodaan hyvin vahvasti seuraava mielikuva:
Aikuiset komentaa/kieltää/toruu --> Ei tunnu kivalta --> Noustaan yhdessä kapinaan --> päästään mäkkäriin syömään.
Ei ole