Vastuullinen ihminen on minimalisti ja konmarittaa
Se on ekologista ja ilmastoystävällistä kun pyfkii kuluttamaan mahdollisimman vähän tai lopettaa kuluttamisen kokonaan. Kun ei omista mitään turhaa. Kaikki ylimääräinen, turha, käyttämätön, vanha, tarpeeton tilaavievä ja iloa tuottamaton pois. Jos jotain tarvii sen voi lainata ystäviltä ja sukulaisilta tai sitten vaikkapa ihan vain vuokrata. Esimerkiksi itse en omista yhtään kahvikuppia, sen sijaan käydään ystävien kesken porukalla mieluummin kahvilla jossain kunnon hyvässä kahvilassa josta saa erikoiskahveja. En myöskään talvitakkeja sillä niitä saa vaatevuokraamosta, kotona sellainen vie kesäisin turhaa varastotilaa ja on kesällä tarpeeton. En myöskään omista autoa, sillä minulla on jalat joilla voin kävellä ja lähimmälle kaupunkipyörälle, bussin kyytiin, ratikkaan tai metroasemalle. Kerro joko sinä olet vähentänyt tavaraa elämästäsi maapallon vuoksi?
Kommentit (27)
Korjaan, olikin sukulaisilta, mutta taitaa tuo naapureilta lainauksen yritys olla se kaikkein suosituin nykyään, kun ei itse halua esim. työkaluja, ruohonleikkuria jne. ostaa. Rikottuna se on sitten kiva aina palauttaa, jos yleensä edes vapaaehtoisesti kukaan mitään palauttaakaan. Tuo kommuuniajatus kun ei kaikille ole ihan selvä. -1
Vaatevuokraamot on kalliita. Samalla hinnalla minkä Ap tulee maksamaan vuokraamastaan takista saisi kymmenen ellei jopa usemmapaakin hyväkuntoista ja uutta talvitakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vaatevuokraamot on kalliita. Samalla hinnalla minkä Ap tulee maksamaan vuokraamastaan takista saisi kymmenen ellei jopa usemmapaakin hyväkuntoista ja uutta talvitakkia.
Kyllä. Ap voi valmistaa takin itse ekologisesta materiaalista.
Vuokraamot tosiaan kalliita, ja joutuvat hankkimaan jatkuvasti uusia takkeja käyttöön, kun on kova kulutus. Lisäksi takki on pestävä ja huollettava pienenkin käytön jälkeen uutta asiakasta varten, joten lisää saastumista tämäkin.
Öö, miten mailma pelastuu jos heitän kahvikupit ja talvitakit roskiin?
Juoppo kirjoitti:
Öö, miten mailma pelastuu jos heitän kahvikupit ja talvitakit roskiin?
Millainen urpo lheittäisi ne roskiin? Ei niitä llaiteta riskiin vaan kierrätykseen tai kirpputoreille.
Öö, miten mailma pelastuu jos laitan kahvikupit ja talvitakit kierrätykseen tai kirpputorille?
Miksi pitäisi kahvikuppinsakin kierrättää? Kupit jollekin ilmaiseksi ja itse juomaan kahvinsa johonkin baariin? Mielipuolista. Kupit tietenkin periytyvät jälkikasvulle/sukulaisille, jos retro kiinnostaa, käytetään loppuun ja sitten niistä posliininpalasista voi vaikka taiteilla mosaiikkitöitä, tauluja jne.
Kaikkein eniten merkitystä on asumisen päästöillä. Olen 15-30 neliömetriä omaan käyttööni osoitettuna nyt kolkyt vuotta. Kuis ap?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kahvikuppinsakin kierrättää? Kupit jollekin ilmaiseksi ja itse juomaan kahvinsa johonkin baariin? Mielipuolista. Kupit tietenkin periytyvät jälkikasvulle/sukulaisille, jos retro kiinnostaa, käytetään loppuun ja sitten niistä posliininpalasista voi vaikka taiteilla mosaiikkitöitä, tauluja jne.
No näin minäkin aattelen.
Ihanko oikeasti meinaat, että jokin erikoiskahveja valmistava kahvila on ekologisempaa kuin että sinulla olisi kotona yksi kahvikuppi - jota voi muuten käyttää uudelleen ja uudelleen vaikka kaksikymmentä vuotta - ja kahvinkeitin - joka myös kestää usein vuosikausia - jolla keitellä pari Juhla Mokka-kupillista?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten merkitystä on asumisen päästöillä. Olen 15-30 neliömetriä omaan käyttööni osoitettuna nyt kolkyt vuotta. Kuis ap?
Aivan liikaa. Ekologisin malli olisi rakentaa kapseliasuntoja, joissa ihmisellä on muutama neliö minkä hän tarvitsee.
Juoppo kirjoitti:
Rakentaminen ei ole ekologista.
Totta. Otetaan siis käyttöön hukkaneliöt. Esimerkiksi jollain mummelilla voi olla Helsingissä kolmisenkymmentä neliötä itsellään. Näihin voisi sijoittaa parikymmentä ihmistä lisää.
Juoppo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin minäkin aattelen.
Juu, ei kannata kupeistaan luopua :D
Näyttää tämä hysteerinen vouhotus menevän ihan överiksi jo. Mutta näinhän usein käy. Lammasmainen ajattelu sumentaa järjen; "kun noin kerran kuuluu tehdä, niin kai minäkin", vaikka sitten vaikutus onkin juuri päinvastainen.
Ja laatuastiathan ovat sijoitus, jonka arvo viisaasti valittuna nousee. Menevät jatkossa oman porukan kesken kierrätettäviksi jo ihan automaattisesti. Ja aina löytyy tuotetta arvostava ja ekologista kulutusta harrastava ottaja, jos ei lapsia ole.
Mun taloon mahtuu yksi nainen. Onko vapaaehtosii?
Vierailija kirjoitti:
En ihan vielä, mutta tuo "voit lainata ystäviltä ja naapureilta" -vinkki auttoi minut jo hyvään alkuun :D Naapurit ja kaverit varmaan ilahtuvat. Entäs jos nuo edellisetkin alkavat konmarittaviksi minimalisteiksi? Ainakin joukkokonkurssiaalto tällä metodilla saadaan aikaiseksi, ja hinnat nousemaan kattoon.
Jospa nyt alkuun vaikka luovuttaisiin kaikesta turhasta ja kulutushysteriasta, suosittaisiin eettisiä ja kestäviä tuotteita, kierrätettäisiin, lajiteltaisiin jne....ja lopetettaisiin myös huonojen provojen laatiminen....
Juuri näin. Kun tietty kynnys on ylitetty (vaihtelee, mutta noin periaatteessa perustarpeet ja jotain itselle mieluisaa ekstraa kohtuudella), ei lisääntyvä kulutus lisää onnellisuutta. Todella monella se on vaan tottumusta, opittu tapa jota ruokkivat ympäröivä kulttuuri, mainokset yms. Yhtäkkiä se entinen lempivaate onkin ihan out ja pitää korvata jollain uudella, on PAKKO saada digitaalinen sormus joka näyttää pulssin ja useimmat instagram-kuvat ja kotiin sähköinen saunavihta. Toki tämä on kärjistettyä, ja tulee myös niitä oikeasti tarpeellisia ja hyviä uutuuksia, mutta hyvä olisi olla kriittisempi ja miettiä mitkä ovat ne todelliset tarpeet. Hyvää elämää voi elää myös ilman kerskakulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan liikaa. Ekologisin malli olisi rakentaa kapseliasuntoja, joissa ihmisellä on muutama neliö minkä hän tarvitsee.
Voi olla, mutta kuinka moni nyt täällä voi katsella taaksepäin ja päätyä samoihin lukemiin kuin minä?
Asumisen neliöt ja sen mukavuuden hinta luonnonvaroja ajatellen tuntuu olevan yksi tabu näissä keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan vielä, mutta tuo "voit lainata ystäviltä ja naapureilta" -vinkki auttoi minut jo hyvään alkuun :D Naapurit ja kaverit varmaan ilahtuvat. Entäs jos nuo edellisetkin alkavat konmarittaviksi minimalisteiksi? Ainakin joukkokonkurssiaalto tällä metodilla saadaan aikaiseksi, ja hinnat nousemaan kattoon.
Jospa nyt alkuun vaikka luovuttaisiin kaikesta turhasta ja kulutushysteriasta, suosittaisiin eettisiä ja kestäviä tuotteita, kierrätettäisiin, lajiteltaisiin jne....ja lopetettaisiin myös huonojen provojen laatiminen....
Juuri näin. Kun tietty kynnys on ylitetty (vaihtelee, mutta noin periaatteessa perustarpeet ja jotain itselle mieluisaa ekstraa kohtuudella), ei lisääntyvä kulutus lisää onnellisuutta. Todella monella se on vaan tottumusta, opittu tapa jota ruokkivat ympäröivä kulttuuri, mainokset yms. Yhtäkkiä se entinen lempivaate onkin ihan out ja pitää korvata jollain uudella, on PAKKO saada digitaalinen sormus joka näyttää pulssin ja useimmat instagram-kuvat ja kotiin sähköinen saunavihta. Toki tämä on kärjistettyä, ja tulee myös niitä oikeasti tarpeellisia ja hyviä uutuuksia, mutta hyvä olisi olla kriittisempi ja miettiä mitkä ovat ne todelliset tarpeet. Hyvää elämää voi elää myös ilman kerskakulutusta.
Tapa ja tottumus, kyllästyminen ja vaihtelunhalu, kuten melkein jo ihmissuhteidenkin konmarittaminen.
Katselen usein kauhulla kirpparien myytävää roinaa. Samassa 'loossissa' saattaa olla useita satoja pieniä Kiinasta rahdattuja koriste-esineitä, kitsiä ja glitteriä, täysin arvotonta halpatuotantoa. Mikä kumma saa ihmiset haalimaan tätä pskaa?
Vaatteet sitten jotain polyesterilumppua ja nukkaantunutta akryyliä. Uutta vaan tilalle.
Laadukkaita, ajattomia ja kestäviä vaatteita saa myös esim. kauppojen alelaareista, ei edes tarvitse maksaa itseään kipeäksi.