Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneet pariskunna joilla yhteisiä lapsia - testamentista?

Vierailija
04.11.2019 |

Kuinka moni teistä on ottanut huomioon sen, että puolet omaisuudestanne saattaa mennä exälle, jos lapsenne ja te kuolette esim. tapaturmaisesti. Jos olette hankkineet yhteisen asunnon uuden kumppanin kanssa, niin saattaa käydä kuulemma niin, että uusi kumppani joutuu muuttamaan pois, koska exän on saatava lapsensa perintö.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä naimisiin sen uuden kumppanin kanssa, niin ex ei voi ajaa häntä pois, vaikka saisikin perintönä puolet asunnosta.

Vierailija
2/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isäpuoli unohti (?), että henkivakuutusrahojen edunsaajaksi oli nimetty exänsä ja tämän lapset. Kun isäpuoli kuoli 54v iässä, oli perittävänä velkainen omakotitalo, joka äidin oli pakko myydä ja samaan aikaan isäpuolen lapset sai jokainen vähän yli 80 000 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi määrätä testamentissa. Minulla on siitä nimenomainen mainonta ja lapsille nimetty edunvalvojat.

Vierailija
4/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isäpuoli unohti (?), että henkivakuutusrahojen edunsaajaksi oli nimetty exänsä ja tämän lapset. Kun isäpuoli kuoli 54v iässä, oli perittävänä velkainen omakotitalo, joka äidin oli pakko myydä ja samaan aikaan isäpuolen lapset sai jokainen vähän yli 80 000 e.

Sehän meni sitten ihan oikein.

Vierailija
5/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Unohti”

Vierailija
6/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksissa joissa on mukana uusien ja entisten heilojen lisäksi lapsia sinne sun tänne, niin kannattaa suosiolla tehtä testamentti jonkun lainoppineen kanssa.

Vierailija
7/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärtänyt kuka oli numero 2. Mikä hänen asema oli ja kuka. Minä en ole tiennyt ex- miehestäni mitään 30- vuoteen, nyt pitäis osallistua selvittämään kaikki perunkirjoitusta varten.  Yllätystietoja riittää,  yksi kiinteistökin ja lapsi joka ei ole koskaan tavannut isäänsä.  Siis ex- mieheni on kuollut ja lapsi perheineen selvittelee asiaa toisella paikkakunnalla.  Yllätyslapsesta olemme  iloisia.

Vierailija
8/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne juuri joilla on tavallinen ensiavioliitto lapsineen ja sitten epämääräinen rivi avokkeja ja ehkä lapsiakin, heissä löytyy juuri niitä joilla ei ole ajankohtista tetamenttia . Autoja löytyy, eikä  mitään tietoa auton historiasta, taloja ja mökkejä , purjevene , yllätyslapsia opiskelemassa ulkomailla.  Mappeja ja paperia säkkikaupalla. Pitäiskö tehdä joku jätevesi selvitys mökistä jota ei koskaan edes nähnyt.   Nämä ovat ihmisiä jotka ajelehtivat elämänsä,  oli oikein hauska ihminen, miks ihmeessä te erositte. Terv. ex-vaimo, lapsuusystävä.

Vierailija
9/18 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eksä voi saada lasten perinnön? Eikö lapsille määrätä edunvalvoja? Luulisi jonkun lapsen sukulaisen pitävän siitä huolta.

Vierailija
10/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin kamalaa, että lapset sai rahaa vanhemman kuoltua, kyllähän lapsillekin perintöä tupataan jättää. Toki tuossa olisi ollut hyvä ottaa huomioon myös kumppanin pärjääminen kuolintapauksessa.

Vierailija
11/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eksä voi saada lasten perinnön? Eikö lapsille määrätä edunvalvoja? Luulisi jonkun lapsen sukulaisen pitävän siitä huolta.

Jos lapsi kuolee perinnön saatuaan eikä hänellä itsellään ole perillistä (lasta tai aviopuolisoa) tai testamenttia, niin perintö menee elossa olevalle vanhemmalle. 

Meillä on ihan perus yhdinperhekuvio ja silti on mietitty näitä juristin kanssa. Itselläni vielä aiempi avioliitto takana, siitä on tärkeää olla ositustodistus, ettei ex-puoliso tai hänen jälkeläisensä tule kummittelemaan minun perinnönjakooni. Mutta juristin kanssa tuli mietittyä ketkä kaikki voivat periä meidät perintökaaren mukaan, jos a) lapsi kuolee ennen meitä b) lapsi perii meidät ensin, mutta kuolee sitten ilman lapsia ja perintö menee puolisolle ja hänen jälkeensä toissijaisille perijöille. Yllättävän monimutkaisia nämä kuviot ovat, meidänkin tapauksessa perintöä saattaisi mennä minun sisarpuolille, jotka eivät ole minulle mitenkään läheisiä. 

Teimme lopulta simppelin testamentin jossa lapsen saama perintö jää avio-oikeuden ulkopuolelle ja toisaalta testamentin voi vastaanottaa myös osittain. Jos meidän kuollessamme lapsella on lapsia, hän voi vapaasti valita minkä verran ottaa perintöä ja loput menevät sitten lapsille yksinkertaisella perintöverotuksella. Normaalistihan perintö pitää vastaanottaa joko kokonaan tai sitten kieltäytyä siitä kokonaan. Mutta jos testamentissa on määräys että sen voi ottaa osittain vastaan, niin silloin se onnistuu. Lapsi voi siis oman elämän- ja taloustilanteensa mukaan miettiä ottaako kaiken itselleen vai antaako osan lapsille (jotka voivat siinä vaiheessa olla enemmän rahan tarpeessa kuin meidän lapsi). Tuo avio-oikeuden ulkopuolelle jättäminen ei myöskään rajoita mitenkään perinnön käyttämistä. Sitä voi silti käyttää koko perheen hyväksi. Mutta se suojaa lasta avioerotilanteessa, jos hän niin haluaa.

Vierailija
12/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole varakas niin ei ole tuollaisia "ongelmia".

Lisäksi, kyn olen kuollut, mulle ei liene väliä mussä omaisuus on. Jos lapsenikin kuolee ilman jälkeläisiä ja isänsä perii heidät, sillä lienee vielä vähemmän merkitystä. Kummallisia on ajatukset, jos eläessään pitää ajatella noin kummallisesti ja myrkyttää mielensä.

Lisäksi eksäni on ihan ok tyyppi ihmisenä ja isänä, vaikka puolisona olikin hankala. Ei aiheuta katkeruutta ap:n ajatus. Kuten ei moni muukaan asia. Elämä on liian lyjyt vihaan ja katkeruuteen.

Vierailija
13/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapset saa henkivakuutuksesta rahaa. Täytyykin tutkailla jos saisi sellaisen paperin tehtyä, että perintö ja henkivakuutusrahat on käyttökiellossa kunnes lapset täysi-ikäisiä ja päättävät sitten itse. Toinen vakuutus maksaa lainan pois kuollessani niin lapsille jää velaton talo irtaimiston kera, pari autoa ja 120000 rahaa.

Jos menen naimisiin (lapset tällöin jo aikuisia) teen sellaisen testamentin, että rahat menee lapsille ja irtaimisto josta mies haluaa luopua. Mies saa asua koko loppuikänsä talossa, joka kuollessani velaton. Lapset saavat talon perintönä miehen kuollessa. Oman omaisuutensa jättäköön kenelle haluaa.

Vierailija
14/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miesystävä mietti, että ei aikoisi ikinä jättää minulle mitään perintöä, koska sitten lapsilleni saattaisi jäädä jotain perittävää siitä minun kuollessani. Mies on yleensäkin hyvin tarkka rahasta. Paremmin muistaa omat maksamansa jutut ym kuin minun maksamat. Aina välillä väittää maksaneensa enemmän, mutta kuitteja laskiessa selvisi, että minä maksoin kaikkina niinä viikkoina enemmän, kun kulutusta seurasimme. Yritän olla tasapuolinen ja tartuttaa mieheen mallia, että ennemmin kinataan kumpi saa maksaa ja antaa toiselle enemmän kuin siitä kumman ei kuulu maksaa. Silloin yleinen ilmapiiri parempi, emmehän me toistemme vihollisia ole joten turha käyttäytyä niin. Kuitenkin miehen ajatusmalli nyt ensimmäisen kahden vuoden aikana ollut sellainen, että en ikinä hommaa yhteistä omaisuutta hänen kanssaan ja jos naimisiin mennään tehdään perusteellinen avioehto sekä testamentti. Talon aion omistaa yksin kuten nytkin ja mies saa asua siinä kanssani.

Vierailija
15/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentilla ohjaa perintöä mihin menee lapsilta.

Vierailija
16/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mitä väliä mihin se perintö seuraavalta menee. Lapsille voi tietysti suojata säännöin, mutta jos vaikka puoliso antaa myöhemmin jollekin kuoltuaan tai menee puolison lapsille niin mitä se haittaa.

Vierailija
17/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ex varmaan kieltäytyisi lapseltamme tulevasta perinnöstä jolloin se menisi sisaruksille, eli kahdelle muulle lapsellemme. Hänellä on niin paljon velkaa ulosotossa, että ei muutama kymppitonni kuittaisi.

Vierailija
18/18 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko exä tehnyt testamenttia tuon varalle. Minä en ole. Voisin hyvin kuvitella, että lasteni toiveena olisi, että jos he kuolevat ilman rintaperillisiä ja isänsä on silloin  vielä elossa, heidän perintönsä nimenomaan menisi heidän isälleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi