Paras keino päästä eroon kuukautisista
Kuukautiseni ovat muuttuneet todella kivuliaiksi viimeisten parin vuoden aikana. Ne ovat myös alkaneet nostaa aina kuumeen päiväksi/pariksi. Olen menossa gynelle ja asia tutkitaan, mutta alan olla ihan loppu kipuihin ja kuumeiluun, jotka ei lievity kunnolla edes kipulääkkeillä. Haluaisin nyt ehdotuksia ja kokemuksia etukäteen siitä, mistä muut ovat saaneet avun vastaavaan. Ehkäisypillereitä olen kokeillut useampaa erilaista eivätkä ne sovi. Nuvaring oli käytössä pari vuotta ja se oli ihan ok. Haluaisin kuitenkin kuulla kokemuksia muistakin keinoista, esim ehkäisykapseli, kierukka jne. Millä saa kuukautiset helpoiten pois ja vähimmillä sivuvaikutuksilla?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla Qlaira muutti teurastuksen pieneksi tiputteluksi. Usein pärjää pelkällä pikkuhousunsuojalla. Järjettömät kivut viittaa kyllä endometrioosiin, onko tähystetty? Sehän ei näy ultraamalla ja jostain syystä sitä ei haluta tutkia ennen kuin tulee vastaan lapsettomuusongelmia.
Naisella vuotaa kuukautisverta vajaat 40ml korkeintaan. Joten aika mieto teurastus.
Höpöhöpö. Mulla tulee 60 eikä ole millään muotoa runsaat kuukautiset. Menkkavuodon määrästä leviää todella huonoa tietoa. Ja kaadapa joskus vajaat puoli desiä verta päällesi niin näet ihan täsmälleen kuinka paljon pienen oloinen määrä nestettä sotkee.
Cerazetten ansiosta mulla ei ole ollut menkkoja yli viiteen vuoteen <3
Minulla on ehkäisykapseli jonka johdosta mulla on menkat joka päivä. Näinkin voi käydä. Alkaa harmittaa niin paljon että menen poistamaan vaikka ehkäisytehoa olisi vielä pitkäksi aikaa. T: nainen 22v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla Qlaira muutti teurastuksen pieneksi tiputteluksi. Usein pärjää pelkällä pikkuhousunsuojalla. Järjettömät kivut viittaa kyllä endometrioosiin, onko tähystetty? Sehän ei näy ultraamalla ja jostain syystä sitä ei haluta tutkia ennen kuin tulee vastaan lapsettomuusongelmia.
Naisella vuotaa kuukautisverta vajaat 40ml korkeintaan. Joten aika mieto teurastus.
Höpöhöpö. Mulla tulee 60 eikä ole millään muotoa runsaat kuukautiset. Menkkavuodon määrästä leviää todella huonoa tietoa. Ja kaadapa joskus vajaat puoli desiä verta päällesi niin näet ihan täsmälleen kuinka paljon pienen oloinen määrä nestettä sotkee.
Eihän kuukautisverta kaadeta päälle? Siksi on siteet , tamponit, kupit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kuukautisverta kaadeta päälle? Siksi on siteet , tamponit, kupit?
Mihin luulet sen teurastuksen viittaavan?
Minulla on ollut viimeiset 11 vuotta hormonikierukka ja tuon ajan elämäni on ollut suorastaan hävettävän helppoa verrattuna aiempaan. Hormonikierukkaa ei tosin taideta laittaa synnyttämättömille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut viimeiset 11 vuotta hormonikierukka ja tuon ajan elämäni on ollut suorastaan hävettävän helppoa verrattuna aiempaan. Hormonikierukkaa ei tosin taideta laittaa synnyttämättömille naisille.
Laitetaan.
Harmi, ettei pillerit sovi. Minäkin pääsin kovasta vuodosta vain tiputteluun Qlairalla, kuten joku tuolla aiemmin. Endometrioosi löytyy, eli kuukautisten loppumisen vaikutus elämänlaatuun suuri.
Gyne sanoi pillereitä kirjoittaessaan, että sivuoireet ovat pahimmillaan 1 kk aikana, sitten lievenevät kuukausilla 2-3. Jos sen jälkeenkin vielä sivuoireet vaivaavat, niin tule takaisin vastaanotolle, mutta älä aiemmin.
Vaadi ehdottomasti tutkimuksia kipujen syyn selvittämiseksi. Mulla oli koko elämän kivuttomat menkat, kunnes täytin 35 ja alkoi sattua aivan järjettömästi. Lisäksi teurastus oli todellakin oikea sana kuvaamaan olotilaa (tuo millilitra-nillittäjä voi painua muualle). No sieltähän löytyi endometrioosi ja 99% lapsettomuus. Nyt menkat pois Visannella (keltarauhashormoni), ei mitään sivuvaikutuksia, vähän ehkä hiuksia lähtee enemmän kuin aikaisemmin mutta se on ihan sama tässä vaiheessa.
40 ml korkeintaan :'''D Menes jon ne takaisin lau dalle.
Pienemmän kuukupin tilavuus n. 25 ml ja pahimmillaan se tuli yli tunnissa. Tätä kun jatkuu muutaman päivän, ja miedompana yhteensä kaksi viikkoa, ollaan aika kaukana 40 millilitrasta.
Implanonilla oli vielä yhdet todella niukat kuukautiset vuodessa, nyt Nexplanonilla ei ole ollut vuosiin kuukautisia. Ja juurikin niiden takia aloitin aikanaan käyttämään kapselia, kun kestivät viikon niin runsaina, että tunnin paikallaan istumisenkin jälkeen piti juosta vessaan vaihtamaan sidettä.
Kuukupilla tuli mitattua tämäkin asia. Lienee sanomattakin selvää, etten jaksanut kauaa sen kanssa läträtä. Yöksi isoin mahdollinen tamponi ja isoin mahdollinen side. Enpähän hoksannut ostaa Tenaa ihan suosiolla, nyt hoksaan, jos sama kärsimys vielä alkaa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Magnesiumia iso annos päivittäisellä jatkuvalla käytöllä.
Tämä siis saattaa huomattavasti lieventää tai jopa poistaa kuukautisiin liittyviä kipuja ja kramppeja, kuukautisia ei toki poista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan.
Sitten voin todellakin suositella sitä. Hormoni on paikallisesti vaikuttavaa. En ole pystynyt syömään migreenitaipumukseni vuoksi ehkäisypillereitä mutta hormonikierukan kansssa tätä ongelmaa ei ole ollut. En keksi mitään huonoa puolta hormonikierukassa ainakaan oman kokemukseni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirenalla kuulemma. Just kävin lääkärissä hakemassa ehkäisyreseptiä kuukautisten lopettamiseksi ja hän suositteli Mirenaa kovasti. Lopettaa kuukautiset monilta ja tyytyväisyys on korkeimpia eri ehkäisymenetelmien käyttäjien joukossa.
Päädyin kuitenkin kapseliin vaikka sen vaikutukset kiertoon ovatkin epävarmempia ja voi vaan pahentaa tilannetta. Mulla on menkkamigreeni ja dysforia ja haluan systeemisesti vaikuttavan aineen jotta oma kiertoni tukahtuu kokonaan eikä hormonipiikkejä- ja romahduksia enää tule. Sen käyttötyytyväisyys on yhtä korkea kuin Mirenan joten ei se epäsäännöllinen ja ennakoimaton vuoto voi lopulta niin paha olla.
Oletko laitattanut kapselin siis jo? Mitään vaikutuksia? Ehkäisykapselista kaipaisin lisää kokemuksia.
En vielä, varmistan ensin samaa ainetta sisältävillä minipillereillä että aine ylipäätään sopii mulle. Ne aloitan seuraavan kiertoni alusta. Kannattaa googlailla englanniksi, samat valmisteet käytössä kansainvälisesti ja varmasti löytyy enemmän kokemuksia.
Olen kuullut, että moni on testannut minipillereillä ja se ei ole silti antanut mitään suuntaa, miten kapseli vaikuttaa. Itselläni ensimmäisen kapselin ekat puoli vuotta oli hankalaa, mutta sen jälkeen olen saanut nauttia menkatonta elämää 15vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ehkäisykapseli jonka johdosta mulla on menkat joka päivä. Näinkin voi käydä. Alkaa harmittaa niin paljon että menen poistamaan vaikka ehkäisytehoa olisi vielä pitkäksi aikaa. T: nainen 22v.
Eikä kukaan kertonut, että alun tiputteluun voi hakea pillerit avuksi? Mulla oli todella niukkaa tiputtelua ja meinasi hermo mennä, onneksi kestin, menkat loppuivat kokonaan vuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirenalla kuulemma. Just kävin lääkärissä hakemassa ehkäisyreseptiä kuukautisten lopettamiseksi ja hän suositteli Mirenaa kovasti. Lopettaa kuukautiset monilta ja tyytyväisyys on korkeimpia eri ehkäisymenetelmien käyttäjien joukossa.
Päädyin kuitenkin kapseliin vaikka sen vaikutukset kiertoon ovatkin epävarmempia ja voi vaan pahentaa tilannetta. Mulla on menkkamigreeni ja dysforia ja haluan systeemisesti vaikuttavan aineen jotta oma kiertoni tukahtuu kokonaan eikä hormonipiikkejä- ja romahduksia enää tule. Sen käyttötyytyväisyys on yhtä korkea kuin Mirenan joten ei se epäsäännöllinen ja ennakoimaton vuoto voi lopulta niin paha olla.
Oletko laitattanut kapselin siis jo? Mitään vaikutuksia? Ehkäisykapselista kaipaisin lisää kokemuksia.
En vielä, varmistan ensin samaa ainetta sisältävillä minipillereillä että aine ylipäätään sopii mulle. Ne aloitan seuraavan kiertoni alusta. Kannattaa googlailla englanniksi, samat valmisteet käytössä kansainvälisesti ja varmasti löytyy enemmän kokemuksia.
Olen kuullut, että moni on testannut minipillereillä ja se ei ole silti antanut mitään suuntaa, miten kapseli vaikuttaa. Itselläni ensimmäisen kapselin ekat puoli vuotta oli hankalaa, mutta sen jälkeen olen saanut nauttia menkatonta elämää 15vuotta.
Juu selitti kyllä lääkäri, että mitään varmuutta näin ei voi saada. Mutta laskee kuitenkin riski, että implantti tulee turhaan otettua ja poistettua.