Lyijykynän terä ihon alla. Onko vaarallista?
Lyijykynän terä meni ihon alle (kämmeneen), leikissä kun olin 7-vuotias ja nyt oon 12-vuotias. Ei ole ollut mitään oireita. Muistan että äidin kanssa yritettiin ottaa pois terää mutta terä oli niin syvälle ettei saatu sitä pois. Netissä lukee että lyijy on vaarallista se menee veren kierrosta aivoihin. Se vähän pelotti. Mutta oon ajatellu että pitääkö lyijy ottaa pois vaikka sitä näkyy vain pieni hämärä piste. Viimeaikoina en oo ajatellu tätä juttu mutta nyt se pisti päähän. Tosiaan äiti myös sanoi että ei se niin paljon haittaa. Onko tämä vaarallinen?!?
Kommentit (6)
Lyijykynissä ei ole lyijyä. Ei ole vaarallista. Mutta kysy terveydenhoitajalta. Arpi paranee helpommin jos nuorena poistetaan. Tiedän henkilön, jolla on ollut lyijykynän pala ihon alla jo 50 vuotta. Se ei siis välttämättä katoa itsekseen.
Ei oo vakavaa iteläkin ollu nyt viimeset 10vuotta lyijykynän terä kämmenessä eikä toistaseks oo ollu ongelmaa sen kanssa, siellä se on elelly jotain omaa elämäänsä.
Minullakin on lyijykynäpiste kädessä ihon alla, tarkemmin kämmenessä peukalon tyvessä. Ollut jo noin 36 vuotta, olen nyt 48. En ole huomannut mitään vaikutuksia. Tunnen muitakin, joilla on katkennut lyikkärin terä lapsena ihon alle, että on kohtalotovereita vaikkei varmaan superyleistä ole.
Vastauksia voi pistää.