Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskonnottomat hautajaiset

Vierailija
03.11.2019 |

Kiinnostaisi onko joku ollut uskonnottomissa tai siviilihautajaisissa tai järjestänyt sellaiset? Millainen tapahtuma oli ja perustuiko päätös vainajan omaan toiveeseen?

Entä miten sukulaiset suhtautuivat siihen?

Tuntuu, että monet päätyvät kuitenkin järjestämään tavalliset kristilliset hautajaiset, vaikka vainaja ei olisikaan elämänsä aikana kuulunut kirkkoon. Itse en ainakaan mitään siunauksia tai kirkkomenoja omiin hautajaisiini halua.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi läheisetkin on uskonnottomia, ei tarvi stressata. Ei mitään juhlia tai muistopaikkaa. Juhlitaan, kun ollaan elossa.

Vierailija
2/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on tunnukseton kappeli, Hietanimen krematoriokappeli, jossa sopii pitää uskonnottomatkin hautajaiset. Puhujan voi tilata vaikka pro seremoniasta, kappelissa on urkuri, joka soittaa juuri sitä musiikkia, jota omaiset toivoivat. Hautausmaat ovat lähinnä kirkon hallussa, mutta kiveen ei tarvitse ristejä laittaa. Vantaalla lienee lähin täysin tunnukseton hautausmaa. Itse muistotilaisuuden kukin rakentaa miten haluaa. Meillä oli ruokaa, kakkua ja puheita ja paljon alkoholia vainajan tahdon mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, että usein ateistille omaiset haluavat järjestää kristilliset hautajaiset. Eikö se ole väärin vainajaa kohtaan tavallaan? Se, että hautajaiset ovat omaisia varten, ei riitä syyksi. Kyllä niiden on oltava vainajan tahdon mukaiset. Hautaustestamentti jokaisen pitäisi muistaa kirjallisena tehdä!!

t. Uskis

Vierailija
4/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ja mummoni oon haudannut, itse laskenut uurnan hautaan. Isän kohdalla paikalla oli vaan seurakunnan vahtimestari, mummon tais olla myös pappi mutta ei hän mitään siunaustilaisuutta pitänyt, oli vaan paikalla. Isä ei olis missään nimessä edes hyväksynyt pappia paikalle. Siunauskappelissa en edes käynyt sisällä, vaan treffattiin ulkopuolella ja mentiin haudalle. Mitään tilaisuuksia en järjestänyt, olematon suku, kummankin haudalla taisi olla läsnä mun lisäksi 5 ihmistä. Isän puolelta ei ollut olemassakaan muuta sukua kuin pari serkkua joista toinen vaimoineen paikalla, eikä tosiaan olla hiukkaakaan uskonnollisia.

Vierailija
5/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestimme äidillemme, joka ei kuulunut kirkkoon. Suurena apuna oli Pro Seremoniat ry, jonka kautta saimme tilaisuuteen puhujan, joka hoiti ikäänkuin roolia joka kristillisissä hautajaisissa on papilla. Tapasimme hänet ja juttelimme äidistä, jonka perusteella hän kirjoitti puheen, jonka saimme myös etukäteen tsekattaksi.

Emme olisi itse pystyneet puhetta lukemaan kyyneliltämme joten tämä oli tosi hyvä.

Pro Seremoniat ry:n kautta saimme myös poikkihuilun soittajan, joka soitti muutaman äitimme suosikkikappaleen, näitä kuultiin siis virsien sijaan. Tilaisuus järjestettiin pienessä siunauskappelissa hautausmaan vierellä, kappelissa oli kyllä risti mutta tämä ei olisi äitiämme haitannut.

Kannustan ottamaan yhteyttä tuonne Pro Seremoniaan jos tämä tilanne on koskaan edessä. Sieltä saimme todella hyvää tukea ja vinkkejä, ei olisi ollut voimia lähteä näitä muuten selvittelemään tuona suuren surun aikana.

Vierailija
6/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet kyllä ap. väärässä.

Ei kirkollisia hautajaisia järjestetä omaisten toiveesta, jos vainaja ei kuulu kirkkoon tai on ateisti. Kynnys saada kirkolliset hautajaiset on todella korkea, koska kirkko kunnioittaa vainajan vakaamusta ja tahtoa, jonka hän on osoittanut kirkkoon kuulumattomuudella.

Kirkollisvero tuskin on kirkkoon kuulumattomuuden syy, ainakaan pienituloisilla, koska pienistä tuloista ei sitä peritä.

Vierailija
7/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen kuolee, niin hänen sielunsa menee joko tuonelaan tai paratiisiin.  Hautaus tai muistotilaisuus ei muuta kuolleen osalta enään mitään.  Muistotilaisuus on pääsääntöisesti omaisille ja tuttaville.  Kuolleen kannalta ei ole mitään merkitystä onko siunaustilaisuudessa pappeja tai muita kristillisyyden edustajia.

Vierailija
8/8 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni ja mummoni oon haudannut, itse laskenut uurnan hautaan. Isän kohdalla paikalla oli vaan seurakunnan vahtimestari, mummon tais olla myös pappi mutta ei hän mitään siunaustilaisuutta pitänyt, oli vaan paikalla. Isä ei olis missään nimessä edes hyväksynyt pappia paikalle. Siunauskappelissa en edes käynyt sisällä, vaan treffattiin ulkopuolella ja mentiin haudalle. Mitään tilaisuuksia en järjestänyt, olematon suku, kummankin haudalla taisi olla läsnä mun lisäksi 5 ihmistä. Isän puolelta ei ollut olemassakaan muuta sukua kuin pari serkkua joista toinen vaimoineen paikalla, eikä tosiaan olla hiukkaakaan uskonnollisia.

Kirkollisissa hautajaisissa vainajan siunaus ja muut kirkolliset seremoniat tapahtuvat ennen polttamista ja uurnan laskevat vainajan lähiomaiset, ellei omaiset halua pappia tai jotakin srk työntekijää uurnan laskuun, mutta silloinkaan ei uurnaa siunata (tuhkaa) vaan se on tapahtunut vainajan siunaaminen ja tuhkat ovat vain ihmisen jäännökset.