Pääsin vihdoin töihin - ja nyt työtarjouksia satelee
Eli valmistuin työttömäksi alalle, jossa on heikot mahdollisuudet työllistyä ainakaan koulutuspaikkakunnalle.
Onnistuin kuitenkin useiden vuosien hakemisen jälkeen pääsemään sijaiseksi ihan sattumalta oman alan hommiin. Nykyinen paikka haluaakin vakinaistaa minut piakkoin, mikä on tietenkin loistavaa, mutta minulle on tämän sijaisuuden aikana tarjottu töitä myös muualta. Ja nyt viimeisimpänä yksi vanha opiskelukaveri otti yhteyttä tarjotakseen töitä.
Mitä ihmettä tämä oikein on? Työttömänä sain tuntea olevani ihan toisen luokan kansalainen. Mutta nyt, kun olen töissä (ja onnellisesti matkalla kohti vakinaistamista), olenkin yhtäkkiä haluttu rekrytoijien silmissä myös muualla.
Niinhän sitä sanotaan, että kolme neljästä avoimesta paikasta menee jo valmiiksi työssä olevalle. Itse en kuitenkaan koe olevani olennaisesti pätevämpi kuin puoli vuotta sitten...
Kommentit (9)
Onnittelut työllistymisen johdosta! 😊❤
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut työllistymisen johdosta! 😊❤
Kiitos! Olen vieläkin vähän hämmästynyt tästä onnenpotkusta. Ap
Nyt sitten kilpailutat työpaikat sen mukaan, mitä arvostat. Eri tekijöitä tietenkin:
-kaupunki/paikkakunta
-viihtyvyys ja työkaverit
-joustavuus loma-ajoissa yms.
-etenemis- ja lisäkoulutusmahdollisuudet
-palkka, lisäedut ja bonukset
Työpaikat jaetaan suhteilla. Ja nyt kun sinulla on töitä, niin sinulla on automaattisesti myös suhteita - esim. nykyiseen työnantajaasi ja työkavereihisi. Näin se vain menee.
Työpaikka on kuin suositus. Sinulla oleva työpaikka todistaa, että olet kykenevä työntekoon. Ja kun työnantajasi vieläpä haluaa pitää sinut siellä, niin sehän on kuin megafonilla huudettaisi, että täällä on yksi hyvä työntekijä.
Johtuu ihan vain siitä että kukaan rekrytoija ei uskalla itse tehdä päätöstä siitä kenet ottaa töihin. Siksi on erilaisia psykologisia testejä, muita testejä, pitää olla suosittelijoita, tuttuja, sukulaisia ym ym. En kyllä ymmärrä miksi, koska joka alallahan on koeaika, monilla aloilla jopa 6 kk koeaika, siinä luulis jo näkevän ihmisen työhalut ja osaamisen. Kertoo vain surullista tosiasiaa rekrytoijista ja heidän epävarmuudestaan tai taidottomuudestaan. Ihan sama mitä mitkäkin testit, suosittelijat, entiset työnantajat työnhakijasta kertoo, kyse on AINA henkilökemioista loppupeleissä. Sitä ei tiedä kukaan ennen kuin kokeilee sen koeajan. Mutta onneksi olkoon työpaikan johdosta, toivottavasti saat vakituisen paikan (mikäli sitä haluat).
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka on kuin suositus. Sinulla oleva työpaikka todistaa, että olet kykenevä työntekoon. Ja kun työnantajasi vieläpä haluaa pitää sinut siellä, niin sehän on kuin megafonilla huudettaisi, että täällä on yksi hyvä työntekijä.
Sama pätee myös vaikkapa parisuhteisiin.
Jolla on, sille annetaan.