Ei auton sisätilalämmitintä ja lohkolämmitintä tarvitse käyttää vastakuin yli 20 pakkasessa
Muu käyttö on aivan turhaa ja rahan haaskausta. Auto käymään ja ravit lasit puhtaaksi ja putsaat auton lumesta niin auto on jo lämmin ja valmiina lähtöön.
Kommentit (23)
En viitsi sotkea vaatteita korkean auton laseja raapustaessa, joten laitan sisätilanlämmittimen hyrräämään.
Luuletko tosiaan että skrabaan jotain ikkunoita aamulla hahaha. Heti kun lämpötila on nollan tuntumassa, niin auto on pari tuntia tolpassa joka aamu.
Joo en käytä, auto lähtee palmun alta autohallista. On muuten hienoa istahtaa aamulla lämpimään kuivaan autoon!
En ole käyttänyt lämmitintä yli kymmeneen vuoteen. Asuintalon kellarissa on lämmitetty autohalli ja työpaikan kellarissa toinen. Usko tai älä, mutta Helsingin kantakaupungissakin on monissa vanhoissa taloyhtiöissä autohallit. Eivät vaan näy kadulta katsottuna, koska autohalli on talon alla niin syvällä, että sinne ei aurinko paista eikä pakkanen pauku.
Olen ehkä outo, mutta se skrabaaminenhan on ihan hyvää liikuntaa ja tuntuu täysin turhalta laittaa joku sähkösyöppö lämmitin päälle vain sen takia, että olisi sulat lasit sen 10-15min ajaksi kun ajelee töihin. Sen sijaan auton moottorille on huonoksi käynnistellä jäisenä ja ajella lyhyitä matkoja talvella ja sitä kannattaa lämmitellä pakkasen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä outo, mutta se skrabaaminenhan on ihan hyvää liikuntaa ja tuntuu täysin turhalta laittaa joku sähkösyöppö lämmitin päälle vain sen takia, että olisi sulat lasit sen 10-15min ajaksi kun ajelee töihin. Sen sijaan auton moottorille on huonoksi käynnistellä jäisenä ja ajella lyhyitä matkoja talvella ja sitä kannattaa lämmitellä pakkasen puolella.
Autoalan lehtori Matti Liukkonen rohkaisee autoilijoita käyttämään moottorin esilämmitystä jo plussakeleillä:
- Esimerkiksi lohkolämmittimen käyttö tulee aloittaa jo silloin kun lämpötila on +5.
Näin teen itsekkin. Ikkunat eivät huurru, kun auto on lämmin. Kone kestää pidempään kun voitelu pelaa. Myös päästöjä tulee vähemmän ja bensaa säästyy. Sähkö on edullisempi ja ekologisempi tapa lämmittää auto kuin bensa. Mulle on tosin ihan sama, jos haluutte skrabata, niin ihan vapaasti, kuten melkein kaikki meidän naapurit.
Kurko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoalan lehtori Matti Liukkonen rohkaisee autoilijoita käyttämään moottorin esilämmitystä jo plussakeleillä:
- Esimerkiksi lohkolämmittimen käyttö tulee aloittaa jo silloin kun lämpötila on +5.
Näin teen itsekkin. Ikkunat eivät huurru, kun auto on lämmin. Kone kestää pidempään kun voitelu pelaa. Myös päästöjä tulee vähemmän ja bensaa säästyy. Sähkö on edullisempi ja ekologisempi tapa lämmittää auto kuin bensa. Mulle on tosin ihan sama, jos haluutte skrabata, niin ihan vapaasti, kuten melkein kaikki meidän naapurit.
Miksi sen auton sisäätilan pitäisi olla huoneenlämmössä? Suurin osa lämmöstähän karkaa heti ekalla oven avauksella ja autot on muutenkin huonosti eristettyjä. Huomattavasti ekologisempaa olisi kun kermaperseet vähän harrastaisivat karastumista.
Vierailija kirjoitti:
Samoilla linjoilla itsekin. Sisätilanlämmpärit on turhake, mutta lohkolämmityksessä aina pidän. Takomännät pitää sen verta ikävää ääntä, jos jääkylmänä jysäyttää käyntiin.
Miksi tuhlaisin rahaa bensan muodossa, koska kylmä auto vie paljon bensaa?
älä käytä ollenkaan, säästät PALJONNNN
Vierailija kirjoitti:
Se sisätilanlämmittimen ja lohklämmittimen kuluttama sähkö on aika pientä verrattuna siihen jos pakkasella laitat moottorin kylmänä käymään ja annat käydä 10min tyhjäkäynnillä samalla kun raaputat ikkunoita. Jotkut käyttää vielä pitempään kovilla pakkasilla, naapurilla on ollut tapana käydä käynnistämässä auto ja mennä vielä takaisin sisälle ja antaa auton käydä kymmeniä minuutteja pihalla.
Kylmä moottori vie ihan tolkuttomasti bensaa joten kulutus kasvaa erityisesti lyhyessä ajossa jos joka aamu tekee noin todella paljon ja päästöt on hirveitä joten jo ihan ilmastonmuutoksenkin takia olisi suotavaa lämmittää auto sähköllä ja sitten vaan lähtiessä hypätä kyytiin ja ajaa pois valmiiksi lämpimällä autolla ilman turhaa kylmän moottorin tyhjäkäyttöä.
Ai, ei se siltä tunnu kun vertaa kylmän ja pari tuntia lämmitetyn auton välillä. Halli tietysti olisi ylivertainen...
Aikanaan auto oli yötäpäivää piuhassa ja sisätilanlämmitin huusi hoosiannaa. Oli muuten mukava lähteä liikkeelle kelillä kuin kelillä. Sähkönkulutuksesta viis, yhtiövastike ei noussut noiden kahdeksan vuoden aikana lähes ollenkaan - mahtoi naapureita v*tuttaa.
Mä en jaksa odottaa aamuisin, että laseista näkisi jotain, kun ovat niin huurussa ilman lämppäriä. Ehkä mun autossa on huono lämmitys, koska mä joutuisin käyttämään autoa ainakin 5 minuuttia tyhjäkäynnillä, että laseista näkee jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa odottaa aamuisin, että laseista näkisi jotain, kun ovat niin huurussa ilman lämppäriä. Ehkä mun autossa on huono lämmitys, koska mä joutuisin käyttämään autoa ainakin 5 minuuttia tyhjäkäynnillä, että laseista näkee jotain.
5 minuuttia? Mulla on diesel-volkkari ja sitä saa käyttää kovemmalla pakkasella vaikka puoli tuntia lämmitys täysillä ja silti auto on edelleen kylmä sisältä. On huollossa käytetty ja asensivat maskisuojan, mitään vikaa ei löytynyt ja ominaisuus kuulemma ettei lämpene nopeasti tämä auto, jos haluaa paremmaksi niin webasto pitäisi laittaa.
No eipä kannata 10 vuotta vanhaan autoon mitään tonnin-parin webastoja asennella.
Vierailija kirjoitti:
Parempaa liikuntaa olisi mennä 10 minuutin automatka pyörällä.
Mä taas en välitä pätkääkään mistään ilmasto- ja päästövouhottajista eli se on ihan viimeinen asia mitä mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 minuuttia? Mulla on diesel-volkkari ja sitä saa käyttää kovemmalla pakkasella vaikka puoli tuntia lämmitys täysillä ja silti auto on edelleen kylmä sisältä. On huollossa käytetty ja asensivat maskisuojan, mitään vikaa ei löytynyt ja ominaisuus kuulemma ettei lämpene nopeasti tämä auto, jos haluaa paremmaksi niin webasto pitäisi laittaa.
No eipä kannata 10 vuotta vanhaan autoon mitään tonnin-parin webastoja asennella.
Täällä yli 10 vuotta vanha diesel-Mazda ja -25 asteen pakkasilla autossa tarkenisi vaikka alasti ajella jos kehtaisi. Sinänsä ei haittaa jos autoa ei lämppäriin saa, mutta onhan se aina mukavampi istua valmiiksi lämpöiseen autoon, jossa ikkunatkin valmiiksi sulaneet.
Mulla on ollut webasto ajastettuna joka aamu jo syyskuun puolestavälistä lähtien. On se vaan niin mukavaa mennä lämpimään autoon, eikä ole ikkunoita tarvinnut raaputtaa.
Itse käytin sisätilalämppäriä just sen takia ettei tarvi raapia ikkunoita.