Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reality-tv masennuksen estäjänä?

Vierailija
31.10.2019 |

Mietin tässä, että jos joku esim. sosiologian tai muun vastaavan tieteen opiskelija haluaisi tehdä päättötyönsä aiheesta "reality-tv masennuksen estäjänä". Ennen kuin kukaan suurisuu siellä hyökkää pää punaisena huutokirjoittamaan, että reality-tv on se pahin syöpä ja juuri sen katselu on sitä kamalinta mitä ikinä voi pallolla olla, niin voisin väittää toisin. Olen masennukseen taipuvainen ihminen ja kaikenlaisen hömpän katsominen pitää monesti minut miettimästä omaa kurjaa (no, ei aina välttämättä niin kovin kurjaa) elämääni. Korkeatasoinen tv-viihde ei tätä samaa tee. Jos vertaan vaikka Game of Thronesia Remppa vai muutto Vancouveriin tai Sinkkuillalliseen niin olen huomattavasti onnellisempi katsoessani jälkimmäisiä, vaikka GoT:sta nautinkin. Nautinto on vaan erilaista. Jälkimmäisiä voin katsoa sivusilmällä tehden jotain muuta, GoT vaatii täydellistä keskittymistä. (Käytän tässä nyt esimerkkinä GoT:ia, koska jälkiherännäisenä katsoin koko sarjan vasta viime viikolla loppuun) Jälkimmäisessä on kaikkiaan sydämellisen mukavaa menoa, myötähäpeällisiä hetkiä ja pieniä arjellisia asioita, jotka töllöstä tullessaan vaikuttavat mukamas isoilta asioilta, vaikka kaikki tietävät, ettei ne sitä ole. MasterChef Australia, maailman paras kokkiohjelma ja täydellinen hyvän mielen ohjelma on vaikuttanut muhun ainoastaan positiivisesti. En yhtään ihmettele, että kyseinen ohjelma on ollut täällä kylmässä pohjolassa hitti.

Niin, oli mulla tässä joku pointtikin. En usko, että reality-hömpän ja masennuksen välisiä suhteita on tutkittu ikinä (tai jos on, niin en osannut googlata oikeilla hakusanoilla). Ja myönnettäköön, olen itse ollut joskus todella masentunut, vaikka olen katsonut paljon hömppää.

Älkääkä pliis masentuneet ihmiset myöskään pillastuko tästä. Kyllä mä tiedän, ettei masennus ole mikään yhdensuuntainen viiva, jonka voi katkaista tuosta noin vain. Tai että sen tulemiseen voisi vaikuttaa. Ehkä ajatus on enemmän siinä, että sellainen myönteisen hömpän katsominen voi tuoda lohtua pimeyteen. Eskapismia on monenlaista, ehkä synkkänä hetkenä pelastuksen voisi tuoda Remppa vai muutto Vancouver?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä