Onko kukaan teettänyt allergiatestejä www.allergytest.fi -sivuilta? Sinne lähetetään hiuksia ja on suomalaisia labroja halvempi + testaa tosi monta ainetta.
Mulla on joku allergia, johon sain lääkäriltä lääkkeet, mutta arvauskeskus ei suostu antamaan lähetettä allergiatestiin! Ei siis ole mitään hajua mille olen allerginen ja tuntuu todella erikoiselta, ettei sitä suostuta selvittämään. Tuo nettitesti olisi paljon halvempi kuin käydä omakustanteisesti labrassa, ja ne testaa kaiken. Labrassa saa valita pari ainetta jotka testataan ja jokaisesta ekstrasta lisämaksu...
Kuulisin mielelläni kokemuksia. Onkohan luotettava?
Kommentit (6)
En ole teettänyt missään. Olen selvittänyt itse.
On löytymyt ruoka-aine allergioita (osa myös ilmavälitteisesti), siitepölyallergioita, eläinallergioita, nikkeliallergiaa, tietylle kasviryhmälle allergiaa jne.
Nämä ei kaikki yhdellä ihmisellä vaan perheessä jossa 5 perheenjäsentä.
Mitä oireita aplla on ja mitä allergiaa itse epäilee?
Vierailija kirjoitti:
En ole teettänyt missään. Olen selvittänyt itse.
On löytymyt ruoka-aine allergioita (osa myös ilmavälitteisesti), siitepölyallergioita, eläinallergioita, nikkeliallergiaa, tietylle kasviryhmälle allergiaa jne.
Nämä ei kaikki yhdellä ihmisellä vaan perheessä jossa 5 perheenjäsentä.
Mitä oireita aplla on ja mitä allergiaa itse epäilee?
Siis miten selvittänyt? Haluan kyllä ihan oikeat labratulokset enkä mitään omia arvailuja.
ap
Jos epäilet ruoka-aine allergioita niin pidät tarkkaa kirjanpitoa kaikesta mitä syöt (ei siis kirjoiteta lihapetunat vaan kaikki ainesosat ja mausteet ym). Ja pidät kirjaa oireista. Jos vaikka jokapäivä mahakipuja niin jätä jokapäivä syömäsi ruoka-aineet hetkeksi pois (maito, kanamuna, vehnä, ruis). Jos auttaa niin palauta yksitellen aineet takaiisn käyttöön ja seuraa pakaako ongelma. Jos ei auttanut niin koeta muuttaa muita käyttämiäsi ruoka-aineita.
Jos oireilu satunnaista niin tiddennäköisesti aiheuttaja ei ole jokapäivä käytettävä ruoka-aine. Tällöin kannattaa pitää tarkkaa ruoka/oirepäoväkirjaa ja etsiä syyllinen sen avulla.
Allergiatesteissä on ongelmia
- yleensä ne mittaaavat tiettyä välittäjäainetta mutta kun allergioihin liittyen on ainakin kaksi eri välittäjäainetta. Eli vaikka testi näyttäisi negatiivista ihminen voi saada oireita kyseisestä aineesta toisen välittäjäaineen takia ja sitä ei tutkittu. Eli vääriä negatiivisia tuloksia,
- allergiatesti voi olla positiivinen vaikka kyseisestä aineesta ei enää saisikaan oireita. Eli on ollut allerginen mutta tilanne on jo parantunut mutta vanha allergia näkyy testeissä.
-allergiatestit tehdään usein hyvin suppealle ryhmälle ruokia. Eikä ne kerto muista allergioista.
Eli allergiatesteistä voi saada apua kun etsii ongelman aiheuttajaa mutta varmin tapa on kokeilla olla ilman epäiltyä ainetta ja palauttaa se käyttöön. Ja seurata oireilua.
Allergytest.fi lienee huijaus. En ole koskaan saanut tuloksiani. Näyte eti ole saapunut Englantiin perille heidän mukaansa.
Hiuksista ei voi tehdä allergiatestiä. Kusetusta on tuollainen.
En ole, koska tähän mennessä on saatu kaikki allergiatestit ilmaiseksi.