Vauvan yöheräily ja nukkumis/itkuongelmat
Meillä on 10kk ikäinen vauva joka on vielä rinnalla. Vauva itkee öisin ja heräilee ja rauhoittuu vain rinnalle. Tämä tapahtuu joka yö. Ei ole vielä yhtään yötä nukkunut.
Vauva ei syö tuttia eikä tuttipullo kelpaa. Ei rauhoitu myöskään päivällä ilman äitiä esim isälle.
Mikä avuksi?
Oma äitini syyllistää minua tupakoinnista mutta ei muittenkaan tupakoivien lapset ole olleet noin vaikeita.
Kommentit (13)
Hyvin paljon mahdollista, että tupakointi on yksi syyllinen, sehän nyt on ihan selvää.
Noh, menneitä tupakointeja ei voi enää välttää, mutta jos aijot vielä imettää, lopeta heti tupakointi. Saat ainakin sen pois suljettua ettei vauvasi siitä kärsi.
Onhan korvat ok, ei ole refluksia, allergioita ym? Kyllähän tuollanen käytös kertoo, että lapsella joku on kurjasti.
Juoko nokkamotista, ellei juo niin nyt opettelemaan.
Meillä yöt rauhoitti vasta gaviscon (ilmeisesti lapsella siis refluksi), ja imetyksen lopettaminen. Sekä siirto omaan huoneeseen. Heräilee vielä jonkin verran, mutta rauhottuu nopsaan kun silittelee. Ja isä kelpaa aivan eri tavalla kuin sillon kun imetin.
Voimi teille ja etenkin tupakoinnin lopettamiseen. 💞Ellet sitä lopeta, en kyllä tunne sympatiaa ku lähinnä lapsi raukkaa kohtaan joka joutuu kärsiä sinun itsekyydestä.
Ja toisekseen, jos olet raskausaikanakin tuoskoinut voi olla jäänyt jo pysyvät haitat lapselle. (ylivilkkaus, adhd ym ym..)
Eikös ookki ihana ku saa itsekyydellään lapsen sairaaksi ja kärsimään. En jaksa ymmärtää.
Lopetat imettämisen yöllä. Rauhallinen musiikki soimaan, unilelu lapselle ja sänkyyn silittelet. Silitystä vain kun itkee. Se lapsen nostelu vain herättää lapsen ja vaikeuttaa unen saantia.
Olen kyllä polttanut koko raskauden ajan, mutta vähemmän kuin normaalisti. En pystynyt lopettamaan kokonaan.
Ei kai se tupakointi vaikuta lapsen aivojen kehitykseen? Aina on vain puhuttu pienipainoisuudesta. Mun lapsi ei ollut pieni vaan normaalikokoinen.
Ennemmin kiinnostaisi tietää voiko vauva olla oikeasti nikotiiniriippuvainen ja siksi kitistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä polttanut koko raskauden ajan, mutta vähemmän kuin normaalisti. En pystynyt lopettamaan kokonaan.
Ei kai se tupakointi vaikuta lapsen aivojen kehitykseen? Aina on vain puhuttu pienipainoisuudesta. Mun lapsi ei ollut pieni vaan normaalikokoinen.
Ennemmin kiinnostaisi tietää voiko vauva olla oikeasti nikotiiniriippuvainen ja siksi kitistä.
ap
Kyllä äidin tupakointi voi vaikuttaa aivoihin ja tiettyjen aivoalueiden kokoon, siten, että ne ovat keskimääräisesti pienempiä/kehittymättömämpiä tupakoivilla äideillä kuin tupakoimattomilla.
Voi olla riippuvainen. Nyt lopetat imetyksen tai tupakoinnin.
Heräilyyn saattaa liittyä muutakin tai olla vain tapa. Mutta tupakointi ei sovi imetys kuvioon.
Itse myös tupakoin ja olen pienten äiti niin kyllä se vaikuttaa. Tosin en imetä enää.
Paljonko poltat päivässä?
Ja en ole ylpeä itsestäni.
Just. Et pysty itse lopettamaan, mutta annat viattoman lapsesi kärsiä vierotusoireista ja mahdollisesti kärsii loppu ikänsä jos tullut jotain esim. aivoihin..
Älä ny ainakaan sitte menetä hermojas sille muksulle ku raukka itkee tuskaansa.
Miksi oi miksi ei pysty lopettamaan sitä tupakointia edes oman lapsensa terveyden vuoksi. Maailman painavin syy lopettamiseen ja silti pitää olla niin itsekäs.
Tämä on ehkä provo.
Kukaan ei kerro tupakoi ansa imettäessään, ettei saa kuraa päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä provo.
Kukaan ei kerro tupakoi ansa imettäessään, ettei saa kuraa päälleen.
Kyllä on kuransa ansainnut. Sama asia kun pahoinpitelisi lapsensa..varsinkin jos aivovamman saa äitinsä itsekyyden vuoksi niin kyllä on jo vakava pahoinpitely. Ja ylipäätään on, vauvalla hapenpuute aina kun äiti raskausaikana polttaa. Antaisitko jonku raskausajan jälkeen aiheuttaa vauvalle hapenpuutetta?
Äitini tupakoi raskausaikana ja imettäessään. Minulla on astma ja allergioita, ja olisin voinut kasvaa myös kymmenisen senttiä pidemmäksi geenieni puolesta. Että kiitos yhteisesti kaikille röökimammoille.
Tupakoit ja imetät ja nyt ihmettelet miksi lapsi on niin ’vaikea’... Yök, toivottavasti tää on vaan jonkun ’hauskaa läppää’.