Sokeriaineenvaihdunnan vaikutus raskautumiseen
Täällä pohdiskelee nyt seuraavaa asiaa sokerin rakastaja. Ollaan miehen kanssa yritetty vauvaa tammikuun 2019 kierrosta. Seksiä harrastetaan usein koska se on kivaa. Ei merkitä "ovistuntemuksia", pissantuoksuja, limoja tms muutakaan kalenteriin, ei olla otettu paineita oikean ajankohdan suhteen enkä ole kertaakaan tikuttanut oviksia yms yms. Se, mikä on kuitenkin itseä mietityttänyt pitkään on (liian) sokerin aiheuttama matala-asteinen tulehdus koko kehossa ja sen mahdollinen vaikutus raskauden vaikeuteen. Juttelin vaan kerran yhden biokemisti-sukulaisen kanssa raskautumisesta. Nykyään tiedetään edelleen tosi huonosti hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen mekanismista. Todennäköistä on, että munasoluja hedelmöittyy paljon useammin kuin me kuvitellaankaan, mutta kun tulee se hetki "Mä nyt kiinnittyisin tähän kohdun seinään.." .. kohtu sitten: "Ja vitut kiinnityt."
Tunnustan heti: että olen koko elämäni käyttänyt ihan liikaa sokeria. En ole koskaan ollut ylipainoinen, joten tätä lukiessa ei tarvitse kenenkään kuvitella "ei koske minua koska en ole ylipainoinen". Olen 163/58, normaalisti liikkuva, en mikään himo-urheilija kuitenkaan, tosin jo 37 v, joten ihan varmasti on muitakin syitä sille miksi raskautuminen ei tuosta noin vaan onnistu. Edellisessä suhteessa olin aikanaan 1,5 v ilman ehkäisyä, eikä silloin tapahtunut kerta kaikkiaan mitään raskautumiseen viittaavaakaan. Erona nykytilanteeseen oli, että voin koko ajan todella huonosti sokerin liikakäytön vuoksi.
Toki ei koskaan tutkittu silloisen mieheni simppojen laatua että voihan se vika olla sielläkin. Nykyisellä miehelläni sama tilanne, eli ei voi mennä vannomaan siitäkään minkä laatuisia hänen uimarinsa ovat. Tavattiin toisemme kesällä 2018 ja se oli menoa saman tien! Molemmat koettiin, että NYT on se elämän rakkaus käsissä :) Puolen vuoden päästä päätettiin jättää ehkäisykin pois ja antaa vauvan tulla jos on tullakseen. Ja toki molemmat sitä toivomme. JA itse asiassa: RASKAUDUIN melko nopeasti tästä päätöksestiä! :D Mutta se päättyi ikävä kyllä keskenmenoon. Se hyvä puoli siitä kokemuksesta oli kuitenkin että huoli omasta "hedelmättömyydestä" poistui ainakin osittain. Toki tiedostan, ettei tässä hedelmällisiä olla ikuisesti mutta olin kuitenkin paljon nuorempi kun edellisen kerran olin lasta yrittämässä. Myöskin nyt tuli varmuus miehen simpoista että nekin toimivat :)
Tajusin vaan tässä vain yks kaks sellaisen muutoksen, että tosiaan kun raskauduin, olin ollut pitkään pääsääntöisesti ilman sokeria. Ihan siinä uuden miehen tapaamisen alkuhuumassa päätin, että nyt on hyvä aika hoitaa kehoa koska muut asiat tuovat jo niin paljon endorfiinia etten tarvitse sokerihuumettani. Tokihan se ei ihan niin helppoa ole, mutta onnistuin kuitenkin olemaan lähes sokeritta reilusti yli puoli vuotta. Tänä kesänä keskenmenon jälkeen (yllättäen) on taas tullut käytettyä sokeria. Tunnustan. lohtuahan se tuo vaikka sekin ärsyttää. Nyt vaan mietityttää että se matala-asteinen tulehdus kehossa sokerin liian käytön vuoksi voisi vaikuttaa raskauden alkamiseen. Onko muilla tällaisia kokemuksia/arvioita?
Ja tunnustan. Tässä ei ole mitään tieteellistä siis pohjalla. Ainoastaan oma kokemukseni.