Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yllättävä tutkimus: Suomalaisten sisäinen kello pysyy talvisin kesäajassa

Vierailija
28.10.2019 |

Sisäinen kellosi käy väärää aikaa. Talvi- eli normaaliaika olisi omamle kehollemme väärä. Eläimillä ja meillä ihmisilläkin kehon kello seuraa aurinkoa. Edes keinovalo ei riitä herättämään bioajastimia päivän toimiin.
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/sisainen-kellosi-kay-vaaraa-aikaa

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisäinen kelloni on kyllä pysynyt koko ajan normaaliajassa. Tänä vuonna en saanut sitä siirrettyä kesäaikaan edes väliaikaisesti vaan heti kun  voin palasin takaisin omaan rytmiini. Nyt tuntuu taas niin hyvälle! Olen ihan eri tavalla pirteä ihan heti.

Vierailija
2/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka kannattaa kesäajassa pysymistä voivat muutta sinne Moskovaan tai jonnekkin Siperian perukoille. Mutta jättäkää meidät tavalliset ihmiset ja normaaliaika rauhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin suku on Ruotsista, ja isänikin suku alunperin Pohjanmaalta. Johtuisikohan siitä, että mun sisäinen kello on aina ja ikuisesti talviajassa?

Olen myös iltavirkku. Siirryn helposti iltaihmiseksi, mutta aamuheräämisiin en totu ikinä.

Vierailija
4/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä höpön pöppöä. Miten tuo kesäajassa pysyminen edes voidaan todentaa? Eiköhän kyse ole siitä että elimistö jarruttaa muutosta ja keväällä se pyrkii pysymään talviajassa, kun pitää siirtyä kesäaikaan.

Vierailija
5/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokonaan syntynyt väärään maahan. Suomessa minua paleltaa aina koska täällä on niin kylmä, pimeys aiheuttaa melankoolisuutta jne. Kaksi kertaa vuodessa on pakko päästä aurinkoon ja lämpimään.

Vierailija
6/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Minä olen elänyt ison osan elämästäni ilman kesäaikaa eikä silloin kukaan kuvitellut, että eletään väärässä ajassa.

Vierailija
7/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt valittaisi jompikumpi ja lopetettaisi se edes takaisin siirtely. Joku teki näppärän ehdotuksen. Molemmat puolet tulee puolituntia toisiaan vastaan. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
8/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tieda sisaisesta kellosta, mutta olipa ihana viikonloppu! Oltiin sunnuntaina jo kahdeksan maissa aamulla koiran kanssa metsassa ja illalla alkoi ihanasti nukuttamaan jo yhdeksalta. Vetaisin yhdeksan tunnin younet sikeata unta ennen tamanaamuista toihin heraamista <3 

Vierailija
9/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa ap. tuo juttu uudestaan.

Sinä puhut aidasta ja tuossa jutussa puhutaan aidan seipäästä. Näin vertauskuvallisesti.

Vierailija
10/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt valittaisi jompikumpi ja lopetettaisi se edes takaisin siirtely. Joku teki näppärän ehdotuksen. Molemmat puolet tulee puolituntia toisiaan vastaan. Ongelma ratkaistu.

Tuo olisi näppärää sillä talvella klo 12 on 20 minuuttia yli keskipäivän ja kesällä 20 minuutti vaille keskipäivän. Siis jos keskipäivä mitataan siitä koska aurinko on tarkalleen korkeimmillaan eikä tikittävän kellon taulusta. Aurinko on muutenkin siitä hassu veijari ettei se tottele meidän ihmisten luomia kellonaikoja ja se saa jopa osan ihmisistä raivoihinsa.

Vierailija
11/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsemme liukuvat työajat, niin kesäaikalaiset voivat lähteä töihin aikaisemmin, että saavat pimeän aamun ja valoisan iltapäivän. Me muut voidaan elää normaaliaikaa.

Vierailija
12/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsemme liukuvat työajat, niin kesäaikalaiset voivat lähteä töihin aikaisemmin, että saavat pimeän aamun ja valoisan iltapäivän. Me muut voidaan elää normaaliaikaa.

Tai jos kesäajan kannattajat muuttaisivat Maapallon toiselle puolelle niin he saisivat haluamansa pimeän päivän ja valoisat yöt.

Vierailija
13/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jos kesäajan kannattajat muuttaisivat Maapallon toiselle puolelle niin he saisivat haluamansa pimeän päivän ja valoisat yöt.

Alaska sopisi kesäajan kannattajille hyvin. Siellä on klo 14 Suomen aikaan säkkipieää ja klo 2 aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta.