Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asutteko vuokralla tai omistusasunnossa, mixi? Mitä on tänä päivänä tavallisempi?

Vierailija
27.10.2019 |

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Itse - kun erottiin ja muutin pois talostamme - asuin vuoden vuokralla ja sitten ostin kolmion. Sijoitusmielessä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasunnoissa asun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asun. Lisää liikahtamisen mahdollisuuksia esim. töiden perässä. Lisäksi asuntoa ei täältä kuollessaan mukaansa saa eikä perillisiäkään ole kenelle jättää.

Vierailija
4/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asutaan vuokralla ja italiassa meillä on oma asunto.

Vierailija
5/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma talo. Ei jaksa kuunnella seinänaapurien elämää. Halutaan päättää remonteista itse: mitä tehdään, milloin tehdään, kuka tekee ja mitä saa maksaa. Velaton talo on edullinen asumismuoto.

Vierailija
6/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omistusasunnossa. Taloni on ison kaupungin muuttovoittoisessa kehyskunnassa, töitä on paljon tarjolla ja palvelut toimivia. Asuinalueeni arvo on noussut huomattavasti taloni ostohetkestä. Minulla on vielä jonkin verran lainaa jäljellä, mutta saan sen maksettua ennen kuin täytän 40 vuotta. Toki  asuntoa täytyy tulevaisuudessa kunnostaa, mutta koska lainani on mitoitettu järkevästi tulotasooni, myös säästöni ovat kertyneet, enkä tarvitse tuleviin remontteihin välttämättä velkarahaa.

Olen valinnut asumismuotoni sillä idealla, että jossain vaiheessa minulla on velaton asunto ja pystyn vähentämään työntekoa, koska asumiskulut pienenevät.

Vierailija
7/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma talo, ei tällaisia ole vuokralla. Kun omistan itse, päätän itse, se ehkä tärkein syy. Ja oma rauha.

Vierailija
8/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla, vaikka omasta haaveillaan kun meidän molemman vakituiset työt on tässä samassa kaupungissa. Sinänsä olemme onnekkaita, kun saimme vuosi sitten kaupungilta kohtuuhintaisen kolmion. Näin halvalla (680 €/kk) ei lyhennetä lainaa ja makseta vastikkeita ja vesimaksua, joka meillä siis kuuluu vuokraan. Taloyhtiökin on rauhallinen, täällä asuu lähinnä vanhuksia ja lapsiperheitä. Niin mukava asua että raskiikohan täältä muuttaa pois :D 

Asuimme vuosikaudet yksityisellä jossa vuokra nousi joka vuosi väh. 20 €... Lisäksi talossa oli paljon sijoitusyksiöitä joten häiriötekijöitä riitti. Sitten kun ostamme oman, niin yhtiössä ei saa olla yhtään yksiötä... 

Vierailija
9/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:sta huomaa, että hän on asunut liian pitkään poissa Suomesta, kun kielioppi ei ole enää ollenkaan hallussa.

Otsikko olisi oikein muotoiltuna tällainen: Asutteko vuokralla vai omistusasunnossa? Miksi? Kumpi on nykyään tavallisempi asumismuoto?

Nimittäin jokainen suomalainen (joka ei ole asunnoton) asuu vuokralla tai omistusasunnossa.

Itse asiaan vastaus: asun omassa asunnossa. Se on Suomessa tilastollisesti yleisempää kuin vuokra-asuminen.

Tosin vuokra-asumisen osuus vaihtelee elämäntilanteen, iän ja asuinpaikan mukaan. Nuoret sinkut asuvat pääsääntöisesti vuokralla, vanhat perheelliset omassa asunnossa.

https://www.stat.fi/til/asas/2017/01/asas_2017_01_2018-10-10_tie_002_fi…

Vierailija
10/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisoikeusasunnoissa asun.

Siis vuokralla. Et omista asuntoa.

Vierailija
11/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla. Sopivaa omistusasuntoa ei ole vielä löytynyt, koska hinnat pääkaupunkiseudulla ovat pilvissä.

Vierailija
12/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti asua väliaikaisesti vuokralla vastavalmistuneessa kerrostalossa, mutta sattui mahtava munkki:

miellyttävä kerrostaloympäristö, asialliset naapurit ja asumismukavuus täys kymppi.

Taidetaan jäädä tähän mikäli naapurit pysyy yhtä asiallisina jotka jokainen keskittyy omaan elämäänsä ja perheeseen.

Vuokrakin edullinen ja huolto pelaa kaikessa.

Ei tosissaan mitään valittamista.

Vierailija
13/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti asua väliaikaisesti vuokralla vastavalmistuneessa kerrostalossa, mutta sattui mahtava munkki:

miellyttävä kerrostaloympäristö, asialliset naapurit ja asumismukavuus täys kymppi.

Taidetaan jäädä tähän mikäli naapurit pysyy yhtä asiallisina jotka jokainen keskittyy omaan elämäänsä ja perheeseen.

Vuokrakin edullinen ja huolto pelaa kaikessa.

Ei tosissaan mitään valittamista.

Lisättävä tuohon että asunto ei ole yksityiseltä henkilöltä vuokrattu vaan tyyliin suurten osakkeenomistajien (vakuutusyhtiöt, jne) sjoitusasuntoja olevasta kerrostalosta! !

Ei ikinä yksityishenkilöltä asuntoa! kokemusta on ja ihan järkyttävää touhua!

Vierailija
14/14 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto.