Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palautuiko vatsanahkanne ikinä?

Vierailija
27.10.2019 |

Törmäsin IL:n kehopositiivisuusjuttuun, jossa alle kolmikymppisellä kolmen lapsen äidillä on jäänyt röllykkämaha raskauksista: https://www.iltalehti.fi/keho/a/8a9c5cd7-6f52-4985-bff7-cb99c2e6653e
Hyvä että tämä äiti hyväksyy tilanteensa.

Mietin kuitenkin, kuinka yleistä tuollainen on, että nahka ei palaudu synnytysten jälkeen? Vatsalihasten erkanemasta olen kyllä lukenut, mutta entä tuo nahka-asia.
Kiitos jos voitte jakaa kokemuksianne.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen leikkauttanut löysät pois. Tunto on tallella, ei ole mitään outoja kiristysjuttuja. Ei kannata täällä torpedoita toisten unelmia ilman parempaa asiantuntemusta. Oma henkinen hyvinvointi parani heti kun leikkautin hirveät löysät pois.

Vierailija
22/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautui ihan normaaliksi eikä tullut raskausarpia. Varmaan geeniperimää tuokin millainen ihotyyppi on.

Sama täällä, vaikka paino nousi kummankin raskauden aikana yli 25 kiloa, noin vuodessa palautui, ihan normiliikunnalla. Hoikka olin ennen raskauksia ja raskauksien jälkeen, raskausarpiakaan ei tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti sektion jälkeen vatsa näytti ylikypsältä kurttuiselta omenalta ja oli ihmeellisen pehmeä. Kuukauden jälkeen kuitenkin palasi vanhoihin mittoihin ja 3kk päästä vatsalihaksetkin erottuivat taas.

En olisi uskonut miten keho voi venyä ja joustaa noin paljon ja palautua nopeasti ennalleen. Arvostan itseäni, kroppaani ja kauneuttani raskauden jälkeen niin paljon enemmän.

Vierailija
24/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samanlainen röllykkä. Olen pienikokoinen ja kohtu tulee lantiosta eteenpäin. Vauvamaha ei kasvanut kylkiluiden sisällä, kuten pitkillä naisilla TAI pitkäselkäisillä naisilla, vaan pullahti jo ekoilla viikoilla eteen. Vauvat oli muutenkin pitkiä; 51 cm ja 52cm.

Vierailija
25/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja maha ei noin paljon roiku, hieman kyllä, eikä raskausarpia ole juurikaan. Mutta eipä tuo maha enää samankaan näköinen ole mitä ennen raskauksia. Ekan jälkeen palautui ihan entiseksi lukuunottamatta navan yläreuna (josta ekana näkee onko naisella lapsia). Tokan jälkeen itse huomasin kyllä eron, ja kolmas vaikutti eniten. Lapset on tehty kaksikymppisenä, ko,e kymppisenä ja lähellä neljääkymppiä joten veikkaan että sekä lapsen järjestysnumero että mun ikä on vaikuttanut vatsan väsähtämiseen. Vaan eipä tuolla pehmeällä alavatsalla mitään käytännön merkitystä ole, hyvässä eikä pahassa.

Vierailija
26/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautui plastiikkakirurgin pöydällä. Erkanemaa ei ollut eikä rasvaa vatsan alueella. Sitten oli taas timmimpi kuin nuorena ja napakka.

Vierailija
27/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta 27- ja 29-vuotiaana saatu. Olin hyvin laiha alkaessani odottaa, 47 kg ja olen 167 cm pitkä. Painoa tuli raskauden aikana 20 kg mikä ok koska alkupaino turhankin alhainen. Maha ja tissit repesivät raskausarville jotka raidat on jääneet pysyviksi, vain vähän haalenneet 10 vuodessa. Lisäksi häpykummun päälle roikkuu tyhjän vatsanahan ryppyinen pussukka, paljon pahempi kuin noissa kuvissa.

Mitään leikkausta en ole koskaan halunnut, ulkonäkö ilman vaatteita ei ole minulle lainkaan tärkeä asia kun en ole edes seksuaalisesti aktiivinen (olen aseksuaali). Muotoilevilla alusvaatteita taas saa esim tiukan juhlamekon alla mahan litistettyä ihan litteäksi. Arkisin käytän vaan löysiä paitoja jotka peittää alavatsan.

Vierailija
28/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä samanlainen röllykkä. Olen pienikokoinen ja kohtu tulee lantiosta eteenpäin. Vauvamaha ei kasvanut kylkiluiden sisällä, kuten pitkillä naisilla TAI pitkäselkäisillä naisilla, vaan pullahti jo ekoilla viikoilla eteen. Vauvat oli muutenkin pitkiä; 51 cm ja 52cm.

Kyllä siihen muukin vaikuttaa kuin, että olet lyhyt, mutta pitkäsäärinen. Olen minäkin, muttei ole jäänyt roikkuvaa ihoa ja vain pari haaleaa arpea, jotka tuli raskauden viimeisillä viikoilla. Isoin lapsistamme oli syntyessään 3 800 g ja 55cm eli iso. Toisilla kudokset palautuu paremmin ja sekin vaikuttaa kuinka paljon itse kasvaa raskausaikana + kuinka aktiivinen on synnytyksen jälkeen.

Vierailija
29/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa kuukaudessa. Minulla on 2 lasta.

Vatsalihaserkaumaa ei jäänyt. Kannattaisi hyödyntää synnärin fysioterapiasessio, ettei pilaa vatsaansa väärin jumppaamalla.

Vierailija
30/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin saman jutun ja ihmettelin, koska minulla myös 3 lasta ja vatsa on kyllä palautunut normaaliksi. Onkohan tällä äidillä ollut raskauden lisäksi reilusti ylipainoa mistä laihtunut, koska tuollaisen pussiin olen yleensä nähnyt laihduttaneilla.

Vierailija
31/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palautunut. Yksi raskaus takana. Ennen raskautta olin normaalipainoinen, litteävatsainen, liikunnallinen (tupakoimaton) jne terveelliset elämäntavat. Raskausvatsa oli todella iso mallia eteenpäin ja nahka venyi pahasti. Raskauskiloja ei ole, ja muuten olen taas litteävatsainen, mutta tuo nahka roikkuu tyhjänä pussina. Pahemmin kuin noissa kuvissa, koska olen hoikempi eli litteävatsaisempi. Tuolla naisella näyttää olevan jonkun verran rasvaa sen pussin täytteenä, niin se ei roiku niin tyhjänä kuin vähän hoikemmalla.

Vierailija
32/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla pääsee kun lihoo vain sen 15 kg, minkä lapsi, lapsivesi, lisääntynyt verimäärä ja rintakudos maitoineen painaa. Siitä lähtee puolet synnytyksessä ja loput 2 kk:ssa imettämällä. Ja välttyy raskausarvilta, repeämiltä, yliaikaisuudelta, raskausdiabetekselta ja vatsan löllähtämiseltä.

+25 kg on jo ihan mässäämällä mässätty. Eikö voi punnita itseään raskausaikana?

Tämä nyt varmaan monia ylipainoisia ärsyttää, mutta ihan voi olla myös normaalipainoinen synnyttäjä. Heitäkin vielä onneksi on.

Vierailija
33/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi raskautta ja vatsa palautunut täydellisesti, ei arpia, erkaumaa tai mitään löysyyttä. Molemmissa painoa tuli se 10-12kg.

Vierailija
34/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ikäkysymys myös? 

Olen saanut kakkosella alkavalla luvulla kolme lasta ja täysin on palautunut. Toki harrastin myös paljon liikuntaa ennen ja jälkeen raskauksien. Painoa hillitysti raskauden aikana eli 10-13 kg ja alun perin olin aina hoikka. 

Ja jo se kertaalleen mainittu genetiikka on varmaan myös osana. 

Vierailija
35/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jäänyt mitään. Ei röllykkää eikä raskausarpia. Liikuin aktiivisesti, painoa tuli raskauden aikana 13 kg, lapsi syntyi 3,6 kg alateitse. 3 kk päästä synnytyksestä pieni röllykkä oli lähes hävinnyt-puolen vuoden päästä oli kuin en olisi synnyttänytkään.

Täysimetin pitkään ja imetyksen aikana tuntui, että röllykkä katoaa kuin itsestään. Enkä siis tod.käynyt salilla tms. Kärrylenkkejä ja hyötyliikuntaa+normiruokaa.

Vierailija
36/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta, eikä kummastakaan ollut seurauksena röllykkävatsaa eikä raskausarpia. Ei ole röllykkää edelleenkään. Olen lähes 60 v.

Vierailija
37/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 raskautta, jälkimmäinen oli valtava vatsa, vauva pitkä. nahka ei vetäytynyt minnekkään. Roikkuu pahasti. leikkauspöytä odottaa, ihotyyppi vain tällainen

Vierailija
38/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamala on, jos näin suoraan saa sanoa. Itsellä ikää 39v, kaksi lasta (7 ja 4v) ja kiinteä vatsa sekä näkyvät vatsalihakset. Mutta minä en kokenutkaan raskausaikoja syynä olla rantautunut valas, pidin huolta myös itsestäni. Lapset syntyivät suunnitelluilla sektioilla rv 39, eikä tullut raskausarpiakaan.

Ei nuoren äidin tarvitse näyttää tuolta ja hokea itselleen hyväksyvänsä sen.

Vierailija
39/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi tehty ja palauduin muuten ihan ennallaan, navan yläreuna vaan vähän venähti. Voisin tässä esittää että johtui siitä että pidin itsestäni huolta ja blaablaa, mutta oikeasti sattui vaan olemaan hyvät geenit tässä suhteessa. Kaikilla ei ole ja heitä on turha syyllistää asiasta jolle eivät mitään voi.

Vierailija
40/47 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautui täysin. Yhtään raskausarpea ei tullut, sektioarpeakaan hädin tuskin huomaa.

Ei musta ulkoisesti mistään huomaa, että olen lapsen saanut. Hienoa jos tuo Laura on ylpeä vartalostaan tuollaisena, itse en moista kestäisi.