Kengät ovat ongelma
Nykyään yksi suurimpia ympäristö ongelmia on se että useimmat kengät valmistetaan muovista. Ja tällähetkellä maailmassa yli seitsemän miljardia jotka kuluttavat useampia kuin yhtä kenkäparia ja kenkien hajottua ne heitetään roskiin ja tilalle otetaan uudet. Yhtiöiden pyrkiä tekemään kengistä ekologisempia. Kulutustottumusten muutos ja kuluttajien parempi ilmastotietoisuus ajavat yrityksiä etsimään keinoja valmistaa kengät luonnollisimmista materiaaleista ja tekemään uusista kengistä biohajoavia kierrättämisen helpottamiseksi. Samaan aikaan useat valtiot pyrkivät päätöksillään ja teoillaan hillitsemään ihmisten kulutusta ja ostokäyttäytymistä, toivotaan että ihmiset lopettaisivat turhan ostelun ja lopettaisivat rahojen tuhlaamisen vaatteisiin ja kenkiin. Ihmisiltä itseltään toivotaan järkevämpää rahankäyttöä ja yksilökohtaisia ilmastotekoja. Tälläinen teko voi esimerkiksi olla sellainen että seuraavan kerran kun olet kaupassa et ostakkaan niitä kenkiä vaan jätät ne kaupan hyllyyn. Meidän on radikaalisti muututtava jos haluamme pelastaa kotimme ja säilyttää tämän planeetan vielä asuinkelpoisena vielä tulevillekkin sukupolville.
Kommentit (10)
Hahhahahahaaaa!!!!!!!! Ei viddu!!!
Tuohan kuulostaa hyvältä idealta. Heti ensimmäisten sateiden jälkeen kenkien kysyntä räjähtäisi. Sen sijaan itse suosisin muita luonnonmateriaaleja kuten aidosta nahasta valmistettuja kenkiä ja saappaita. Itse en suostuisi muovipopoilla ja haisaappailla itseäni myrkyttämään.
Tarkoittaako biohajoavat kengät samaa kuin biohajoavat jätepussit eli eivät kestä kosteutta yhtään? Sitä vain kun ainakin yhdellä kaverilla on sellaiset paperista ja sellusta valmistetut Adidaksen kalliit sneakerit ja olen tuuminut että niillä ei ainakaan parane kävellä sateessa ja loskassa.
Muovisohvat, -kengät ja -takit. Ei kiitos, ostan nahkaa. Minulla on kymmeniä vuosia vanhojakin nahkakenkiä ja takkeja, niin hyvin pidettyjä että pärjään pitkään. Sitten kun noista aika jättää teetän virsut ja ajelen katua koskematta invamopolla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako biohajoavat kengät samaa kuin biohajoavat jätepussit eli eivät kestä kosteutta yhtään? Sitä vain kun ainakin yhdellä kaverilla on sellaiset paperista ja sellusta valmistetut Adidaksen kalliit sneakerit ja olen tuuminut että niillä ei ainakaan parane kävellä sateessa ja loskassa.
Se on totta että sellu tulee olemaan se eettinen muovit ja nahan syrjäyttävä luonnon materiaali josta tulevaisuuden ekologiset kengät tullaan valmistaan, vaikka se tekeekin kengistä "pahvisia". Syy on se että sellua on sekä edullista valmistaa, mutta myös edullista ja helppoa hyödyntää erillaisin keinoin. Ainakin vuoteen 2030 mennessä on toivottu että ihmiset vaihtaisivat muovijalkineensa näihin uusiin biohajoaviin kenkiin jotka sitten käytön jälkeen on myöskin helppoa ja kätevää kompostoida mullaksi.
Vierailija kirjoitti:
Muovisohvat, -kengät ja -takit. Ei kiitos, ostan nahkaa. Minulla on kymmeniä vuosia vanhojakin nahkakenkiä ja takkeja, niin hyvin pidettyjä että pärjään pitkään. Sitten kun noista aika jättää teetän virsut ja ajelen katua koskematta invamopolla.
Nahkakengät eivät ole eettisiä. yksiä kenkiä varten joudutaan tappamaan kokonainen elävä lehmä.
Minulla on ainakin itsellä ollut jo parivuotta käytössä kengät jotka on valmistettu käsin vanhasta paperisesta perunasäkistä samalla tekniikalla ja tyylillä kuin mitä ennenvanhaa suutarit valmisti kenkiä. Tosin kengät sain tilaustyönä eräältä käsitöitä harrastavalta tuttavalta. Pohjat väihin kenkiin saatiin juuttinarusta. Köyttä kierrettiin soikeaan kengänpojan muotoon ja ommeltiin sitten tiiviisti yhteen niin ettei kylmä ja vesi pääse läpi. Hyväg kengät ovat olleet käytössä.
Huokaus, kun ne paperiset kengät eivät ole mikään uusi keksintö. Viimeksi niitä tehtiin runsaasti Suomessakin pula-aikaan kun miehet oli sotimassa rintamalla ja naiset työskenteli tehtaissa.
https://www.stundars.fi/paperikengat/?lang=fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nahkakengät eivät ole eettisiä. yksiä kenkiä varten joudutaan tappamaan kokonainen elävä lehmä.
Jos lehmä tapetaan ruoaksi, niin roskiinko se nahka kannattaisi heittää? Yhdestä lehmästä saa useammat isotkin jalkineet. Soijannahkakenkiä en oo toistaiseksi nähnyt missään.
En nyt muista mikä, mutta jokatapauksessa kuitenkin joku kenkäyhtiö on kehittämässä ekologisia kenkiä, jotka alkavat hajoamaan heti kun ne kastellaan vedellä ja ne muuttuisi mullaksi ja muiksi ravinteiksi jo parissa viikossa. Tällä on tarkoitus säästää kenkien kierrätykseen tarvittavaa energiaa ja sillä mullalla voisk sitten kasvattaa itselleen ruokaa kotipuutarhassa.