Miksi lentokoneissa ei ole saunaa
Hei olen pulleahko hikoileva joskin allerginen anti-elastinen blondi ja pidän sekasaunomisesta ja vessanjakamisesta. Olen nyt lähdössä lentokoneella ulkomaalaiseen maahan ulkomaille ja mietin, että olisi tavattoman mukavaa saunoa lennon aikana eli kysmyksenin on, miksi lentokoneissa ei ole saunaa?
Kommentit (22)
Lämmön ja ilmanvaihdon yhdistäminen olisi haasteellista. Ei ole saatu suihkujakaan koneisiin, kun vältetään ylimääräistä painoa, l.veden rahtausta.
En tiedä, mutta saisi olla ainakin kaukolennoilla. Siinä 12 tunnissa ei pysty nukkumaankaan pystyasennossa, niin olisi jotain ajanvietettä, kun odottelisi saunavuoroa ja sitten saunoisi.
No sanopa se! Kyllä olisi niin leppoisaa sekasaunassa istua muitten tjäreborgilaisten kanssa matkalla Dubaihin. Heitettäisiin löylyä ja lentoemot kantaisivat meille virvokkeita.
Koska se lämmittäisi ilmastoa ihan liiiiikaaaa ja siksi moinen on kielletty! Etkö muuten voisi matkustaa jalan ja syödä voikukkia ja kiviä matkallasi?
Puulämmitteinen sen pitää sitten olla, sähkösaunassa ei saa kunnon löylyjä.
Vierailija kirjoitti:
Lämmön ja ilmanvaihdon yhdistäminen olisi haasteellista. Ei ole saatu suihkujakaan koneisiin, kun vältetään ylimääräistä painoa, l.veden rahtausta.
Joiden yhtiöiden ykkösluokassa on suihkuja, mutta lennon hinta on sitten viisinumeroinen...
Saunaa ei ole ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että se järvi siihen saunan viereen on lentokoneessa vähän haasteellisempaa rakentaa. Ja vaikka sen järven siihen vielä saisikin, niin talvilennoilla avannon tekeminen on vaikeaaa, koska koneissa ei saa kuljettaa teräviä esineitä.
Miettikää nyt, kuinka mukava olisi yölennon aluksi saunoa ja mennä sitten mukavasti pyjama päällä omalle paikalle nukkumaan.
Lämmin ilmahan ,kuten fysiikasta tiedetään paisuu, ja nuo tuollaiset ylimääräiset lämpötilan epätasaiset vaihtelut koneen sisällä olisivat ehkä melkoinen turvallisuusriski Jonnekinhan sen lämmön näet on mentävä ja päästävä haihtumaan kylpemisen jälkeen. Sitäpaitsi :jos se kylpeminen olisi mahdollista jollekin matkustajalle, niin senhän olisi oltava sitä kaikille halukkaille .
(Ainakin Finnairin lennot kotimaisine matkustajineen olisivat sitten varmaan yhtä saunavuoroa lennon alusta loppuun. )
Asioita ei pitäisi aina ajatella vain siitä nykyajan suositusta ' minäminä'-vinkkelistä'.
Minusta lentokoneissa pitäisi olla samanlainen keulabaari kuin ruotsinlaivoissa. Voisi käydä ottamassa yömyssyn ja ihailla yötaivasta.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ilmahan ,kuten fysiikasta tiedetään paisuu, ja nuo tuollaiset ylimääräiset lämpötilan epätasaiset vaihtelut koneen sisällä olisivat ehkä melkoinen turvallisuusriski Jonnekinhan sen lämmön näet on mentävä ja päästävä haihtumaan kylpemisen jälkeen. Sitäpaitsi :jos se kylpeminen olisi mahdollista jollekin matkustajalle, niin senhän olisi oltava sitä kaikille halukkaille .
(Ainakin Finnairin lennot kotimaisine matkustajineen olisivat sitten varmaan yhtä saunavuoroa lennon alusta loppuun. )
Asioita ei pitäisi aina ajatella vain siitä nykyajan suositusta ' minäminä'-vinkkelistä'.
Jos muutettaisiin bisnesluokka saunaosastoksi? Halukkaat voisivat sitten saunoa koko matkan omalla paikallaan.
Mä oon aina ihmetellyt miksei lentokoneessa ole uima-allasta.
Lento menisi mukavasti.
Talvella saisi olla laskettelurinne.
Syksyllä sienimetsä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lentokoneissa pitäisi olla samanlainen keulabaari kuin ruotsinlaivoissa. Voisi käydä ottamassa yömyssyn ja ihailla yötaivasta.
Joissain A380 Airbuseissa on.
Ikkunoista nyt ei näe juuri mitään.
Koska sinä et ole valmis maksamaan siitä, että se sauna nostetaan 10 kilometrin korkeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain A380 Airbuseissa on.
Ikkunoista nyt ei näe juuri mitään.
Kai niitä jossain on joo. Käytännössä, jos täältä mihinkään lentää kohtuuhinnoilla, niin koko 12 tuntia jäpitetään pystyasennossa polvet edessäolevassa istuimessa kiinni.
Mä oon ihmetelly, miksei mulle järjestetä lentokoneessa omaa hyttiä, jossa voin nukkua rauhassa. Ai niin, mulla ei oo vaan varaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta saisi olla ainakin kaukolennoilla. Siinä 12 tunnissa ei pysty nukkumaankaan pystyasennossa, niin olisi jotain ajanvietettä, kun odottelisi saunavuoroa ja sitten saunoisi.
Siitä selviäisi kun poistaisi tuolit viemästä tilaa ja laittaisi tilalle uimaaltaan, suihkutilan ja saunan. Mukavasti menisi koko matka loiskutellessa, saunoessa ja suihkutellessa. Altaan vieressä makoillessa olisi vamraan myös silmänruokaa.
Soita Peterille!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000327990.html