Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipaino muuttaa elimistön nälkäisemmäksi? Eikö asian pitäisi olla päinvastoin?

Rasvat hyllyvät
24.10.2019 |

Tutkimusten mukaan ylipaino aiheuttaa näläntunnetta mikä taas johtaa liialliseen syömiseen. Vakavasti ylipainoisilla näläntunne iskee nukkuessakin mikä johtaa yölliseen vierailuun keittiössä.

Mutta missään ei kerrota mikä järki tässä on; eikös elimistön pitäisi rajoittaa syömistä siinä vaiheessa, kun rasvaa on jo kerätty kyytiin kymmeniä kiloja? Miksi elimistö reagoikin täysin päinvastoin kuin mitä olisi järkevää?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö yrittää pitää yllä sen hetkistä painoa ja jos on reilusti ylipainoinen niin kaloreita tarvitaan siihen melkoinen määrä.

Vierailija
2/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästää isompi keho kuluttaa enemmän kaloreita päivässä kuin pienempi. Ja sen takia myöskin nälkä lisääntyy,

Lisäksi nälkä on nykymaalimassa useimmiten enemmän psykologista kuin fysiologista. Se nälän tunne tulee yleensä silloin kun on tottunut syömään ja elimistö alkaa odottamaan sitä ruoan saamista. Oikean nälän tulo kestäisi paljon kauemmin.

Lihavalla ihmisellä on se normaali näläntunne usein aika lailla häiriintynyt jolloin hän tuntee sitä "psykologista nälkää" niin usein että oikeaa nälkää ei ehdi edes tulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavalla ihmisellä on myös todella, siis todella laajentunut vatsalaukku verrattuna normipainoiseen. Tämä voi myös vaikuttaa suurempaan ja tiheämpään näläntunteeseen.

Vierailija
4/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin tulkittu. Fruktoosi esimerkiksi estää leptiinin vaikutuksen aivoissa (myös insuliinin), jolloin ihminen syö yli tarpeensa ja lihoo. Fatdenialistit tulkitsevat tuon tahallaan väärin päin.

Vierailija
5/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdalta olen huomannut että mitä useammin syö niin sitä useammin nälkä tulee, Joskus aikoinaan töissä kyllästyin siihen pakkosyömiseen aamulla ja joka tauolla, jottei vatsa kurisisi kivuliaasti (ja niin että muut kuulevat) Lakkasin vaan syömästä kun ei oikein tehnyt mieli jauhaa sitä leipää, ja kumma juttu, ne fyysiset nälkäkouristuksetkin loppuivat.

Olen sittemmin mennyt pari vuosikymmentä yhdellä aterialla päivässä (illalla) ja paastonnutkin helposti aina välillä useamman päivän.

Välillä olen yrittänyt syödä vähän edes pari kertaa päivässä, ja sen jälkeen se fyysinen nälkä on taas vaivannut nopeammin.

Vierailija
6/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylensyöminen henkeä yleisesti vaarantavana tekijänä on liian uusi juttu, jotta meidän kropat osaisivat toimia fiksusti sen suhteen. 

Vierailija
7/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kuukausipalkkasi on 2000 euroa käteen ja aiemmin käytit sen kokonaan ja nyt alat laittaa siitä 1000 euroa varastoon (rasvan kerryttäminen) niin sinulla on vain 1000 euroa käytettävissä, joten alat etsiä jostain toista tonnia. 

Insuliinia ei kiinnosta kulutatko energiaa vai et, se haluaa varastoida rasvaa. 

Vierailija
8/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keho ole aina looginen. Miksi joku kipu tai shokki voi tehdä täysin toimintakyvyttömäksi? Silloinhan juuri pitäisi pystyä toimimaan, koska henki voi olla vaarassa.

Vierailija
9/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdalta olen huomannut että mitä useammin syö niin sitä useammin nälkä tulee, Joskus aikoinaan töissä kyllästyin siihen pakkosyömiseen aamulla ja joka tauolla, jottei vatsa kurisisi kivuliaasti (ja niin että muut kuulevat) Lakkasin vaan syömästä kun ei oikein tehnyt mieli jauhaa sitä leipää, ja kumma juttu, ne fyysiset nälkäkouristuksetkin loppuivat.

Olen sittemmin mennyt pari vuosikymmentä yhdellä aterialla päivässä (illalla) ja paastonnutkin helposti aina välillä useamman päivän.

Välillä olen yrittänyt syödä vähän edes pari kertaa päivässä, ja sen jälkeen se fyysinen nälkä on taas vaivannut nopeammin.

Tee testi. Juo pullo kokista. Lähtikö jano vai tekeekö mieli juoda lisää? Tee toinen testi. Syö appelsiini. Tekeekö mieli syödä lisää appelsiineja ja siinä sivussa pöntöllinen jotain muuta ruokaa? Aivan. Tästä syystä myös karppaus on pannassa.

Vierailija
10/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kuukausipalkkasi on 2000 euroa käteen ja aiemmin käytit sen kokonaan ja nyt alat laittaa siitä 1000 euroa varastoon (rasvan kerryttäminen) niin sinulla on vain 1000 euroa käytettävissä, joten alat etsiä jostain toista tonnia. 

Insuliinia ei kiinnosta kulutatko energiaa vai et, se haluaa varastoida rasvaa. 

Insuliiniresistenssistä  saati hyperinsulinismista ja sen syistä ei saa keskustella. Sehän voisi paljastaa jotain sellaista, mitä jotkut tietävät, mutta eivät saa kertoa.

Vierailija
11/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meinaatteko, että jos mun läski kroppa ja maha kurisee oikein konkreettisesti, niin että muutkin voivat sen kuulla, niin se on vain huijausta kropaltani???

Apua, olen yrittänyt nimittäin vähentää syömistäni juuri tällä konstilla, että syön vain silloin, kun on oikeasti nälkä.

Vierailija
12/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella tämä sama ilmiö näkyy maanantai-nälkänä.

Olen huomannut sen itse, ja monella työkaverilla on samanlainen kokemus. Viikonloppuna on syöty enemmän kuin arkisin, ja maanantaina on töissä suurempi nälkä kuin muina päivinä. Loppuviikkoa kohti ruokien annoskoko pienenee.  Ja seuraavana maanantaina on taas mahdoton nälkä viikonlopun runsaampien syömisten jäljiltä.

Kouluissa tämä tykätään tulkita siten, että lapset eivät ole saaneet ruokaa viikonloppuna kotona, ja siksi nälissään syövät maanantaisin enemmän kuin muina päivinä.

Vierailija
13/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavilla on hoikempia useammin ihan oikeaa aliravitsemusta. Siis vajetta vitamiineista ja hivenaineista. Sekin aiheuttaa mielitekoja, koska elimistö haluaa saada tarvitsemansa rakennusaineet.

Lisäksi moni epäterveellinen asia aiheuttaa mielitekoja ja riippuvuutta, vaikka loogisesti ajatellen elimistön pitäisi hylkiä niitä (sokeri, hiilarimättö, limu, tupakka, alkoholi tms.).

Vierailija
14/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella tämä sama ilmiö näkyy maanantai-nälkänä.

Olen huomannut sen itse, ja monella työkaverilla on samanlainen kokemus. Viikonloppuna on syöty enemmän kuin arkisin, ja maanantaina on töissä suurempi nälkä kuin muina päivinä. Loppuviikkoa kohti ruokien annoskoko pienenee.  Ja seuraavana maanantaina on taas mahdoton nälkä viikonlopun runsaampien syömisten jäljiltä.

Kouluissa tämä tykätään tulkita siten, että lapset eivät ole saaneet ruokaa viikonloppuna kotona, ja siksi nälissään syövät maanantaisin enemmän kuin muina päivinä.

No joo, ja tuosta koululaisten maanantainälästä oli kyllä myös joskus juttu että keittiön ruokalistasta päättävä, mikä taho lieneekään, kertoi että maanantaisin laitetaan nälkäisille lapsiparoille maistuvampaa ruokaa. Kuten makaronilaatikkoa, lihapullia tms. ja voi kauhea kun ne nääntyneet lapsiparat syö kaiken!

Vierailija
15/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on just niin, että hoikkana oli koko ajan nälkä, ja nyt ylipainoisena ei juuri koskaan. Syön paljon vähemmän ja harvemmin nykyään, kuin 20 kiloa sitten. Siksi varmaan lihoinkin, kun kauheasti mielitekoja oli aikaisemmin.

Vierailija
16/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla on hoikempia useammin ihan oikeaa aliravitsemusta. Siis vajetta vitamiineista ja hivenaineista. Sekin aiheuttaa mielitekoja, koska elimistö haluaa saada tarvitsemansa rakennusaineet.

Lisäksi moni epäterveellinen asia aiheuttaa mielitekoja ja riippuvuutta, vaikka loogisesti ajatellen elimistön pitäisi hylkiä niitä (sokeri, hiilarimättö, limu, tupakka, alkoholi tms.).

Tämä on  tosi. WHO:n ohjeistus hieman yllätti https://www.who.int/nutrition/double-burden-malnutrition/en/

... harvemmin tätäkään kommunikoidaan.

Vierailija
17/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavalla ihmisellä on myös todella, siis todella laajentunut vatsalaukku verrattuna normipainoiseen. Tämä voi myös vaikuttaa suurempaan ja tiheämpään näläntunteeseen.

Ei vatsalaukun koolla ole merkitystä näläntunteeseen.

Vierailija
18/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee testi. Juo pullo kokista. Lähtikö jano vai tekeekö mieli juoda lisää? Tee toinen testi. Syö appelsiini. Tekeekö mieli syödä lisää appelsiineja ja siinä sivussa pöntöllinen jotain muuta ruokaa? Aivan. Tästä syystä myös karppaus on pannassa.

Hyvä havainto! Itse olen laihduttanut 65 kg! Joten tiedän kokemuksesta mikä toimii, mikä ei.

Kun laihdutin (olen jo kolme vuotta ollut normaalipainoinen), lopetin kaikkien makeiden limsojen ja mehujen nauttimisen! Ihan sama oliko kaloriton cokis -jätin ne kaikki! Myös aamupalalla nautitun appelsiinimehun. Lopetin myös vaalean viljan tuotteet ja pastat ym.

Kas kummaa! Pääsin irti 20 vuoden sokerikoukusta!

Makeat tuotteet aiheuttavat riippuvuutta. Samoin nopeat hiilihydraatit (jotka muuttuvat sokeriksi kehossa)

Olen monelle laihduttajalle varoittanut light juomista. Vaikka niissä ei ole kaloreita ne addiktoivat! Mutta usein minua ei kuunnella... sitten ihmetellään kun laihdutus ei onnistu koska ei olla päästy irti sokeririippuvuudesta.

Vierailija
19/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leptiiniresistenssi.

Vierailija
20/30 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vatsalaukun koolla ole merkitystä näläntunteeseen.

Eikä myöskään kylläisyyteen.  Vatsa täysi ei tarkoita samaa kuin kylläisyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi