Lapsi on alkanut puhumaan että minä on mie... Mies raivostui tänään lapselle siitä, kielsi puhumasta niin...
Pyysin miestä rauhoittumaan kun hermostui lapselle niin. Kysyin, kannattaako tuon takia suuttua lapselle noin kovasti. En ymmärtänyt miksi... Suuttui minulle, kun "talloin" häntä lapsen edessä, hänen mukaan puolustin lasta...
On koko illan pitänyt kiinni siitä että hänen pitää saada kieltää tuo lapselta vaikka hermostumalla jos ei ystävällisesti lopu. Yritin selittää että lapsilla nyt voi tulla tuollaisia vaiheita että puhuvat eritavalla ja se menee pois... Tuo kuulema raivostuttaa niin paljon ettei voi sitä kuunnella. Häipyi kotoa kun suuttui minun puuttumisesta... Vieläkin illan väännön jälkeen vaatii oikeutta kitkeä tuo, kuuluuko minun suostua? En ymmärrä miksi tuollaisesta kasvaa noin iso asia aikuiselle.. Pyysin anteeksi jo ajat sitten, jos puuttumiseni loukkasi. On suuttunut edelleen mielipiteestäni... Olen ihan ihmeissäni tästä. Kävi sanomassa lapsille hyvät yöt ja häipyi taas..
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin olette?
Ei ainakaan sieltä, missä puhutaan "mie" :D
Anna sille matkalaukku seuraavan kerran mukaan kun lähtee ja pakkaa se täyteen sen vaatteita.
Se on lapsi. Erillinen olento vanhemmistaan. Sillä on omat tavat puhua, se miehesi on opittava. Ei ole mikään syy ”mä en tykkää yhyy yhyy”.
Se muuten ON ärsyttävää. Oma poika kans aloittanut miemiemie.. ja venyyyttämään sanoja. oikein päässä kiristää. Ymmärrän miehen tunnetta, mutten käytöstä. Miehen on nyt vaan kasvettava aikuiseksi tässä asiassa ja yritettävä sietää. Eikä ole niin, että aina pitää seistä yhdessä rintamassa kasvattamassa, jos toinen esim. alistaa tai puuttuu asiaan, joka on lapsen itsemääräämisoikeuden alainen. Puhetapa on jokaisen oma asia.
Jos tämä ei ole provo, niin näen tasan 2 vaihtoehtoa:
A) mies varaa heti huomenna ajan terapiaan/lääkärille/psykologille, jotta saa tehtyä jotain tuolle äärimmäisen huonolle itsetunnolleen
B) laitat avioeron vireille
Ihan käsittämätöntä käytöstä aikuiselta ihmiseltä, oikeasti.
Tottakai sä puolusti lasta. Laita kävelemään tuollainen iso vauva.
Ja meillä taas lapsi puhuu sä ja mä, vaikka asutaan idässä ja minä ja muukin suku puhuu sie ja mie. :D Veikkaan että koulussa/eskarissa tarttunut. Vaikka tietääkseni enemmistö sielläkin ihan paikallisia. Eiköhän tuo opi puhumaan vielä paikalliseen tapaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä taas lapsi puhuu sä ja mä, vaikka asutaan idässä ja minä ja muukin suku puhuu sie ja mie. :D Veikkaan että koulussa/eskarissa tarttunut. Vaikka tietääkseni enemmistö sielläkin ihan paikallisia. Eiköhän tuo opi puhumaan vielä paikalliseen tapaan. :D
Idässä on jo pitkään puhuttu mä ja sä.
Meillä puhutaan kolmella eri tavalla. Sellaista se on, kun ei ole mistään kotoisin.
Eipä tuolla nykypäivänä ole enää merkitystä, miten sanotaan, kun joissain perheissä puhutaan jopa kahta eri kieltäkin.
Minun lapsi puhuu että mä! Eihän se tosiaan korvia hivele 🙉 Mistä lie sen napannut kun mie puhun mie ja asutaan mää-alueella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas suku puhuu eri tavalla ja sieltä tarttuu.
Sun miehelläsi on ollut joku savolaisheila ja ei kestä kuulla savon murretta. Huudat sille vaan että kuka se ä*mmä on mistä haaveilet, niin lakkaa nillittämästä mie sanan käytöstä ja on hiljaa.
Mistä päin olette?