Kun et ole raskaana ja kuulet kysymyksen "Milloin teidän vauva syntyy?"
Olin juuri haravoimassa pihaa. Naapuri osui samaan aikaan haravoimaan omaa pihaansa ja siinä perus small talkin ohessa naapuri madalsi ääntään ja sanoi "Saanko olla utelias ja kysyä jotain henkilökohtaista?" mietin että mitäköhän sieltä tulee ja vastasin sitten "Joo...?" johon naapuri "Milloin teidän vauva syntyy?" Hämmennyin totaalisesti ja mutisin että en ole raskaana. Naapuri tähän vielä jatkoi "Ai, oikeasti? Et ole raskaana? Kun mielestäni olit ennen hoikempi" Pahoitteli kyllä erehdystään, mutta oma olo on nyt luokkaa virtahepo. Olen juuri niitä joilla se kaikki ylimääräinen kertyy vatsan seudulle, vaikka muuten normaalipainoinen olenkin. Jes!
Tämä oli nyt muuten neljäs kerta 12 vuoden aikana. Eka kerta oli joskus baarissa, jossa tuntematon mies tuli baaritiskillä tökkimään sormella vatsaani ja ripittämään "Ootko sä yhtään miettinyt sun lapses tulevaisuutta!" Toinen kerta eräs tuttava kysyi yllättäen kaupan pihassa "Odotatko sä vauvaa?" ja kolmannella kerralla Thaimaan matkalla random myyjä alkoi selostamaan miten eräs kassi sopisi hyvin myös tulevan vauvani kantoliinaksi.
Kokemuksia? Vertaistukea? Mietityttää nyt miten yleistä tämä on vai olenko joku harvinainen keskivartaloläski, joka kärsii tästä yksin?
Kommentit (20)
siis onko sulla syömällä tehty iso maha? jos,niin äkkiäkö sen laihduttaa ja kyselyt loppuu
Miesporukassa voidaan joskus vitsailla jollekin isovatsaiselle miehelle, että "milloinka se lapsi syntyy". Yleensä se komea kupu on kylläkin hankittu ahkeralla syömiselle ja vähäisellä liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
siis onko sulla syömällä tehty iso maha? jos,niin äkkiäkö sen laihduttaa ja kyselyt loppuu
Aina ei auta sekään. Itse olen jo vuosia painanut 53 kiloa, mutta endometrioosi saa mahan turpoamaan pinkeäksi palloksi aina kuukautisten aikaan. Olotila ei onneksi kestä kuin pari päivää kerrallaan, mutta aika paljon huomautteluja olen myös saanut kuulla.
Muista että vika ei ole sinussa vaan niissä kyselijöissä. Koskaan, koskaan ei saa olettaa kenenkään olevan raskaana. Se on moukkamaista junttiutta.
Isäni oppi tämän kerran kantapään kautta, ja sanoo että se on edelleen hänen elämänsä noloin tilanne vaikka tapahtumasta on jo vuosikymmeniä. Kertoi oppineensa että olettaa naisen olevan raskaana vasta kun synnytys on käynnistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon painat?
Huimat 62kg. Haluaisin kyllä laihduttaa viitisen kiloa. Nyt sairaslomalla mennyt turhan löhöämiseksi ja ilmeisesti sen sitten huomaa.
Muutoin teen fyysistä työtä ja koiran kanssa päivittäin 1-2h lenkin, eli reidet, perse ja käsivarret on melko timmit. Pitänee lisätä vatsatreeniä ja karsia viljoja, vehnä etenkin tuntuu turvottavan vatsaa. Alkoholia juon harvakseen ja sokeria pyrin myös välttämään.
- Ap
Sanot vaan takaisin että olette päätyneet aborttiin.
Taitaa olla valitettavan yleistä. Itse kokenut saman myös monta kertaa, työkaveri, kampaaja ja oma äiti mm. Olen myös samanlainen keskivartalopullea, mutta normaalipainoinen. Jaksamista sulle, omalla kohdallani alkaa jo ikä tehdä tehtävänsä, huomauttelijat harvenee vuosien saatossa!
Jos maha turpoaa kuukautisten aikaan, niin ehkä sellaiset muotoilevat alushousut ja/tai legginsit saattaisivat auttaa? En tarkoita siis pottuilla, mutta niillä saattaisi saada turvotusta piiloon. Itse käytän joka päivä koska itsellänikin nimenomaan alavatsamakkara, vaikka normaalipainoinen olenkin.
Aika törppöjä tuollaiset utelut kyllä. Eikö tämän pitäisi jo olla ihan yleistietoa, ettei tuollaista vaan kysytä...
Voi että. Kuinka kehtaakin? Olisit kuiskannut "vain luottamuksella", että 2023 se syntyy, alkukeväästä.
Tällaisten kusipäänaapurien takia vien roskapussitkin klo 23 jälkeen ja lähden autolla pihasta vasta, kun on tyhjä. Jos tullessa on odottamassa joku "keskustelurinki", ajan oven eteen ( rivari) ja luikin sisään.
Kerran satuin pahimman juoruämmän satimeen, kun paiskasi ovestaan suoraan eteeni, ja hetihän se iski; "Miksi sun mies ei aja koskaan teidän autoa, onko sillä korttia"? Kärsii migreenistä ja näköhäiriöistä, mutta sanoin, ettei tykkää ajamisesta. Häkellyin, enkä tajunnut kuin myöhemmin, että olisi pitänyt kehottaa kysymään mieheltä itseltään. Mikä minä olen kenenkään henkilökohtaisuuksia kertoilemaan?
Itselleni ei tulisi mieleenikään mennä kenenkään yksityisasioita utelemaan. Mitä niillä tiedoilla tekisin. Ja outoa, kuinka paljon meidänkin perhe taloyhtiössämme kiinnostaa :o
En ole kyllä koskaan kysynyt keltään raskaudesta jos ei ole itse kertonut. Päin vastoin on käynyt niinpäin, että olen luullut montaa raskaanaolevaa vain lihavaksi ja kun he ovat kertoneet raskaudestaan niin olen yrittänyt esittää, että niin tietysti, olihan se ilmeistä... Jos pyöreytesi häiritsee sinua niin palkkaa vaikka pt katsomaan kanssasi ruokavaliot ja suunnittelemaan sopivan treeniohjelman. Jos ei häiritse itseäsi niin anna mennä toisesta korvasta ulos, kyllähän töksäyttelyjä tulee kaikille, vähän eri aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Jos maha turpoaa kuukautisten aikaan, niin ehkä sellaiset muotoilevat alushousut ja/tai legginsit saattaisivat auttaa? En tarkoita siis pottuilla, mutta niillä saattaisi saada turvotusta piiloon. Itse käytän joka päivä koska itsellänikin nimenomaan alavatsamakkara, vaikka normaalipainoinen olenkin.
Aika törppöjä tuollaiset utelut kyllä. Eikö tämän pitäisi jo olla ihan yleistietoa, ettei tuollaista vaan kysytä...
Anteeksi, ei ap:lla menkkojen aikaan vaan turvonnutkaan vaan jollain toisella. Silti samaa kyllä ehdottaisin, jos vain kiinnostaa kokeilla. 🙂 -9
Eräs tuttu sanoi vanhemmalle 70v, naiselle että silloin kun sinunkin.
Eiköhän oppinut.
Outoja vastauksia olet saanut. Minultakin naapuri uteli raskaudesta, vaikken ollut raskaana. Se oli tosi noloa.
Voi kun ihmiset oppisivat pitämään mölyt mahassaan ja olemaan kyselemättä tyhmiä. Eiköhän jokainen itse kerro asioistaan jos on kerrottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos maha turpoaa kuukautisten aikaan, niin ehkä sellaiset muotoilevat alushousut ja/tai legginsit saattaisivat auttaa? En tarkoita siis pottuilla, mutta niillä saattaisi saada turvotusta piiloon.
Voisi kokeilla! Maha turpoaa lähinnä juuri kuukautisten aikaan ja nyt on ovulaatio menossa. Muita turvottajia esim vehnä, voisi ehkä joskus raahautua tutkimuksiin asiasta. Vehnää en yleensä pahemmin syö niin ei ole ns haitannut sitten se jos välillä vähän turvottaa.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon painat?
Huimat 62kg. Haluaisin kyllä laihduttaa viitisen kiloa. Nyt sairaslomalla mennyt turhan löhöämiseksi ja ilmeisesti sen sitten huomaa.
Muutoin teen fyysistä työtä ja koiran kanssa päivittäin 1-2h lenkin, eli reidet, perse ja käsivarret on melko timmit. Pitänee lisätä vatsatreeniä ja karsia viljoja, vehnä etenkin tuntuu turvottavan vatsaa. Alkoholia juon harvakseen ja sokeria pyrin myös välttämään.
- Ap
Naisilla noi saikkuennätykset paukkuu. Vuodesta kaksi kuukautta saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon painat?
- Ap
Naisilla noi saikkuennätykset paukkuu. Vuodesta kaksi kuukautta saikulla.
Missä luki, että on joka vuosi 2 kk sairauslomalla? Taas joku naisvihaaja liikkeellä? Ja luulisin, että esim. krapula on miehillä aika yleinen "maanantaisaikun" syy. Kokemustakin tästä löytyy.
Mä olin naapurin kanssa yhtä aikaa raskaan ja vaikka olin melkein viimeisilläni, hän ei huomannut yhtään mitään. Ihmetteli sitten kun lapsemme syntyivät melkein yhtäaikaa.
AP, kun olet noinkin hoikka ja silti luullaan toistuvasti raskaana olevaksi niin (ihan siis mahdollisena ratkaisuehdotuksena) tuli mieleen, että ehkä sinulla on lantion ja selän asennossa/ryhdissä toivomisen varaa? Aina välillä näkee ihmisiä joilla on rintakehä lysyssä ja lantio edessä (alaselkä notkolla), jolloin näyttää että olisi pallomaha vaikka ei ole ylipainoinen. Googleta "eteen työntynyt lantio", selitin varmaan aika sekavasti. Itse jouduin korjaamaan lantion asennon kun se alkoi aiheuttaa selkäkipuja.
Olen aina ollut hoikka, mutta minultakin on useampaan kertaan tiedusteltu raskaudesta. Taitaa riittää että on vain tietyn ikäinen nainen, jonka ”pitäisi” olla raskaana
Kuinka paljon painat?