Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fazer työpaikkalounas kuin Unicafella - ei naudanlihaa, mutta luomutofua

Vierailija
21.10.2019 |

Tarkistin juuri oman työpaikkani läheisen lounaspaikan ruokalistan. Falafelia ja luomutofua kuin jossain yliopistokuppilassa. Ei naudanlihaa:

https://www.fazerfoodco.fi/ravintolat/Ravintolat-kaupungeittain/vantaa/…

Onko ideologinen näkemys vallannut myös yksityisyrityksen. Tästä ei ole paljon julkisuudessa huudeltu vaan Unicafe on ollut ryöpytyksessä. Nyt huomaan olevani samanlaisen holhouksen alaisena, eikä ainakaan meidän työpaikalta ole kysytty mitään asiakastoivetta tuon suhteen.

Olenkin yhä useammin tuonut viikonlopulta yli jäänyttä ruokaa itselle työpaikkalounaaksi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös isossa it-firmassa Fazer ruokala. Täällä henkilöstö on vaatinut kasvisruokaa enemmän, vaikka aiemminkin aina 1 kolmesta lämminruokavaihtoehdosta oli kasvis. Nyt sitten tulikin erillinen "Kasvistori" josta buffet-tyylisesti saa poimia itselleen kasvisruokia sesongin mukaisista kasviksista. Tuossa torilla lähes kaikki ruoat on myös vegaanisia, toisin kuin entinen kasvisvaihtoehto, joka oli lakto-ovovege. Vaikka työpaikka on erittäin miesvaltainen, niin suosittu näyttää tuo kasvistori olevan, ehkä nämä it-hipsterit sitten on ituhippejä ;)

Muutenkin on lähtenyt kaikenlaiset muutokset asiakkaista. Esim. enenn kahvipöydässä oli maitoa ja kermaa, mutta ravintolan palautekirjaan oli jätetty paljon palautetta että pitää saada kauramaitoa, ja sitä on sitten ollut. Samoin epäterveellisistä jälkiruoista tulee helposti palautekirjaan valitusta, tai liian raskaista ruoista (kun konttorityöläinen ei tarvitse energiaa niin paljon). Liharuokavaihtoehtokin on päivittäin toki tarjolla ja osa sitä syö.

Vierailija
2/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijan kasvatus... ja ympäristö kiittää.... vai mites se nyt menikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä asiaa en ymmärrä. Jos vaikka työ onkin kevyttä, niin monella saattaa olla töiden jälkeen raskaita urheiluharrastuksia, missä ei ihan pelkällä salaatinlehdellä jaksa.

Jälkiruuat voi hyvin jättää pois, tai korvata hdelmillä ja marjoilla, mutta esim. minä tarvitsen lihaa/kalaa ja perunaa tai muita hiilihydraatteja ja proteiinia ihan jaksamiseen. Menen töistä suoraan harrastamaan, eli en ehdi syödä välissä mitään. Jotkut aiemmin töistä päässeet vetävät banaania ennen treenejä, minä juoksen vaihtamaan vaatteet ja saliin.

Vierailija
4/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmuöljy best ja sademetsät niin last season.

Vierailija
5/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en ymmärrä. Jos vaikka työ onkin kevyttä, niin monella saattaa olla töiden jälkeen raskaita urheiluharrastuksia, missä ei ihan pelkällä salaatinlehdellä jaksa.

Jälkiruuat voi hyvin jättää pois, tai korvata hdelmillä ja marjoilla, mutta esim. minä tarvitsen lihaa/kalaa ja perunaa tai muita hiilihydraatteja ja proteiinia ihan jaksamiseen. Menen töistä suoraan harrastamaan, eli en ehdi syödä välissä mitään. Jotkut aiemmin töistä päässeet vetävät banaania ennen treenejä, minä juoksen vaihtamaan vaatteet ja saliin.

Työpaikka ja sen ruokala vastaa siitä, että työpäivän aikana jaksetaan - jos olet valinnut itsellesi rääkkiharrastuksia, niin itse saat pohtia, mistä niihin energiat saadaan. Ei kai se nyt työpaikkaruokalan velvollisuus ole sinua ruokkia myös vapaa-ajallasi.

Vierailija
6/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi käytän itse sellaisen lounasravintolan palveluita, josta saan ruokaa, jota itse haluan.

Vierailija
7/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla rahakysymys tuo naudanliha. Fazer julistaa käyttävänsä kotimaista lihaa, joten halpa ulkomaannauta ei heidän budjetteihinsa mahdu. Einekset eli lihapullat yms. tullevat vissiin vieläkin Viron puolelta ja nehän voi sitten olla mitä vaan kun eivät enää liharaaka-ainetta vaan valmis tuote eikä lupaus välttämättä kosketa.

Vierailija
8/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mua ihmetyttää tää valitus, että ravintolassa päätetään asiakkaan puolesta, mitä hän syö. Eikö se nyt vähän kuulu siihen meininkiin? Ravintolassa on lista, josta asiakas valitsee. Jos ei löydy mieluista, asiakas syö muualla/tekee ruokaa itse/hakee kaupasta... Varmasti missään henkilöstöravintolassa ei oo joka päivä tarjolla nautaa. Ennen se ei ollut ongelma, mutta kun yks paikka tekee tällaisen periaatepäätöksen, niin johan alkaa öyhötys.

Vierailija
9/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mua ihmetyttää tää valitus, että ravintolassa päätetään asiakkaan puolesta, mitä hän syö. Eikö se nyt vähän kuulu siihen meininkiin? Ravintolassa on lista, josta asiakas valitsee. Jos ei löydy mieluista, asiakas syö muualla/tekee ruokaa itse/hakee kaupasta... Varmasti missään henkilöstöravintolassa ei oo joka päivä tarjolla nautaa. Ennen se ei ollut ongelma, mutta kun yks paikka tekee tällaisen periaatepäätöksen, niin johan alkaa öyhötys.

Katsoin koko viikon listaa. Ei siellä näkynyt nautaa yhtenäkään päivänä.

Omalla työpaikallani on toinen ketjuravintola, mutta sama vika. Lounasaikaan ei käytännössä ole mahdollisuutta lähteä muualle. KÄvellen muihin paikkoihin kestää liian paljon eikä autolla viitsi. Joskus toki porukalla käydään jossain kivemmassa paikassa vaihtelun vuoksi

Vierailija
10/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön lihaa ja käytän maitotuotteita, mutta työpaikalla ja aiemmin opiskelijaravintolassa valitsen yleensä kalaa ja kasvisruokaa. Mikä itseäni ärsyttää on se että ei noista käytännössä saa hyvää kasvisruokaa ilman sitä saakelin tofua. Söisin mieluummin ekologisesti kuin ideologisesti ja vaikka kyse olisi luomutofusta niin silti se soijan kasvatus ja raahaaminen tänne ei ole ekologista. Mieluummin syön naapurin tilalta tullutta naudanlihaa.

Vierailija
11/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuöljyä varmaan kuitenkin oli?

Vierailija
12/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä naudanlihassa on niin ihmeellistä, että juuri sitä pitää olla? Kala, kana, kasvispohjaiset proteiininlähteet, kaikki pitävät nälkää ihan yhtä lailla.

Vierailija
13/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ruolassa ei tarjota ollenkaan taskurapuja. Ärsyttävää ideologian tuputusta! Missä on valinnanvapaus?

Vierailija
14/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön lihaa ja käytän maitotuotteita, mutta työpaikalla ja aiemmin opiskelijaravintolassa valitsen yleensä kalaa ja kasvisruokaa. Mikä itseäni ärsyttää on se että ei noista käytännössä saa hyvää kasvisruokaa ilman sitä saakelin tofua. Söisin mieluummin ekologisesti kuin ideologisesti ja vaikka kyse olisi luomutofusta niin silti se soijan kasvatus ja raahaaminen tänne ei ole ekologista. Mieluummin syön naapurin tilalta tullutta naudanlihaa.

Taas näitä harhaluuloja soijasta. Soijan rahtaaminen tänne ei itse asiassa ole epäekologoista ollenkaan, vaan aiheuttaa varsin pienen hiilijalanjäljen, koska soija rahdataan kuivattuina papuina isoissa laivarahdeissa joissa kulkee paljon muutakin. Ei vaadita kylmäkuljetusta saati lennättämistä. Soijan viljelykään ei itsessään ole ongelma muuten, paitsi että kun amerikoissa käyttävät sitä karjanrehuna, niin sitä tarkoitusta varten sitä kasvatetaan Etelä-Amerikassa aivan liikaa ja viljelyn tieltä raivataan sademetsää. Mutta Suomeen tulevat ihmisravinto-soijapavut (tai niistä tehdyt valmisteet) ei ole käytännössä koskaan Etelä-Amerikan soijasta tehtyjä vaan Kauko-Idässä kasvatusta soijapavusta.

Vierailija
15/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko ap niihin 80% jotka tarvitsevat holhousta?

Vierailija
16/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehmien rehuksi sitä soijaa kasvatetaan enimmäkseen. Mutta kyllähän sitä vähemmän tarvitsisi kasvattaa, jos ei kierrätetä naudanlihaksi ja sen kautta vasta ihmisten ravinnoksi. 

Vierailija
17/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä harhaluuloja soijasta. Soijan rahtaaminen tänne ei itse asiassa ole epäekologoista ollenkaan, vaan aiheuttaa varsin pienen hiilijalanjäljen, koska soija rahdataan kuivattuina papuina isoissa laivarahdeissa joissa kulkee paljon muutakin. Ei vaadita kylmäkuljetusta saati lennättämistä. Soijan viljelykään ei itsessään ole ongelma muuten, paitsi että kun amerikoissa käyttävät sitä karjanrehuna, niin sitä tarkoitusta varten sitä kasvatetaan Etelä-Amerikassa aivan liikaa ja viljelyn tieltä raivataan sademetsää. Mutta Suomeen tulevat ihmisravinto-soijapavut (tai niistä tehdyt valmisteet) ei ole käytännössä koskaan Etelä-Amerikan soijasta tehtyjä vaan Kauko-Idässä kasvatusta soijapavusta.

Kyllä Suomalaisetkin lehmät syövät soijarehua.

Vierailija
18/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten otat vaikka eväät jos ehdottomasti kaipaat naudanlihaa työpaikkalounaaseesi. Suurin osa ihmisistä osaa työpaikalla syödä kanaa, kalaa, possua tai vaikka sitten sitä kasvisruokaa ja sitten tehdä kotona illalliseksi vaikka jauhelihapastaa.

Vierailija
19/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään pidä tofusta. Enkä ole vegaani. Mutta tiedostan kyllä sen, että naapurin naudat syövät tänne rahdattua soijaa.

Vierailija
20/24 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmuöljyä varmaan kuitenkin oli?

Kauramaidossa ei juuri muuta olekaan kuin palmuöljyä ja vettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä