En ymmärrä miksi työhaastattelija meni ihan oudoksi
Työhaastattelun lopulla haastattelija alkoi käyttäytyä kummallisesti, hän vaikutti jotenkin tosi vaivaantuneelta. En ymmärrä miksi. Enkä ymmärrä miksei haastattelija vastannut mun kysymykseen vaan ihan yhtäkkiä lopetti haastattelun. Se tapahtui kun me puhuttiin tälläistä:
--
HAASTATTELIJA: Onko sulla kysyttävää?
MINÄ: Miksei täällä toimistolla ole verhoja ikkunoissa? Siksikö että jos työntekijää alkaa kauheasti harmittaa niin hän ei voisi sytyttää verhoja tuleen?
HAASTATTELIJA: Ei.
MINÄ: Tarjoaako työnantaja tulentekovälineet vai pitääkö työntekijän tuoda omat?
HAASTATTELIJA: Tämä haastattelu oli tässä. Kiitos kun kävit. Me ilmoitetaan sitten jos me päätetään palkata sut.
Kommentit (7)
En ihmettele yhtään, että haastattelu loppui kuin seinään, kun kyselit noin kahjija juttuja, työn kannalta täysin epäolennaisia. En erehtyne, jos sanon, että sinua ei valita avoinna olevaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. On olemassa ihmisiä joiden kysymyksistä ei tarvitse välittää.
Tai pikemminkin niin, että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä kysyjiä.
Pitää mieluummin kysyä: saako töitä tehdä kännissä? tarjoaako työnantaja viinat?
Toimistoissa ja julkisissa tiloissahan ei saa käyttää palovaarallisia materiaaleja, joten verhojen pitää olla erikoiskangasta, joka ei syty helposti. Toki kaikenlainen tulen teko on useimmilla työpaikoilla lähtökohtaisesti kielletty, poislukien tietysti sellaiset, joissa se kuuluu työtehtäviin.
Ei kannata kysellä tulentekovälineistä. Useinmiten työnantajalla ei ole tarjota niitä. Näin kysymällä saatat työantajaa edustavan haastattelijan tukalaan tilanteeseen ja valinta ei mahdollisesti kohdistu sinuun
Haastattelijana olen vastannut tuollaiseen kysymykseen kysymyksellä "Tuntuuko sinusta epämukavalta, kun tiedän lintujen näkevän, mitä teet? Siksikö verhottomuus ahdistaa?" Ja olen jatkanut "Meillä on tapana sytyttää työtuoli, katsotko että se ei riitä sinulle?".
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. On olemassa ihmisiä joiden kysymyksistä ei tarvitse välittää.