Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuningas Herodeksella oli sotilaana husaari?

Vierailija
19.10.2019 |

Knihti laulaa "Husaari minä olen sodassa..." Kuinka hän siis oli Herodeksen hoviin vuoden 4 eaa tienoille joutunut, vaikka husaarit saivat alkunsa Unkarissa 1400-luvulla? Onko Tiernapojat aikamatkustus-scifiä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä mieti uskontoa mitenkään vakavasti. Riittää että uskot asiaan.

Vierailija
2/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ritareitakaan silloin vielä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron sinulle salaisuuden - Tiernapojat eivät ole suuren historiallisen tutkimustyön hedelmä, vaan ennemminkin kännipäissään yhdistelty kokoelma raamatunhistoriallisia nimiä ja 1800-luvun kulttuuria.

”Miekka mun tuppeen, risti sun rintaan....”

Koskahan ristin mallisia mitaleja alettiin jakaa? Varmaan jonkin verran styränki Herodeksen päivien jälkeen.

Vierailija
4/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Husaari tarkoittaa muistaakseni kevyttä ratsuväkeä. Eli kevyillä haarniskoilla varustettuja ratsuväen sotilaita.

Vierailija
5/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taas epätotta, keksittyä fiktiota. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi jotkut eivät enää jaksa lukea sitä.

Vierailija
6/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli taas epätotta, keksittyä fiktiota. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi jotkut eivät enää jaksa lukea sitä.

Ei "Tierniksiä" ole sillä tavalla tarkoitettukkaan luettavaksi, vaan katseltavaksi/kuunneltavaksi.

Vierailija
7/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö... Lukea mitä? Raamattua? Tiernapojat ei ole raamatusta vaan itsenäinen suullinen kansanperinne 1800-luvulta.

Vierailija
8/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei "Tierniksiä" ole sillä tavalla tarkoitettukkaan luettavaksi, vaan katseltavaksi/kuunneltavaksi.

Tiernapojat oli peruskoulun pakollinen kidutussessio. En ymmärrä miten opettajat jaksoivat kuunnella samaa lässynlääohjelmaa vuodesta toiseen. Mä olisin jo tappanut itseni.

Vierailija
9/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiernapojat oli peruskoulun pakollinen kidutussessio. En ymmärrä miten opettajat jaksoivat kuunnella samaa lässynlääohjelmaa vuodesta toiseen. Mä olisin jo tappanut itseni.

Tämä on itse asiassa tärkein syy opettajien alkoholisoitumiseen.

Vierailija
10/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko antaa tähän ihan järkevän vastauksen kaiken virnuilun ja raamatun kertomusten mollaamisen vastineeksi.

Tiernapoikaperinne on suomalainen,satojen vuosien takaa,arveleisin sen alkaneen joskus 1700-luvulla.

Köyhät opiskelevat pojat,"teinit" niinkuin heitä kutsuttiin,lähtivät joulun alla kiertelemään esittäen laulunäytelmää joulun tapahtumista.

He saivat sillälailla hiukan lisää niukkaan elantoonsa.

En tiedä ketkä sanoituksen ovat tehneet,ja varmaan sekin on muuttunut aikojen kuluessa.

Mutta siinä on käytetty sanoja tuon ajan maailmasta ja husaari on ollut jo silloin sotilasarvo.

Suomi ei todellakaan ole ollut silloin itsenäinen vaan kuulunut Ruotsille,armeija ollut Ruotsi/Suomen armeija.Ruotsin kuningas ollut meidän päämiehemme,myöhemmin,1800-luvun alussa sitten liitytty keisarivenäjään.

Tähän esitykseen on kerätty aikalaistermejä ja sanat taipuvat suomalaisittain,Herodes on Herootes jne.

Tiernapojat on kansan luomaa kulttuuria ajalta jolloin joulu oli lähinnä kristillinen juhla,toisin kuin nykyään,jolloin puhistaan miksi joulujuhlissa on kristillistä ohjelmaa.

Vierailija
11/11 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Herodes sotilaitaan nimittänyt husaareiksi aikoinaan. Ne taas, jotka ovat laulaneet kyseistä laulua, ovat käyttäneet itselleen tuttua sanaa ratsastavasta sotilaasta. Turha miettiä liikaa asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi