Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten kommentointi siisteistä kodeista ärsyttää.

Vierailija
19.10.2019 |

Mikä siinä on niin ihmeellistä, että pitää päivitellä "en kyllä viihtyisi näin siistissä kodissa" "pitää olla elämiseen merkkejä" jne.

En minäkään kommentoi sotkuisia koteja "en kyllä viihtyisi näin sotkuisessa asunossa" "miksi kaikki tavarat on levällään?"

Kysynpä vain :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävä keskustelunaihe.

Hyvä, että teillä on siistiä.

Puhun ystävieni kanssa kirjoista, taiteesta, työstä, liikunnasta jne.

Vierailija
2/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän sama että laihalle "saa" kommentoida sen syömisiä ja lihavalle ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän sama että laihalle "saa" kommentoida sen syömisiä ja lihavalle ei saa.

Tämä. Siisteys kertoo ihmisestä paljon, mutta ne referenssit ei ole niin seksikkäitä kuin "taiteellinen", "rento", "boheemi" tai "sillä on paljon parempaakin tekemistä kuin siivota".

Siistiä voi olla myös tavarapaljouden keskellä, värikkäässä kodissa tai vanhassa asunnossa. Mutta kivempaa on leimata siisti ihminen nipoksi ja neurootikoksi, jos itse ei vain viitsi.

Vierailija
4/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse ollut lapsesta asti todella siisti ja kaikki aina tiptop. Nykyään ärsyttää edes pyytää ihmisiä kylään kun alkaa se päivittely kun on niin siistiä. Aivan naurettavaa touhua en muuta sano. En voi itse sietää epäjärjestystä ja käytettyjä astioita pitkin keittiön tasoja tai vaatteita lattialla, se onkin sitten muille syy kuittailla mulle.

Huomaan myös, että ihmiset luulee minun arvostelevan heidän kotejaan kun jatkuvasti tulee kommentia "järkyttyisit jos kävisit meillä" ym. Ei, en järkyty, jokainen eläköön kotonaan kuten haluaa, ei minua kiinnosta.

Vierailija
5/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse ollut lapsesta asti todella siisti ja kaikki aina tiptop. Nykyään ärsyttää edes pyytää ihmisiä kylään kun alkaa se päivittely kun on niin siistiä. Aivan naurettavaa touhua en muuta sano. En voi itse sietää epäjärjestystä ja käytettyjä astioita pitkin keittiön tasoja tai vaatteita lattialla, se onkin sitten muille syy kuittailla mulle.

Huomaan myös, että ihmiset luulee minun arvostelevan heidän kotejaan kun jatkuvasti tulee kommentia "järkyttyisit jos kävisit meillä" ym. Ei, en järkyty, jokainen eläköön kotonaan kuten haluaa, ei minua kiinnosta.

No, minun äitini ainakin opetti, että aikki siistit ihmiset tulevat järkyttymään minun kodistani, joten ehkä sinun kannattaisi tuoda suvaitsevaisuuttasi aktiivisemmin esille. Todellakin moni sotkuinen ihminen olettaa, että heitä arvostellaan. Se on ennemmin normi, kuin että siivoamisesta arvostellaan. Koita nyt kestä.

Vierailija
6/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua siis äryttää sotkuisista kodeista kommentointi. Varsinkin bakteerikammoisuus. Se on kaikenlisäksi pelkääjän omassa päässä, en ole sairastunut kotini sotkuisuudesta koskaan.

Vierailija
7/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Meillä on kasoja, mutta en taivastele siistejä koteja. Viihtyisin itsekin siistimmässä, mutta mies ja teini tuppaavat jättämään kamansa levälleen, enkä viitsi koko ajan isojen ihmisten jälkiä siivota tai nalkuttaa. Siisteystasomme on kompromissi, minä siedän sotkuisempaa ja mies ja teini siivoavat enemmän kuin jos asuisivat kahdestaan.

Vierailija
8/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan siivoamista, mutta vielä enemmän vihaan epäsiistiä kotia. Joten imuroin ja pyyhin pölyt näkyviltä pinnoilta noin kerran viikossa. Koska vihaan siivoamista, niin kodissa on harkitusti tavaraa niin, että siivoaminen on helppoa. Tykkään myös minimalistisesta tyylistä, joten tavaraa ei ole paljon. En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku jättää vaatteita lojumaan, likaisia astioita pöydille, kerää epämääräisiä pinoja tai kasoja johonkin tai vaikka sulloo tavaraa/vaatteita sekaisin kaappeihin. Mulla kaikille tavaroille on oma paikka ja kaapit ei ole täytetty ääriä myöten täyteen.

Ja tämä aiheuttaa todella paljon kommentointia! Mutta nykyään jonkin verran puhutaan kotihäpeästä ja paineista miltä kodin "pitäisi näyttää", niin luulen että nämä sen aiheuttaa. Kyllä lähimmät ihmiset tietää, että olen aina ollut järjestelmällinen ja harkitseva ostamaan tavaraa. Muille tuntuu olevan vaikea ymmärtää MIKSI mulla on aina siistiä. (Ja minimalistinen koti näyttää siistiltä vaikka olisi siivoamattakin.)

Vierailija
9/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä toiset saavat tarpeekseen neurootikkojen kommenteista.

Vierailija
10/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Täällä lukiessa ainakin tuntuu, että enemmän kauhistellaan sotkuisuutta. Siistien ihmisten somessa julkaisemat autenttiset kuvat "tältä näyttää, kun meillä on sotkua" ovat sitä, kun sohvaviltti on puoliksi lattialla, käytetty kahvimuki sohvapöydällä ja lasten-/koiranlelu lojuu keskellä mattoa. Muuten koti on kuin sisustuslehdestä.

Mielestäni kyse ei ole siisteydestä/sotkuisuudesta, vaan huonoista käytöstavoista. En koskaan ota oma-alotteisesti puheeksi kyläillessäni toisen kodin siisteystasoa. Saatan kehua, jos kämpässä on joku mielestäni kiva yksityiskohta yms. tai vastaavasti todeta, ettei sitä aina jaksa siivoilla, jos tavaraa nyt sattuu olemaan ympäriinsä ja toinen sitä pahoittelee ääneen. Oikein hyvää ystävää voin auttaa siivoilemaan, jos hänelle siivouskaveri kelpaa.

Vierailija
11/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin puunaan kotia jos on vieraita tulossa, ja oletan suurimman osan ihmisistä siivoilevan edes vähän ennen vieraiden tuloa, siksi en ikinä kommentoisi toisten siisteydestä. Oletan että joka kodissa silloin tällöin tai useamminkin on "sotkua" - tiskaamattomia astioita, mainoksia pöydän kulmalla tai hiekkaa eteisessä. Tai vaikka ihan oikeastikin enemmän sotkua ja likaa (meillä ainakin on). Mutta nämä siistitään ennen vieraiden tuloa. Ja vieraat ja kaverit luulee että eletään aina yhtä siististi kuin silloin kun on vieraita.

Vierailija
12/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin puunaan kotia jos on vieraita tulossa, ja oletan suurimman osan ihmisistä siivoilevan edes vähän ennen vieraiden tuloa, siksi en ikinä kommentoisi toisten siisteydestä. Oletan että joka kodissa silloin tällöin tai useamminkin on "sotkua" - tiskaamattomia astioita, mainoksia pöydän kulmalla tai hiekkaa eteisessä. Tai vaikka ihan oikeastikin enemmän sotkua ja likaa (meillä ainakin on). Mutta nämä siistitään ennen vieraiden tuloa. Ja vieraat ja kaverit luulee että eletään aina yhtä siististi kuin silloin kun on vieraita.

Voi, ei tuo mainitsemasi ole sotkua nähnytkään. Eli nimenomaan jos selviät vieraita varten poistamalla hiekat eteisestä, hoitamalla tiskin, ottamalla lehtiä pois pöydän kulmalta ja näin, niin teillä on AINA siistiä.

Vierailija
13/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, ei tuo mainitsemasi ole sotkua nähnytkään. Eli nimenomaan jos selviät vieraita varten poistamalla hiekat eteisestä, hoitamalla tiskin, ottamalla lehtiä pois pöydän kulmalta ja näin, niin teillä on AINA siistiä.

Ei vaan laitoin nuo vain esimerkkinä, ja sen jälkeen vielä laitoin että "tai oikeastikin enemmän sotkua ja likaa (meillä ainakin on)". Olen siivonnut eilen koko kämpän mutta nyt jo meillä on: hiekkaa ja lehtiä eteisessä ja kantautunut myös olohuoneeseen (kiitos koirat, eli myös karvoja on jo nyt jokapaikassa), likaisia astioita olohuoneen pöydällä, likaiset astiat tiskipöydällä, tyhjiä kaljatölkkejä olohuoneessa, makuuhuoneessa kasa selvittämättömiä pyykkejä keskellä petaamatonta sänkyä, keittiönpöydällä mäkkärin roskat, keittiöntasolla kuivuneet kahviläikät, leivänmurut ja kurkku jämähtänyt tasoon kiinni, keittiön tulin nojalla roikkuu ulkotakki ja olohuoneen lattialla on housut ja sukat. Kyllä, kävin kiertämässä kämpän :D ja ennen vieraiden tuloa meillä siivotaan vähintään kaksi tuntia jotta tänne kehtaa ketään päästää. Ollaan sotkuisia ja eletään aina epäjärjestyksen keskellä, mutta se ei näy vieraille niinkuin ekassa viestissäni sanoinkin. Ekan viestini pointti oli että meitä on moneen junaan ja varmasti lähes jokainen siistii edes jollain tavalla kotiaan ennen vieraiden saapumista, jopa ne jotka elää jatkuvasti kliinissä kodissa nii uskon heilläkin olevan silloin tällöin niitä hiekanjyviä eteisessä, kahvikuppi pöydällä tai postit pöydän kulmalla, mutta nämä siivotaan ennen vieraiden tuloa. Meillä ei selviä noin pienellä, mutta jotkut varmasti selviävät.

Vierailija
14/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole kukaan koskaan sanonut siisteydestä, hyvää tai pahaa. Itse olen joskus ihastellut toisen kiiiiltävää kotia. Jotkut kodit näyttävät liiankin kliinisiltä, mutta en sitä ääneen menisi sanomaan, kun tiedän kyllä että se on vain oma mielipiteeni ja asunnon omistaja todennäköisesti rakastaa kotiaan ja on ylpeä siitä. Miksi ihmeessä pitäisi sitten alkaa haukkumaan ihan vaan että saisi kuulla että MINÄ en tykkää jostakin?

Oma kotini on boheemi, värikäs, tumma, ei koskaan puunattunakaan niin sädehtivän valkoinen kuin kodit joissa tosiaan paljon sitä valkoista ja kiiltävää.

Vierailija
15/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin sen, että sekaista kotia pidetään myös epähygienisenä. Jos ei kiinnosta pitää tavaroita järjestyksessä, niin kiinnostaakohan pitää puhtaanakaan? Mun mielestä nämä asiat kulkee käsi kädessä.

Vierailija
16/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole kukaan koskaan sanonut siisteydestä, hyvää tai pahaa. Itse olen joskus ihastellut toisen kiiiiltävää kotia. Jotkut kodit näyttävät liiankin kliinisiltä, mutta en sitä ääneen menisi sanomaan, kun tiedän kyllä että se on vain oma mielipiteeni ja asunnon omistaja todennäköisesti rakastaa kotiaan ja on ylpeä siitä. Miksi ihmeessä pitäisi sitten alkaa haukkumaan ihan vaan että saisi kuulla että MINÄ en tykkää jostakin?

Oma kotini on boheemi, värikäs, tumma, ei koskaan puunattunakaan niin sädehtivän valkoinen kuin kodit joissa tosiaan paljon sitä valkoista ja kiiltävää.

Siisteyden ihasteleminen on ihan eri asia, kuin sen taivastelu ja kateellinen höpinä siitä, miten itse ei vaan niin siistissä viihtyisi. Taivastelulla saa aikaan toiselle tunteen, et on jotenkin tyhmä, kun tekee niin paljon turhaa työtä siisteyden eteen. Mielestäni aika noloa käytöstä vieraalta.

Vierailija
17/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä selvästi asia joka liittyy kateuteen. Vaikken yleensä kateuskorttia käytä, mutta mikään muu ei selitä miksi joku arvostelisi siistiä kotia.

Vierailija
18/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu kotiini ihmisiä, jotka ovat huonokäytöksisiä töksäyttelijöitä. Ainakaan enää toista kertaa. Omien hyvien ystävien kanssa meillä päin puhutaan ihan muusta kuin kämpän sotkuista/siisteydestä. Se olisi yhtä tasoton keskustelunaihe kuin ruokapöydässä keskittyä pälättämään pelkästään tarjolla olevasta ruoasta.

Vierailija
19/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on taas hassua kun sisko kommentoi meille tullessaan "Onpas täällä siistiä!" jos oon jaksanut siivota (1v ja raskaus verottaa)

Herttaista mutta ehkä vähän tarpeetonta 🤭

Vierailija
20/21 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös tuttuja, joiden mukaan siivoaminen on elämän tuhlausta. He tulevat siis kotiini tekemään tupatarkastuksen ja sitten antavat ymmärtää, että olen tyhmä, kun siivoan. Minusta taas on ihanaa tulla siistiin kotiin. Meillä ei aina ole siistiä. En ole mikään himojynssääjä. Meillä on pieniä lapsiakin, joten mikään niposiivous ei oikein olisi mahdollistakaan, mutta joka päivä vähän ja sitten perusteellisemmin jouluna ja juhannuksena. Minua ärsyttää tuollainen arvostelu, koska siivoaminen on mielestäni kansalaistaito, ei mitään elvistelyä, kuten olen näiden arvostelijoiden kuullut sanovan. "Me ei näytellä parempaa kuin olemme!" Osa ilmeisesti ajattelee näin. Minä siivoan lähinnä itseäni varten, mutta toki myös siksi, että vieraat on mukavampi vastaanottaa puhtaaseen kotiin. Mielestäni se, että ihminen esim. ei ole 10 vuoteen pessyt ikkunoita, kertoo vain ja ainoastaan siitä, että hän on laiska/saamaton/osaamaton/masentunut/uupunut, ei että hän olisi boheemi ja eläisi upeampaa ja mielenkiintoisempaa elämää kuin minä, vaikka näin olen kuullut väitettävän. Eikö voi vain tunnustaa, että itse ei ole viitsinyt siivota! Kyllä minä pystyn menemään ystäväni siistiin kotiin ilman, että arvostelisin tai alkaisin pilkata häntä. Minä ihailen häntä ja yritän tehdä omasta kodistani yhtä kauniin. Toisaalta koska meillä itsellekään ei ole aina siistiä, ymmärrän, ettei aina muillakaan ole. Siksi en mene kylään yllättäen tai jos menen, en odota siellä olevan siistiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi