Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiöpsykologit! Miksi sarjaihastun aina uuteen vaikka olen parisuhteessa?

Vierailija
18.10.2019 |

Tarvisin nyt vähän analysointia, auttakaa asiasta tietävät.

Olen pitkässä parisuhteessa, mutta koko suhteen ajan olen aina ollut ihastunut myös johonkin/joihinkin toisiin. En ikään kuin osaa olla ilman jotain ihastuksen kohdetta. Usein tämä on täysin harmitonta haaveilua ja kohde on itse tästä autuaan tietämätön. "Paremman puutteessa" saatan haaveilla jostain julkkiksesta, mutta yleensä ihastuminen kohdistuu johonkin tuttuun ihmiseen.

Ongelmia tulee kuitenkin silloin, jos tunteet saavat vastakaikua. Esim. juuri nyt olen vähän pulassa, koska olen korviani myöten ihastunut työkaveriini, joka myös selkeästi pitää minusta. Mitään ei ole tapahtunut, mutta hän täyttää ajatukseni ihan totaalisesti. Tällä kertaa vähän hermostuttaa, että saatan jopa tehdä ihastuksissani jotain typerää. Tosin en yleensä kykene edes haaveissani suutelemaan kohdetta, en ikään kuin pääse siihen varsinaiseen fyysiseen toimeen asti vaan kelaan siihen johtavia tapahtumia päässäni.

Oma mieheni on ihan hyvä mies. Hän on hyvä isä ja palvoo minua. Suhde on kuitenkin arkipäiväistynyt, enkä syty hänestä enää samoin kuin ennen. Tosin haaveilin muista jo silloin kun suhteemme oli vielä viriilimpi. Järjen tasolla en halua erota, olen ihan tyytyväinen tähän arkiseen kumppanuuteen.

Mutta onko niin, etten kuitenkaan siis ole? Miksi ihastun jatkuvasti, jos kerran yhä tahdon olla mieheni kanssa? Miksi olen toiminut näin oikeastaan koko ikäni, eli sarjaihastunut saavuttamattomiin miehiin?

Taustasta voisin kertoa sen verran, että olen isättä kasvanut ja koulukiusattu. Onko tämä jatkuva ihastuminen jotain alitajuista tarvetta hakea hyväksyntää? Vai onko vika suhteessani? Olenko vain valinnut liian pliisun kumppanin, joka ei sittenkään riitä?

En ole käynyt terapiassa, vaikka olen sitä kyllä harkinnut. Tällainen henkinen kaksoiselämä on todella kuluttavaa. Auttakaa saman kokeneet, miten olette saavuttaneet tyytyväisyyden?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kykene kuvittelemaan fyysistä suutelua ym. eli et käytännössä fantasioi muuta kuin siitä kohtaamisvaiheesta? Että tulet huomatuksi? Voisi liittyä noihin lapsuuskokemuksiin. Ei ole pois parisuhteestasi se.

Jos mietit riittääkö kumppanisi sinulle, voit katsastaa Väestöliiton sivuston artikkeleita. Ei terapeutilla käyminenkään huono ajatus ole. Kuulostaa kuitenkin ihan tavalliselta naisihmisen ajatuksenjuoksulta tuo sarjaihastuminen. Ja hyvä tunnustus tuo, että koet kumppanin turvalliseksi. Elämän perusta kuitenkin on hyvä olo. Jos kotona hyvä, ei se valheelliselta kaksoiselämältä kuulosta kun et ketään petä.

Vierailija
2/2 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on dopamiiniin liittyvä asia. Aivoissa erittyy hyvää oloa tuottavaa dopamiinia ihastusvaiheessa. Samoin käy, kun himoitsee vaikkapa kakkua tai muuta hyvää ruokaa. Eniten nauttii asiasta, jota ei voi saada ja juuri sillä hetkellä, kun sen saa - sitten dopamiinineritys hiipuu.

Pitkässä parisuhteessa olet jo saavuttanut tavoitteesi eli löytänyt kumppanin. Dopamiini yleensä korvautuu oksitosiinilla, mikä edistää kiintymystä. Se ei kuitenkaan aiheuta yhtä vahvoja halun tunteita kuin tuo dopamiini. Dopamiini liittyy myös riippuvuussairauksiin.

Itse olen pitkässä parisuhteessa ja ihastun aina silloin tällöin kevyesti. Ymmärrän kuitenkin, että kyseessä on juuri dopamiinin (muutkin seikat tietysti vaikuttavat) aiheuttama ilmiö - haluan jotain uutta ja jännittävää, ja nimenomaan se haluaminen on kaikkein paras vaihe. Kun halun kohteen saa itselleen, siihen kyllästyy pian. Pystyn jättämään ihastukset pelkän ihastuksen tasolle, koska tiedän, että pilaisin hyvän parisuhteeni, jos lähtisin seuraamaan hetkellistä ihastusta. Olen kuitenkin syvästi kiintynyt mieheeni enkä toista yhtä hyvää ihmistä rinnalleni löydä, vaikka ihastuspäissän joku toinen saattaakin näyttää hetkellisesti paljon paremmalta vaihtoehdolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi