Helsingin keskustassa oli joskus kauan sitten Kasvisravintola-niminen paikka? Kuka käynyt?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin. Tarkoitatko sitä missä oli Heidi Hautalat ym taustalla?
Eii.. en muista tommosia. Siis ihan tosi vaatimaton liiketila ja vain kasvispöperöä ilman kommervenkkejä ja nykyajan cooliutta.
Olen Imatralta, mutta silloin kun asuin työn vuoksi H:gissä kävin useinkin siellä syömässä, miso-keittoa esimerkiksi (joka oli oikea 'talon erikoisuus') Mehut olivat lasitiskin alla jo valmiiksi laseissa.
Kiva paikka poiketa.
Korkeavuorenkadulla , (vähän Johanneksenkirkolta eteenpäin) sijaitsi.
Mukava henki suorastaan.
Heidi oli silloin 'Uuden ajan aura'- nimisen lehden päätoimittajana siellä yhdistyksessä joka sitä lehteä julkaisi ja joka samalla myös sitä ravintolaa piti.
Jotenkin myös silloinen 'Loimu'-lehti ja sitä julkaissut (ajan henkeen sattuvasti ihanan itämaisen 'psykedeelinen' )Mysteeni-ry liittyivät siihen.
Vaatteita ostettiin silloin (Beatlesien, Ravi Shankarin sitarinsoiton ja'Hair-musIkaalin Aquariuksen ja 'Vesimiehen ajan' hengessä ja innoittamana ) tietysti esim. Kaisaniemen Intia-basaarista ,joka tuoksui ihanan itämaisen makeasti sutsuikkeelle ja myski-parfyymille..
Oi niitä aikoja.
ps*Se yhdistys oli muistaakseni nimeltään 'Oraan suojelijat' ja sen ajan julkkiksista muistan ainakin Terhi Panulan siellä kasviravintolassa nähneeni ja kai hän ainakin jonkunlainen sen 'hippikommuunin' (huom. hyvässä merkityksessä sitä) toiminnan tukijakin silloin oli
Muistelin viimeksi eilen, että siellä oli hyvää ja terveellistä ruokaa. Ei ollut keksitty näin paljon korvikkeita, oli ehkä juurespihvejä ja soijabologneseä.
Lapinlahdenkadulla? oli Aurinkotuuli-niminen kasvisravintola samoihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eii.. en muista tommosia. Siis ihan tosi vaatimaton liiketila ja vain kasvispöperöä ilman kommervenkkejä ja nykyajan cooliutta.
Missäpäin? Ravintola Kasvis oli Korkeavuorenkadulla. Siis se, jota Heidi Hautalakin oli perustamassa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvis_(ravintola)
Kuten Wikipediasta käy ilmi, leipomo Samsara on samaa perua ja edelleen toiminnassa.
Kävin siellä jonkun verran lounastamassa 80-luvulla, kun olin töissä samoilla kulmilla. Eli muistan kyllä.
Minä kävin usein lapsena ja teininä 90-luvulla. Vanhemmat olivat kasvissyöjiä. Minusta ruoka oli hyvää ja ravintolatila oli cool ja jännittävä. Sellaista ruokaa ei saanut mistään muualta siihen aikaan.
Mennyt uusi aika kirjoitti:
Olen Imatralta, mutta silloin kun asuin työn vuoksi H:gissä kävin useinkin siellä syömässä, miso-keittoa esimerkiksi (joka oli oikea 'talon erikoisuus') Mehut olivat lasitiskin alla jo valmiiksi laseissa.
Kiva paikka poiketa.
Korkeavuorenkadulla , (vähän Johanneksenkirkolta eteenpäin) sijaitsi.
Mukava henki suorastaan.
Heidi oli silloin 'Uuden ajan aura'- nimisen lehden päätoimittajana siellä yhdistyksessä joka sitä lehteä julkaisi ja joka samalla myös sitä ravintolaa piti.
Jotenkin myös silloinen 'Loimu'-lehti ja sitä julkaissut (ajan henkeen sattuvasti ihanan itämaisen 'psykedeelinen' )Mysteeni-ry liittyivät siihen.
Vaatteita ostettiin silloin (Beatlesien, Ravi Shankarin sitarinsoiton ja'Hair-musIkaalin Aquariuksen ja 'Vesimiehen ajan' hengessä ja innoittamana ) tietysti esim. Kaisaniemen Intia-basaarista ,joka tuoksui ihanan itämaisen makeasti sutsuikkeelle ja myski-parfyymille..
Oi niitä aikoja.
ps*Se yhdistys oli muistaakseni nimeltään 'Oraan suojelijat' ja sen ajan julkkiksista muistan ainakin Terhi Panulan siellä kasviravintolassa nähneeni ja kai hän ainakin jonkunlainen sen 'hippikommuunin' (huom. hyvässä merkityksessä sitä) toiminnan tukijakin silloin oli
Ai se liittyi kuitenkin Heidiin jotenkin. Joo, no sitten. Kävin siellä kerran tai kaksi ihan pikkuisena aikuisen helmoissa. En muista muuta kuin että hyvää ruokaa eikä minkäänlaista trendilatausta sitten mitenkään. Kaipaan noita aikoja, kunpa olisi vähemmän egopumpattuja ihmisiä maailmassa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin? Ravintola Kasvis oli Korkeavuorenkadulla. Siis se, jota Heidi Hautalakin oli perustamassa.
Kuten Wikipediasta käy ilmi, leipomo Samsara on samaa perua ja edelleen toiminnassa.
Minä oletin että tästä oli kyse. T. Nro 8
miksiköhän ei menestynyt? ja miksi ei menesty tänäkään päivänä? koska olette marginaaliryhmää
Ei siitä niin kauan ole. Minäkin kävin siellä, harmi että se lopetettiin.
Vierailija kirjoitti:
miksiköhän ei menestynyt? ja miksi ei menesty tänäkään päivänä? koska olette marginaaliryhmää
Miten niin ei menestynyt? Pitkä ikä mille tahansa helsinkiläiselle ravintolalle lähes 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Satu Silvon Silvoplee menestyy ihan hyvin.
Kukapa valtavirtaa haluaisi ollakaan. Korkeintaan todelliset friikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on sama. Ihanan kotikutoista jotenkin. Kävin 1990-luvulla.
Kävin pariin otteeseen ja ruoka oli hyvää arkikasvisruokaa. Toiminta loppui jotenkin seinään, vaikka vaikutti suositulta, mutta ehkei homma toiminut niin hyvin kuin vierestä vaikutti. Korkeavuorenkatu oli tuolloin aika kallista seutua myös.
Minulla on edelleen kovassa käytössä ravintolan kustantama Etno kasviskeittokirja, jonka intialaisten ruokien osuus ainakin on erinomainen.
Kyllä kävin lukioikäisenä ysärin loppupuolella paljonkin muutaman vuoden ajan. Tilasimme sieltä jopa ylppärijuhlieni tarjoilut heidän pitopalvelustaan. Halusin takuulla hyvää, pelkkää kasvisruokaa juhliini ja liivatteettomat kakut jne. Perheen omilla taidoilla ei olisi saatu yhtä hyviä vegepöperöitä kasaan... Lakkasin käymästä, koska muutin ulkomaille, mutta Suomen-lomilla kävin edelleen.
Kävin siellä kerran 80-luvun puolivälissä silloisen tyttöystäväni kanssa. Ruoka oli surkeata mössöä ja "palvelu" äärimmäisen ynseää. Emme ilmeisestikään ollut oikeata kohderyhmää, kyllähän tiskin takana "työskennelleen" tytön täytyi huomata, että olimme siellä ensi kertaa. Kun aterian päätteeksi kysyin kahvia, minulle miltei karjuttiin, ettei heillä myydä kahvia. Olen aina kuvitellut, että kahvi on kasvikunnan tuote.
Ilmeisesti ravintolan toiminta perustui ideologiaan eikä laadukkaaseen ruokaan ja ravintolatoimintaan.
Kehitys kehittyy. Kahvi on terveellistä siinä missä vihreä tee tai kaakaokin. Jos on katsottu, ettei ketään riistetä poiminnassa ja viljelyssä. Tämäkin nykyään on selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Samsarasta ostamassa isoja korvapuusteja. Kyl oli hyviä. Täysjyväluomuvehnää ja makeutettu pelkästään hunajalla ja korinteilla.
Olikohan Kasvis ennen leipomokauppaa? Muistelen, että aluksi kävin leipomo-ostoksilla ravintolan tiloissa?