Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan muu kokenut "virheitä matrixissa"/ glitch in the matrix -tyyppisiä tilanteita?

Vierailija
18.10.2019 |

Eli onko muut kokeneet selittämättömiä tapahtumia, jotka saavat epäilemään, että on olemassa rinnakkaisuniversumeja, enneaavistuksia, aikahyppelyä tms?

Aloitan kertomalla omat kaksi kokemustani.

Kävimme veljeni kanssa vaateostoksilla, kun näimme vaatekauppaan sisään astuessamme vihaisen, vihreään takkiin sonnustautuneen punahiuksisen naisen, joka huusi myyjälle ja vaati hyvitystä jostain ostamastaan tuotteesta. Menimme toiselle puolelle kauppaa ja hetken päästä näimme naisen rynnistävän ulos kaupasta tuohtuneena. Häneltä putosi lattialle nenäliina, kuitti tai vastaava. Naurahtelimme vähän naisen huonolle käytökselle. Valitsimme veljeni kanssa vaatteet, menimme sovituskoppiin ja päädyin ostamaan yhden paidan. Menimme kassalle. Sydän hyppäsi kurkkuun, sillä kassalla oli käynnissä täysin sama tilanne kuin kauppaan tullessamme. Siinä oli tismalleen sama nainen huutamassa tismalleen samat sanat myyjän vastatessa tismalleen samalla tavalla kuin hetkeä aiemmin. Sitten nainen rynnisti ulos tavalla, jonka olimme jo kerran nähneet. Nenäliina/kuitti putosi jälleen naiselta lattialle. Jokainen yksityiskohta oli identtinen. Veljeni ja minä hätkähdimme tilannetta niin paljon, että puhumme siitä vielä vuosien jälkeenkin.

Ollessani noin 14-vuotias, minulla oli muutaman viikon kausi, jolloin näin edeltävänä yönä unen, joka täsmäsi aina lempisarjani seuraavan jakson kanssa. Osasin aina kertoa perheelleni etukäteen jakson tapahtumat ja jopa repliikit, koska olin ne jo nähnyt unessa. Sarja lopetettiin, joten en tiedä, kauanko tätä olisi jatkunut.

Kommentit (1609)

Vierailija
1601/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita ollut. Ei ehkä vuosittain, mutta parikymmentä kertaa ainakin olen universumivirheitä huomannut. En pidä niitä erityisen outoina.

Vierailija
1602/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuuluuko tuon matriisin alle, mutta olen huomannut ihan lähivuosina, että aurinko ei ole enää keltainen, kuten se oli aiemmin. Tätä kutsutaan joksikin mandela-efektiksi. Jotkut eivät tiedä mistä puhun mutta netistä olen lukenut, etten ole ainoa, joka tätä on ihmetellyt. Monet eivät ole huomanneet mitään eroa.

Toinen tällainen mandela-efekti, mistä ihmiset kirjoittelee, on aikoinaan college-asuissa ollut hedelmä-torvi, monet sen muistaa, mutta sitä ei kuulemma ole koskaan ollut näissä puseroissa. Fruit of the loom on se merkki ja myydään kai vieläkin.  

Muistan hyvin tuon hedelmätorvilogon, minulla oli ysärillä paljon tuon merkin t-paitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on dissosiatiivistä depersonalisaatiota minusta enemmän, kuin mitään ns. mystistä, ehkä olen kokenutkin. 

Vierailija
1604/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on dissosiatiivistä depersonalisaatiota minusta enemmän, kuin mitään ns. mystistä, ehkä olen kokenutkin. 

En usko, että on mitään dissosiatiivista depersonalisaatiota, sehän olisi just mystistä. Enkä usko, että liittyy mihinkään psykologiseen traumaankaan. Joskus asiat näyttäytyy juuri niin kuin ne ovatkin. Jostain syystä miljoonat ihmiset näkivät sen hedelmäkorin, joten ainoa selitys on, että se on siellä on joskus ollut. Jostain syystä sitä ei haluta nyt enää myöntää. Sama on tuon auringonvalon kanssa. Eräs henkilö selittää sen niin, että totuimme sinisiin valoihin ja silloin aurinko näytti keltaiselta. Liittyy jotenkin esim. television käyttämään kuva- tai valotekniikkaan, telkkaria ollaan lapsena uijotettu ahkerasti. 

Vierailija
1605/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä on tyhmä ja harhaanjohtava, mitään varsinaista fyysistä matriisia ei ole. Mutta ihmisten mieliin on pystytty vaikuttamaan ja erityisesti televeision välityksellä. Ei sitä turhaan syytetä hypnotisoimisesta. 

Vierailija
1606/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teininä kesällä kielikurssilla Englannissa. Siinä pikkukaupungissa oli kielikurssiryhmiä useista Euroopan maista. Yhtenä iltana jonotin vessaan Mäkkärissä, jonossa oli lisäkseni monta nuorta ruotsalaisesta kurssiporukasta. Yhtäkkiä aloin jutella heidän kanssaan täysin ruotsiksi vaikka mitä, ei ollut mitään ongelmaa puhua tai ymmärtää. Kun suomalainen kaverini tuli jonoon myöhemmin, ruotsalaisille vasta selvisi, että olin suomalainen. He hämmästyivät, että olin puhunut niin hyvää ruotsia, etteivät edes he huomanneet, etten ollut ruotsalainen.

En ymmärrä, mitä tapahtui. En ole suomenruotsalainen enkä hyvä kielissä. En koskaan sitä ennen enkä koskaan sen jälkeen ole osannut puhua sujuvaa ruotsia.

Vierailija
1607/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailuun liittyvä kokemus tulee nyt ensimmäisenä mieleeni. Söin ravintolassa ja vähän matkan päässä oleva pyöreä pöytä oli tyhjä, eikä pöydän yläpuolella olleessa kattokruunussa palaneet valot. Ihan hetken kuluttua nostaessani taas katseeni pöydän ääressä istui isohko perhe, vauvakin syöttötuolin ääressä ja kattokruunussa paloi valot. Siitä taas pieni hetki kun nostin katseeni  oli väki kadonnut eikä kruunussa palaneet valot. 

Vierailija
1608/1609 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko yksi selittävä tekijä olla unet? Ovat niin todentuntuisia, että jälkeenpäin kuvittelee olleen tosi kokemus. Näin kerran unta, missä oli tarina kuin jostain kauniit ja rohkeat sarjasta, näyttelijät oli eri, ja muistan ennen heräämistä ajatelleeni, että katsonko tämän loppuun, vai pitääkö jo herätä. Heräsin siinä unessa ja ajattelin, että ihanaa, ei se ollutkaan unta. Kunnes heräsin. Siinä oli tosi mielenkiintoinen juoni, ja yllättäen se jatkui seuraavana yönä. Mutta vain lyhyen aikaa. 

Vierailija
1609/1609 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin tuttua hiekkatietä pitkin pyörällä, kun äkkiä tuntui kun olisin ajanut kaivonkannen yli. Vielä samanlainen kolahduskin kuului. Kyseisellä rantatien pätkällä vaan ei ole mitään kaivon kansia. Vieläkään en tiedä mistä ääni olisi voinut tulla. 

Et sinä kuullut mitään ääntä. Aivosi tulkitsivat äänen. On monilla tutkimuksilla todettu, että jos ihminen luulee kuulevansa tietyn äänen, hänen aivonsa tulkitsevat niin, että tuttu ääni kuului. Kun tutkimuksessa näytettiin koehenkilöille luontofilmiä ja sen jälkeen kysyttiin, kuulitko leijonan karjuvan, hyvin isolla todennäköisyydellä filmin nähneet henkilöt vastasivat kuulleensa leijonan karjuvan, jos he näkivät filmissä liikkeen, joka vastasi niitä suun liikkeitä, joita karjunnassa syntyy.

Kun ajoit hiekkatiellä ja oli epätasaista, tuntui kuin olisit ajanut kaivon kannen yli. Koska aivosi olettivat, että oli kaivonkansi, kuulit äänen.

On melko eri asia olettaa kuulevansa jonkin äänen, jos siihen on visuaalinen vihje, kuten tuo leijonan karjunta tai vaikka putoava lasi.

En odottanut kuulevani muuta kuin hiekan rahinaa ja mitä epätasaisuuteen tulee, niin hiekkatiet ovat käytännössä aina epätasaisia ja myös kuoppaisia, joten silmät on siksikin pidettävä tiessä, ettei aja isompaan monttuun.

Yllätyin äänestä juuri siksi, ettei sen olisi minkään järjen tai odotusten mukaan pitänyt kuulua siinä.