Kun valmistaudutte kirjatenttiin, osaatteko
Kommentit (8)
Mun mies on matemaatikko ja se on sanonut, ettei se koskaan voisi olla humanisti, kun se ei jaksa lukea mitään 500 sivua yhteen tenttiin.
Niiden, joilla ei kapasiteetti riitä sisäistämään syy-seuraus-suhteita, niin on pakko opetella ulkoa useita satoja sivuja muiden kirjoittamia tekstejä.
En.
Tiedän suunnilleen mitä kirja käsittelee ja mistä näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Niiden, joilla ei kapasiteetti riitä sisäistämään syy-seuraus-suhteita, niin on pakko opetella ulkoa useita satoja sivuja muiden kirjoittamia tekstejä.
Yhteiskuntatieteellisessä riitti, että ymmärsi kirjan pääviestin ja osasi soveltaa sitä esseevastauksessa. Nyt teen toista tutkintoa oikeustieteelliseen, ja kyllä ne asiat pitää myös osata käytännössä ulkoa. Toki ei ihan koko kirjaa pilkulleen, mutta samalla lukutekniikalla ei täällä vaan pärjää.
Opiskeluaikoina minulla jäi usein viimeinen kappale kirjasta lukematta. Aika vain loppui kesken. Muistaakseni vain kerran kävi niin, että kysymys tuli lukematta jääneestä kappaleesta. Tärkeintä oli sisäistää kirjassa käytetyt käsitteet ja niiden määritelmät sekä kirjailijan/tutkijan näkökulmat aiheeseen, tavallaan perusväitteet. Kun olin sisäistänyt nuo, oli varma olo tenttiin lähtiessä, ja sainkin yleensä 4 tai 5.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
En todellakaan. Luen mitä pystyn ja toivon, että siitä kysytään. Se tuntuu aina pahalta, ja haluaisin opiskella paremmin, mutta käyn kokoaikatöissä, minulla on adhd ja olen hidas opiskelija. Keskiarvo on ehkä kolmosen pinnassa.