Onko Turun murre Suomen rumin murre?
Se, että murteissa keksitään uusia sanoja tai taivutetaan oudosti, niin turkulaiset rupee väittämään, että "ketä" on "kuka". Siis mikä niitä oikein vaivaa? Kyllä on rumin murre koko Suomessa.
Kommentit (23)
Onneks o jotta muutki ajateltava ku Suome rumin murre. Se o iha sama mil murteel puhu, jos ei aivotoiminta muuhu riit.
(En ees o turkkulaine, yritin vaa matki, ei varmaa kovi hyvi menny.)
Turun on ihana,samoin Rauman. Mutta Porin kammottava,junttiuden huippu. Myöskään idän miesie ei korvaa miellytä. No ei se stadikaan kaunista ole varsinkin jos vääntäjänä on joku katujen kingi Rane.
Vierailija kirjoitti:
Onneks o jotta muutki ajateltava ku Suome rumin murre. Se o iha sama mil murteel puhu, jos ei aivotoiminta muuhu riit.
Et sä mitään turun murret osaa läheltäkää.
Espoon kurkkuun valuva veltto nasaali nuoren naisen suusta...
No hyvänä kakkosena, nimittäin heti rauman jälkeen... Kauneimmat murteet tuntuvat löytyvän joko idästä tai sitten esimerkiksi oulusta. Puhutaan kauniimmalla nuotilla, vähemmän töksähtäen. Ja joo, itse olen alueelta jossa murre on hyvin vähäinen, todella lähellä yleispuhekieltä.
Hesan slangi voittaa kaikki hirveydessään.
Savolaisten viäntäminen on kaikkein kamalinta.
Vierailija kirjoitti:
Savolaisten viäntäminen on kaikkein kamalinta.
Savolaisten lisäksi myös itämurteet on kamalan kuuloisia, samoin kuin Kotka-Hamina jne alueen miä ja siä-vääntäminen.
On turun murren kyllä ihan karmean kuuloista. Kaikki muut murteet menettelee ja slangikin mutta en saa turun murteesta mitään tolkkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl toi mum miälest aika lähel osus. Es tair ittekkä ol mikkä turkulaine.
Kaikki murteet ovat omalla tavallaan kauniita.
Vierailija kirjoitti:
No hyvänä kakkosena, nimittäin heti rauman jälkeen... Kauneimmat murteet tuntuvat löytyvän joko idästä tai sitten esimerkiksi oulusta. Puhutaan kauniimmalla nuotilla, vähemmän töksähtäen. Ja joo, itse olen alueelta jossa murre on hyvin vähäinen, todella lähellä yleispuhekieltä.
Ei, kun aivan täysin päin vastoin. Savolainen viäntäminen ja kiäntäminen on todella rumaa. Ja miten pitkään täytyykään odottaa, että savolainen saa kokonaisen lauseen ulos suustaan! Siinä vaiheessa minä olen ladellut jo laajan lehtiartikkelin ilmoille. Me olla todel taloudellissi tämän kiälen kans tääl Lounais-Suames. :)
T. Raumalla syntynyt ja kasvanut, Turussa yli 30 vuotta asunut.
Onks mulkukka soittanu Turu murteel?
Vierailija kirjoitti:
Turun Murre on koirarotu.
Juu, niin on. Ja Raumalla on giäl, ei murre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl toi mum miälest aika lähel osus. Es tair ittekkä ol mikkä turkulaine.
No et taida olla sääkää, sun murtees kuulostaa enemmänki joltai rauman pualen murteelt.
Kiitti, nii on siunki!😂💜