Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ms-taudissa ja Alzheimerissa on paljon samoja piirteitä. Ms-tautiset vaan kuolevat nuorempina.

Vierailija
12.10.2019 |

Kerro lisää. Joko Arjata pyörätuolissa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä arjata?

Vierailija
2/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei MS-tautiin kuole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on arjata?

Vierailija
4/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti ei tyypillisesti lyhennä elinikää.

Vierailija
5/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei MS-tautiin kuole.

Minun äitini ainakin kuoli.

Vierailija
6/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuolee ja nuorena menevät. Katkeria siitä!

Vierailija
7/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä MS-tautiin vuosi sitten diagnosoitu. Tämän viestin kirjoittamiseen meni 3 tuntia, kun aivotoiminta on niin sökönä, enkä juurikaan pysty liikkumaan. Olen siis selvänäkijä ja tiesin, että tällainen aihe tulisi tänne kymmenen jälkeen illalla.

P.S. Kestokatetri tiputtaa lattialle, enkä voi itse korjata sitä. Pitää odottaa ensikuuhun, 1 x kk kotisairaanhoitaja käy. Vaippa on aika täynnä jo ruskeaa mönjää, mutta kyllä tässä pärjätään vielä kolme viikkoa. Vettä saan, jos jaksan ryömiä huoneen toiseen päähän, mutta sitten en enää pääse itse sänkyyn takaisin. En minä kyllä tähän kuolla aio!

Vierailija
8/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuolee ja nuorena menevät. Katkeria siitä!

”[MS-]Tauti ei myöskään juuri lyhennä elinikää muutamia harvinaisia, hyvin vaikeita tilanteita lukuun ottamatta”

Lähde: Duodecim

Vierailija
9/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti ei tapa, mutta MS-potilaat kuolevat keskimäärin 5-10 vuotta nuorempina kuin muut.

Erilaiset tukokset ja tulehdukset vaivaavat vuodepotilaita. Tällaiseen kuoli omakin äitini.

Vierailija
10/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MS-tauti ei tapa, mutta MS-potilaat kuolevat keskimäärin 5-10 vuotta nuorempina kuin muut.

Erilaiset tukokset ja tulehdukset vaivaavat vuodepotilaita. Tällaiseen kuoli omakin äitini.

Samoin. Loppu oli aika ikävää. Kaikilla ei tietenkään näin.

Vierailija
11/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin lähteiden mukaan MS-tauti lyhentää hieman elinikää, joidenkin ei.

Vierailija
12/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu täysin taudin kulusta. Osa menettää nopeasti liikuntakykynsä/näkönsä jne sekä tauti on tulehduksineen aggressiivinen ja nopea. Toisilla pitkiä oireettomia kausia ja hidas taudinkulku.

Vierailija
13/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eräskin tuttu tappoi itsensä kun oli tarpeeksi kauan ollu vuodepotilaana eikä ollu päässy ylös pitkään aikaan.

Vierailija
14/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on (edesmenneen) MS-potilaan tyttärenä erittäin vaikea kuvitella, kuinka etenevä, invalidisoiva tauti ei yhtään lyhentäisi elinikäodotetta. Lyhentäähän jopa diabetes.

Mutta jos sinulla on lähde, niin tutustun siihen mielelläni.

Vierailija
15/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eräskin tuttu tappoi itsensä kun oli tarpeeksi kauan ollu vuodepotilaana eikä ollu päässy ylös pitkään aikaan.

Tämä varmaan aika yleinen lähdön syy näissä sairauksissa.

Vierailija
16/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen kaverini siskoilla oli MS-tauti. Toinen kuoli, toinen oli viime näkemälläni kuolemankielissä. Luulen, että on jo siirtynyt tuonpuoleiseen.

17/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei MS-tautiin kuole.

Minun äitini ainakin kuoli.

Ikävä kuulla. Joskus MS-taudin vammoihin tai niiden aiheuttamiin komplikaatioihin kuolee. Varsinkin, kun tauti on edennyt pitkälle.

Joskus harvoin MS-tauti voi olla niin aggressiivinen, että se voi johtaa kuolemaan jopa muutamassa vuodessa. Olen kuullut marburgin MS-taudista ja tumefaktiivisesta MS-taudista, jotka voivat olla rajuja. Sellainen versio tästä sairaudesta on jopa pahempi kuin ALS.

Onneksi ne ovat harvinaisia. 

Vierailija
18/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaako MS-tauti sairastuneen persoonaa/luonnetta pitemmän päälle?

Kokemuksia?

Vierailija
19/25 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttunu surkastui ja mureni suorastaan silmissä. Laihtui luurangoksi, puhekyky meni ja sai loppuvaiheissa ruokaa enää putkella. Oli pelottavan näköistä.

Vierailija
20/25 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni ”tuhoutui” MS-tautiin. Jossakin vaiheessa alkoi kadota niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Loppua kohden letkuruokinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän