Ilkka: THL sai ensimmäisen ilmoituksen ihmiseltä, joka epäilee saaneensa keuhko-oireita sähkötupakoinnin takia
https://yle.fi/uutiset/3-11017611
Mitäs palstan sähkötupakan puolestapuhujat tuohon sanovat?
Kommentit (20)
Kuka sitä vaarattomaksi on väittänyt? Luulen sen kuitenkin olevan vaarattomampaa kuin tavallisen tupakoinnin, koska siinä ei ole häkää eikä tervaa. Lisäksi se on vaivattomampaa, kun sitä voi polttaa melkein missä vain.
Vasta oli isoja uutisia Jenkeistä, missä kauhisteltiin sähkötupakan haittoja. Ohimennen jutussa kerrottiin, että oireita oli joillain kymmenillä miljoonista käyttäjistä ja kaikki olivat höyryttäneet jotain muuta kuin sähkötupakkaan tarkoitettua nestettä.
Tästä keuhkotautiepidemiasta ja niihin kuolleista nuorista on ollut USA:ssa puhetta jo kuukausia, ihan vaan Twitterin uutismediaa seuraamalla olen tämän havainnut. Sitä en vain ymmärrä, miksi tästä ei ole ollut puhetta täällä Suomessa jo aiemmin? Miksei toimittajat nosta tällaisia juttuja uutisiin? Miksi Suomen viranomaiset jossain THL:ssä ei seuraa tällaisia asioita ja infoa niistä kansalaisia?
Itse en käytä sähkösavukkeita, mutta omia nuoriani olen tästä keuhkoasiasta sivistänyt jo kuukausia sitten, silloin kun ensimmäisiä sairastuneita alkoi ilmaantua.
Glyserolia imetään keuhkot täyteen ja sit ihmetellään. Kannattaisi miettiä mitä aineita niissä on. Vedäpä sähkötupakkaa sisällä ja niin on pian huoneen ikkunassakin rasvakalvo josta ei läpi näy.
Juurihan oli bloggareilla niin hieno kampanjakin näistä sähkötupakeista, pari vuotta sitten? Kovasti kehuttiin ja otettiin kuviakin ja kaikkea.
Huhhuh kylläpä pelottaa. kun yksi tapaus on tullut ilmi. Ja yksityiskohdista ei puhuta mitään. Taustalla voi olla vaikka astmaa tai laitteen väärinkäyttöä.
Ei pitäisi julkisen terveydenhuollon piirissä hoitaa näitä.
Ja hädin tuskin täysin ikäiset vapettaa :( Imeteään keuhkoihin ties mitä myrkkyjä että ollaan kovia ja trendikkäitä. Tuollahan tuhoaa elimistönsä yhtä tehokkaasti puolessa vuodessa kuin kymmenen vuoden tavallisella röökinpoltolla...
Eräs poliitikko otti sähkötupakan vaarat esiin hiljattain ja sai niskaansa hirveän rypöyn painostusta sähkötupakan maahantuojalta ja myyjältä. Siksi siitä ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keuhkotautiepidemiasta ja niihin kuolleista nuorista on ollut USA:ssa puhetta jo kuukausia, ihan vaan Twitterin uutismediaa seuraamalla olen tämän havainnut. Sitä en vain ymmärrä, miksi tästä ei ole ollut puhetta täällä Suomessa jo aiemmin? Miksei toimittajat nosta tällaisia juttuja uutisiin? Miksi Suomen viranomaiset jossain THL:ssä ei seuraa tällaisia asioita ja infoa niistä kansalaisia?
Itse en käytä sähkösavukkeita, mutta omia nuoriani olen tästä keuhkoasiasta sivistänyt jo kuukausia sitten, silloin kun ensimmäisiä sairastuneita alkoi ilmaantua.
Miksi et itse seuraa suomalaisen median uutisointia? Onhan tästä puhuttu.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kumpi on tappavampi, tavallinen vai sähkötupakka.
Oletko mahtanut varoittaa nuoriasi myös normi röökin vaaroista?
Amerikkalaisten lääkäreiden mukaan nuorten sähkötupakoitsijoiden keuhkot ovat kuin vanhuksilla ja kuin sinappikaasun, mikä hitto se sitten onkaan, polttamat. Toivottavasti ihmiset heräisivät nyt eivätkä siinä vaiheessa, kun meillä on täällä suomessakin epidemia hengitysvaikeuksista kärsiviä trendipellejä! !
Kokeilin tällaista härveliä kerran. Hankala käyttää ja osaamattomuuden vuoksi höyryn tuottokin oli heikkoa, ei tullut sitä savukemaista fiilistä niistä pikku pihahduksista. Palkkiona useamman viikon repivä yskä, satunnainen kuumeilu ja päänsärky. Oli ihan Suomesta ostettu laite ja neste.
Ei ollut mulle ainakaan tarkoitettu, ehkä hyväkin niin jos nuo uutiset maailmalta paikkansa pitävät.
En polta minkäänlaista tupakkaa enkä edes tunne kuin yhden sähkötupakan käyttäjän, mutta en pitäisi yhtä oire-epäilyä kovin merkittävänä verrattuna oikean tupakan aiheuttamiin keuhkosyöpiin, keuhkoahtaumatauteihin, sepelvaltimotauteihin jne. Amerikassa sairastuneet ovat ymmärtääkseni käyttäneet aineita, joita on kielletty käyttämästä sähkötupakassa. Sähkötupakan olisi kai tarkoitus olla tilapäinen apu tupakoinnin lopettamiseen?
Voisiko kyseessä olla samankaltainen tapaus kuin Usan höyryttelysairastumisissa?
Höyrytelty katukapasta ostettua cannabisnestettä, johon oli sekoitettu jotain öljyä ties mistä syystä.
Suomessa kuolee vuosittain tupakan aiheuttamiin sairauksiin 5000 ihmistä, joten jos nyt yhden epäillyn sairastumistapauksen perusteella saadaan tehokkaimmalle tupakan vieroituslaitteelle, sähköhöyrittimelle, täydellinen kielto, koko jupakkaa alkaa miettimään tupakkateollisuuden yritykseksi pitää tupakoitsijat edelleen koukussa tupakointiin.
Jo nyt tupakkateollisuuden lobbarit pystyivät vaikeuttamaan sähköhöyryttimen käyttämistä suomessa, asettamalla laitteille ja nikotiininesteille täydellisen ostokiellon etämyynnin välityksellä.
Parempi ja vähemmän haittoja kansanterveydelle aiheuttaisi sähkähöyryttimen käytön suositus tupakoinnin tilalla, mutta pelissä taitavat liikkua niin suuret rahat ja lobbaukset, että mieluummin annetaan ihmisten kuolla tupakointiin, kuin päästä siitä suhtkoht terveellisesti irti.
Eihän sitä kukaan vielä tässä vaiheessa voi mitään laajempaa sanoa sähkötupakan vaikutuksista. Sen ihmiskokeet on käynnissä juuri nyt ja vasta vuosien päästä nähdään mitä sen käytöstä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä kukaan vielä tässä vaiheessa voi mitään laajempaa sanoa sähkötupakan vaikutuksista. Sen ihmiskokeet on käynnissä juuri nyt ja vasta vuosien päästä nähdään mitä sen käytöstä seuraa.
Sähkähöyrystin on ollut markkinoilla kuluttajien käytettävissä toistakymmentä vuotta.
Voisi olettaa että pitkäaikaisen käytön haitoista olisi jo jonkinlaista tutkimustulosta saatavilla, ainakin jos se olisi negatiivista. Hiljaista on sillä rintamalla :-)
Viime aikaiset sairastumiset Usassa johtuivat katukaupassa myytävästä cannabisnesteestä, johon oli sotkettu aineita joita ei saisi höyryttimeen laittaa.
Väärän uutisen aikaansaamiseksi riittäisi ehkä myös, usassa maito aiheuttanut kuolemantapauksia ja itse tekstissä lukisi, usassa kuolemantapaukset aiheutuneet tärpätistä, jota oli laitettu maitotölkkeihin ja joista ihmiset sitä nauttivat.
Ei kaikkea pidä polttaa, imeä nokkaansa, piikittää suoniinsa mitä katukauppiaat myyvät.
Toivottavasti valhelliset tai puutteelliset uutiset loppuisivat ettei tietämättömät kauhistelisi ja kirjoittelisi tuollaista hölynpölyä palstoja pullolleen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin tällaista härveliä kerran. Hankala käyttää ja osaamattomuuden vuoksi höyryn tuottokin oli heikkoa, ei tullut sitä savukemaista fiilistä niistä pikku pihahduksista. Palkkiona useamman viikon repivä yskä, satunnainen kuumeilu ja päänsärky. Oli ihan Suomesta ostettu laite ja neste.
Ei ollut mulle ainakaan tarkoitettu, ehkä hyväkin niin jos nuo uutiset maailmalta paikkansa pitävät.
Ja sitten siirryit takaisin tuttuun tupakkaan ja yskä hävisi?
No kai se terva keuhkoissa on hyväski kun veneenpohjassakin se on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Ja hädin tuskin täysin ikäiset vapettaa :( Imeteään keuhkoihin ties mitä myrkkyjä että ollaan kovia ja trendikkäitä. Tuollahan tuhoaa elimistönsä yhtä tehokkaasti puolessa vuodessa kuin kymmenen vuoden tavallisella röökinpoltolla...
Olisiko tähän väitökseen jotain faktaa antaa?
No eipä tietenkään, päästä keksitään asioita.
Mitä?? Eikö keuhkoja olekaan tarkoitettu erinäisten kemikaalihöyryjen hengittämiseen?!? Eikö se olekaan terveystuote?!? Miten tämä on mahdollista?!?