Hassuja/omituisia juttuja vanhoissa valokuvissa
Muistelin juuri sitä, miten äitini ihmetteli aina miksi minulla oli pikkulapsena usein ummetusta. Aikuisena kun olen lapsuuskuviani katsellut, niin onko tuo mikään ihme kun ranskanleipää tai kakkuja aina suu täynnä. Yhdessä kuvassa äitini kaataa alle vuoden ikäisen veljeni suuhun kokista suoraan pullosta.
Mieheni lapsuuskuvissa hänet jo isona vauvana oli usein nostettu sitterissä pöydän päälle, jossa oli myös kynttilöitä.
Meillä on myös yksi sairaan pelottava oikein vanha mustavalkoinen kuva, jossa perusjurottavan akan naaman päälle on piirretty risti.
Millaisia juttuja teille tulee mieleen? 😁
Kommentit (15)
Ja oikein vanha kuva... Valotusajat olivat niin pitkiä että varmaan siksikin kaikki kuvattavat jurottivat, jollei se muutenkin ollut tilanteen harvinaisuuden ja arvokkuuden vuoksi tavallista,
Kun tyhjensin äitini kanssa äitini äidin kotia tämän kuoleman jälkeen, löysin valokuvan, jossa olin minä ja mieheni. Paitsi että ei ollut. Oli nuoruudenkuva äitini äidistä ja tämän silloisesta miehestä, joka kuoli vähän tuon kuvan ottamisen jälkeen. Sekä minulla että äidilläni nousi niskakarvat pystyyn. Oli kammottava hetki. Äitini tietysti tiesi tuosta miehestä, koska oli nähnyt kuvia ja äitinsä oli kertonut, mutta vasta siinä hetkessä tajusi yhdennäköisyyden. Se kuva olisi kirjaimellisesti voinut olla minusta ja miehestäni. Olen näyttänyt sitä ystävilleni ja kertonut tuon jutun, ja se vetää kaikki hiljaiseksi. Yksi ei ollut millään uskoa, luuli, että olen vain teettänyt vanhan näköisen kuvan meistä, siis minusta ja miehestäni.
Usein poseerataan kaikissa pikkujuhlissakin rivistönä. Ei ole sellaisia "näppäys vain" -kuvia meillä ainakaan.
Tilannekuvat puuttuvat ainakin meidän lapsuuden albumista. Kyseessä on 70- ja 80 -luku.
Mutta et varmaan tällaista hakenut ja huono vastaus.
Menee hitusen ohi, mutta olen pohtinut sitä kun yksi perhetuttava videokuvasi aina kaikki hautajaiset. Ymmärrän häät ja kastejuhlat yms, mutta hautajaiset. Miksi?! Onko kukaan ikinä käynyt vastaavanlaista keskustelua:
Kulta, katsotaanko meidän häävideo tänään?
- Nääh, mitä, jos katsotaankin tänäiltana Irma-tädin hautajaiset? Sitä videota ei olla katotukaan vähään aikaan.
-Hyvä idea, hänen pienten lastensa itkua on niin mukava katsoa. Minä käyn hakemassa sipsit.
Omituisinta oli se, kun aikoinaan hautajaisissa avattiin arkku ja otettiin perhepotretti vainajan kanssa. Karmivaa.
Löysin vanhoja valokuvia ortodoksihautajaisista. Kuvissa näkyy vainaja arkussa. Tämä tapa tulee Venäjältä, että vainajat hyvästeltiin avoimessa arkussa. Kuolema tulee konkreettisesti iholle.
Vierailija kirjoitti:
Menee hitusen ohi, mutta olen pohtinut sitä kun yksi perhetuttava videokuvasi aina kaikki hautajaiset. Ymmärrän häät ja kastejuhlat yms, mutta hautajaiset. Miksi?! Onko kukaan ikinä käynyt vastaavanlaista keskustelua:
- Nääh, mitä, jos katsotaankin tänäiltana Irma-tädin hautajaiset? Sitä videota ei olla katotukaan vähään aikaan.
-Hyvä idea, hänen pienten lastensa itkua on niin mukava katsoa. Minä käyn hakemassa sipsit.
Lievästi kyl häiriintynyttä...
Vierailija kirjoitti:
Löysin vanhoja valokuvia ortodoksihautajaisista. Kuvissa näkyy vainaja arkussa. Tämä tapa tulee Venäjältä, että vainajat hyvästeltiin avoimessa arkussa. Kuolema tulee konkreettisesti iholle.
Tuo oli ennen ihan yleinen tapa muissakin maissa. Otettiin myös valokuvia jossa vainaja lavastettiin eläväksi. Googlatkaapa post mortem valokuvat, nepä vasta creepyja ovatkin.
Mua on ihmetyttänyt, että vuodenajasta riippumatta talojen pihamaat on niin siistit, ei ole rehottavia nokkosia missään, eikä ruoho näytä olevan pitkää. Korkeintaan jotku talonemännän silmäteränään hoivaamat kukkaset nousee maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli ennen ihan yleinen tapa muissakin maissa. Otettiin myös valokuvia jossa vainaja lavastettiin eläväksi. Googlatkaapa post mortem valokuvat, nepä vasta creepyja ovatkin.
Ne viktoriaanisen ajan Englannin post mortem -kuvat ovat tosi creepyjä. Toisaalta liikuttavia, kun ajattelee, että vanhemmat halusivat yhteiskuvan koko perheestä ennen kuin esim. sairauteen kuollut lapsi haudattiin.
Osa netissä olevista post mortem -kuvista on epäaitoja, mutta osa on aitoja. Luin jonkun valokuvaajan kirjoittaman artikkelin aiheesta vuosia sitten.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaukaisemman sukulaiseni hautajaisiin oli ihan palkattu joku ammattilainen videokuvaamaan.
Muistan kun tulimme kotiin isäni hautajaisista (olin 8v) ja äitini passitti minut pönöttämään yukka-palmun viereen, "kun on niin nätti mekko päällä, että tästä pitää saada kuva". Miten voikaan lapsi näyttää niin kankealta, kuin minä siinä kuvassa 😑😁
Yhdessä lapsuuden valokuva-albumissamme on viereikkäin kuvat, joissa kummassakin istun sohvalla veljeni kanssa. Ensimmäisessä kuvassa minulla on päällä Pocahontas-paita, mutta seuraavassa kuvassa paita on veljeni päällä ja minun kasvoni ovat riekaileina (olin varmaan juuri edellisenä päivänä pudonnut kiipeilytelineestä, arvet kasvoissa edelleen). Minua ja veljeäni kuvat naurattavat, ikään kuin hän olisi minut hakannut Pocahontas-paidan tähden!
Isovanhempien albumeissa on noita kuvia, missä saattoväki on avonaisen arkun vierellä. Lapsetkin siinä ihan vieressä. Mumma muistaa vieläkin, miten hänen lapsena käskettiin silittää kuolleen naapurinpojan tukkaa, ennen kuin arkku pantiin kiinni. Muistaa kuulemma vieläkin miltä se tuntui, eikä olisi silloin mitenkään halunnut koskea vainajaa.
Mutta joo, vanhoissa kuvissa ihmiset ovat usein tosi vakavalla naamalla. Kuvan ottaminen oli pitkään harvinainen tilaisuus, siinä ei sopinut hymyillä.
Äidin vanhempien luona on isohko "taulu", luulin pitkään että se on valokuva. Se onkin ilmeisesti maalaus jostain valokuvasta, mutta kuvassa ei ole ketään sukulaisia, vaan kaiketi joku ihan vieras pariskunta. Täytyy kysyä vielä uudestaan, että mikäs kuva se nyt olikaan.
Ennen kuolleiden päälle kuviin piirrettiin risti, olen tällaisia itsekin nähnyt. Itsellä on vanha hääkuva, ja se on taittunut muodostaen ristin. Sattumalta molemmat ovat kuolleet nuorella iällä...