Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua toispuolinen kipu/paineen tunne leuan alapuolella?

Vierailija
10.10.2019 |

Epämiellyttävä tylppä kipu alaleuassa on ihmetyttänyt minua jo pitkään. Se tuntuu oikealla puolella juuri leuan ja kaulan mutkassa, alaleuan puolella. Kyse ei ole kovasta kivusta vaan ennemmin jatkuvasta, häiritsevästä tuntemuksesta.

Olen käynyt näyttämässä leukaa kaksi kertaa lääkärissä. Lääkäri (enkä minä itse) ei tuntenut kohdassa mitään, mutta myöhemmin sain lähetteen ultraäänitutkimukseen. Ultrassa ei näkynyt mitään ylimääräistä, mutta kuulin, että sen puolen leuanalussylkirauhanen näytti suuremmalta kuin toinen. Se oli kuitenkin kuulemma normaalia. Imusolmukkeet eivät ole turvonneet tms.

Kipu/tuntemus kuitenkin on ja pysyy. Nyt se on vaivannut minua melkein vuoden. En kiinnitä siihen huomiota koko aikaa, mutta joka päivä se muistuttaa jomotuksella olemassaolostaan. Mikä tällaista voi aiheuttaa? Onko kenelläkään ammattinsa tai omakohtaisen kokemuksensa perusteella tietoa tai valistunutta arvausta, jonka pohjalta asiaa voisi yrittää selvittää?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla sylkikivi: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…;

Melko yleinen vaiva oireettomana, mutta voi aiheuttaa myös kipua.

Vierailija
2/6 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liittyy muuhun kipuun, niin leukakipu voi ennakoida jopa sydänkohtausta. Kannattaa tutkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitään kasvainta ei kerran ultrassa löytynyt, kokeilisin seuraavaksi jutella hammaslääkärin kanssa. Yöllinen hampaiden narskuttelu esimerkiksi voi aiheuttaa kaikenlaisia lihasjumeja kurkun ja kaulan alueelle, ja ne ovat usein tuolla lailla toispuoleisia. Hommaan auttaa puretakisko, jota käytetään öisin.

Eli puhun bruksismista.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Sydänkohtausoireena toispuoleinen leukakipu ei kuulosta ihan oikealta selitykseltä. Toki varsinkin naisilla voi sydänkohtaus oirehtia leuka- ja niskakipuna, mutta jatkuva ja toispuoleinen leukakipu ei kuulosta siltä. Sydänkohtauskipu on kohtauksittaista. Eikä kukaan kärsi siitä vuotta ja ole muutoin terve ja hyväkuntoinen.

Vierailija
4/6 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

krooninen hammasjuurenpään tulehdus,  minulla oli varmaan puoli vuotta ajoittain, sitten iski turvotus ja kivut. juurihoitohan siitä tuli mutta nyt 3v myöhemmin edelleen kaikki ok.

Vierailija
5/6 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisikö sinulle koskaan tämä vaiva, itsellä myös ollut vuoden verran tätä. Kaula ultrattu mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. 

Vierailija
6/6 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.