Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ongelma pätkätyöt on?

Vierailija
09.10.2019 |

Itse en edes halua vakituista työsopimusta, ahdistaa ajatus siitä, että joutuisin olemaan samassa paikassa töissä muutamaa kuukautta kauempaa. Satunnaiset työttömyyspätkät välissä eivät ole mikään ongelma, ottaa loman kannalta ja käy töissä sitten kun sellaisia löytyy.

Mikä tässä on ongelma, miksi minun pitäisi edes pyrkiä vakituiseen työsuhteeseen kun olen varsin tyytyväinen tähän? Töitä kuitenkin piisaa niin paljon kun haluaa tehdä ja määräaikaisena voi määritellä omat loma-aikansa itse eikä niistä tarvitse koskaan neuvotella.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei taida olla lapsia? Tai urankehityshaluja?

Vierailija
2/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vaikka lasten hoitopaikka ongelma. Esim.tän vk:n hoitopäivät pitää ilmoittaa jo edellisvk:lla. Miten ilmoitat ko tänään voidaan kysyä huomiseksi töihin? + vaikka 13 eri työsopparia on raivostuttavan paljon ilmoittaa kelaan/liittoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin monesta seikasta. Itse teen puolen vuoden määräaikaisia. Se on periaatteessa ok, mutta onhan se niin että paiskin työt ja muut kuorii kermat kakusta esim. nauttien samaisesta palkasta myös hiljaisina aikoina. Vapaa tai "vapaa" olen joo, riippuu miten aattelee.

Vierailija
4/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei taida olla lapsia? Tai urankehityshaluja?

Nimenomaan uran kehityksen kannaltahan hoitoalalla määräaikaiset pätkät ovat huomattavasti parempia kuin pitempi sopimus yhdessä paikassa jolloin jumitut ajattelemaan vain yhden yksikön käytäntöjen mukaan ja opit korkeintaan ne asiat, joita siellä näkee. Tekemällä töitä täysin erilaisissa yksiköissä näkee paljon enemmän, minkä takia sinulle kertyy ajan mittaan paljon laajempi osaaminenkin.

Miten lapset liittyy tähän? Yhtä paljon palkkaa määräaikaisille maksetaan kuin vakituisillekkin ja veroprosentti on sama. Tosiasiallisesti on helpompaa tienata jopa enemmän tekemällä hieman ylitöitä, sillä työnantaja on työsuhteen päättyessä velvollinen maksamaan kaikki ylityöt rahana, eikä tarvitse odottaa sitä milloin niitä saisi vapaana (eli ei koskaan), plus saat lomat ja lomarahat samalla tapaa kuin vakituisena.

Vierailija
5/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ok vaihtaa työpaikkaa välil mut epäsäännolliset ja pienet tulot ikäviä .samoin ettei voi harkita asunnon ostoo ym,kun ei tietoa kuukauden kuluttua onko töitä vai ei .työkkäri valittaa ja vainoo vaikka käy 70-80% ajasta töissä.ym ym

Vierailija
6/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä ole mitään ongelmaa, jos se ei ole itsellesi ongelma. Monille muille se on. Kaikilla aloilla ei ole mahdollista pitää lomia silloin kun haluaa. Kaikki määräaikaiset eivät edes saa pitää lomia vaan ne maksetaan rahana. Kaikilla määräaikaisilla ei ole mahdollista edes anoa lomapäiviä vaan joutuu ottamaan ns. huonoimmat loma-ajankohdat eli touko- ja kesäkuun tai syyskuun, jotka eivät kelpaa vakituisille. Kaikissa töissä ei ole mahdollista vain ilmoittaa, että olen nyt syksyllä kuukauden omalla lomalla.

Määräaikainen on aina vähän huonommassa asemassa työpaikalla eikä voi vaikuttaa asioihin. Monissa paikoissa määräaikaiset unohdetaan pois koulutuksista ja he saavat huonompia etuuksia.

Jos työpaikalla tulee yt-neuvottelut, se 10 vuotta määräaikaisena ollut lentää pellolle ja suoraan vakituiseksi tullut, 2 viikkoa talossa ollut jää. Määräaikaisella ei ole mitään turvaa sairastuessa tai raskaaksi tullessa. Sopimus loppuu siihen ja takaisin ei ole tulemista.

Työnantajat kikkailevat sopimuksilla siten, että sopimus katkeaa juhannukseen, arkipyhään, jouluun ja pääsiäiseen ja jatkuu niiden jälkeen, ettei tarvitse maksaa palkallisista vapaista.

Kaikkien luonteelle ei sovi jatkuva töiden hakeminen ja epävarmuus. Toiset kaipaavat pysyvyyttä elämäänsä. Monilla on huolehdittavana lapset ja koti. Määräaikainen ei saa asuntolainaakaan.

Vierailija
7/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei? Itse olen +50v ja teen pätkää, koska muuta ei löydy. Opiskelen lisäksi, tosin opiskelusta ei ole mitään hyötyä työn suhteen, teen toisen alan pätkää. Ja voi olla niinkin etten enää löydä uutta pätkää! Siippa kai ruokkii, jos ei töitä löydy.

Jatkoja!

Vierailija
8/8 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä mitään, kai se riippuu työstä, iästä ja kotioloista. Itse alan olla siinä iässä että pian mua ei välttämättä kelpuutetakaan enää ainakaan vakipaikoille mutta vakityöntekijät jatkavat vaikka terveys pettäisikin. Kädet ristissä toivon ettei ittelle tulis mitään kremppoja, sitähän ei hyvällä katsottaisi. Nuorella on sitten varmaan epävarmuus perheen perustamisesta ym. Sitten seuraavaksi huoli päivähoitopaikoista. Eli murheensa kullakin. Mutta jos kaikki osat kloksahtaa kohdilleen ilman suurempaa stressiä niin senkun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä