Siirtyykö röntgenlääkärin lausunnot Omakantaan yleensä millaisella viiveellä?
Kommentit (4)
Meillä on säädetty viive muistaakseni vähintään kuukauteen. Ja näin siksi, ettei ihmiset itse lukisi lääkärille tarkoitettuja vastauksia ja hätäilisi ja panikoisi turhaan tai stressaa siitä, ettei ymmärrä lausuntoa. Radiologiset lausunnot ei pitäisi minusta edes mennä kantaan, koska lausunnot ovat vastauksia tutkimuksen tilanneelle kliinikolle, ei suoranaisesti potilaalle. Ne pohdinnat, mitä radiologiseen lausuntoon laitetaan ja kieli, mitä niissä käytetään, täytyisi ensin suodattaa kliinikon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on säädetty viive muistaakseni vähintään kuukauteen. Ja näin siksi, ettei ihmiset itse lukisi lääkärille tarkoitettuja vastauksia ja hätäilisi ja panikoisi turhaan tai stressaa siitä, ettei ymmärrä lausuntoa. Radiologiset lausunnot ei pitäisi minusta edes mennä kantaan, koska lausunnot ovat vastauksia tutkimuksen tilanneelle kliinikolle, ei suoranaisesti potilaalle. Ne pohdinnat, mitä radiologiseen lausuntoon laitetaan ja kieli, mitä niissä käytetään, täytyisi ensin suodattaa kliinikon kautta.
Niiden PITÄÄ mennä kantaan, jotta tieto siirtyy eri terveydenhuollon yksiköiden välillä eikä tarvitse tilailla papereita ja uusia kuvantamisia, mutta ei välttämättä pitäisi näkyä potilaalle. Monessa paikassa on viivästetty kuukaudella jotta ehtii saada tiedon kliinikolta ennen sit.
Joo, terveydenhuollon ammattilaisille nähtäväksi, ei potilaille.
Riippunee kustakin yksiköstä. Minulle tuli parin päivän päästä kuvauksesta, eli heti kun oli radiologi lausunut.