Onko kukaan ollut lähiaikoina ajokokeessa?
Kommentit (21)
Selviät, kun yrität rauhoittua. Tiedätkö, missä koe ajetaan? Jos asut pienemmällä paikkakunnalla, kannattaa käydä vähän katselemassa etukäteen niitä paikkoja, joihin inssi todennäköisimmin vie. Mä reputin mun ekan ajokokeen (moottoripyöräkortti), kun ajoin inssin paikassa, jossa en ollut koskaan aiemmin käynyt, ja inssi antoi juuri sellaisia tehtävänantoja, joissa paikallistuntemus olisi auttanut.
En tiedä. Tietääkö ajo-opettaja etukäteen sen reitin? Tänään on ajotunti vielä niin voisin kysyä. Saako inssissä itse ehdottaa jotain reittiä? Esim, että ehdottaisin reittiä kotia päin😅
-ap
Kuinka hyvin sinulla on ajotunnit menneet ja onko niitä ollut mielestäsi tarpeeksi?
Kyllä, olin tänä syksynä. Missä ajat inssin? Kotiin tuskin voit ajaa, mutta yleensä inssissä voi jonkin verran vaikuttaa reittivalintoihin. Voidaan esimerkiksi sopia, että ajat jonnekin tiettyyn paikkaan, vaikka ostoskeskukseen päin itse navigoiden.
Tsemppiä. Minua jännitti ihan kauheasti. En nukkunut juuri yhtään edellisenä yönä. Aamulla näin katsastusasemalla tutvan, joka oli keski-ikäinen pitkä ja ensivaikutelmalta vihaisen näkönen mies. Se olikin sitten ihan rento huumoriveikko, joka sai minut rentoutuneeksi jutuillaan. Inssi ei lopulta ollut niin pelottava kuin olin mielessäni kuvitellut. Normaalit ajotunnit olivat melkein jännittävämpiä, kun opettajani oli aika ankara. Ja inssini meni läpi siis ensiyrittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina, sori.
Olin huomenna ajokokeessa. Ei me kaikki eletä lineaarisessa ajassa.
Älä suotta jännitä, ei ole maailmanloppu jos ei mene ekalla läpi.
Pari vinkkiä:
1. Tilannenopeus sopivaksi. Älä hosu.
2. Ota pyöräilijät huomioon (ts. käännä päätäsi kun käännyt pyörätien yli).
Vierailija kirjoitti:
Pari vinkkiä:
2. Ota pyöräilijät huomioon (ts. käännä päätäsi kun käännyt pyörätien yli).
Tämä! 2. kohtaa pitää erityisesti korostaa. Käännä päätäsi peiliä kohti korostuneesti tai jopa olan yli. Inssi ei pysty huomaamaan jos pelkästään kääntelet silmiäsi.
Plussaa tulee oikeasta ryhmittymisestä ajokaistalla, moottorijarrutuksista, oikeasta rattiotteesta jne.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Tietääkö ajo-opettaja etukäteen sen reitin? Tänään on ajotunti vielä niin voisin kysyä. Saako inssissä itse ehdottaa jotain reittiä? Esim, että ehdottaisin reittiä kotia päin😅
-ap
Ei tiedä, ajo-opettaja ei osallistu mukaan inssiajoon. Ehkä vain poikkeustapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olin tänä syksynä. Missä ajat inssin? Kotiin tuskin voit ajaa, mutta yleensä inssissä voi jonkin verran vaikuttaa reittivalintoihin. Voidaan esimerkiksi sopia, että ajat jonnekin tiettyyn paikkaan, vaikka ostoskeskukseen päin itse navigoiden.
Tsemppiä. Minua jännitti ihan kauheasti. En nukkunut juuri yhtään edellisenä yönä. Aamulla näin katsastusasemalla tutvan, joka oli keski-ikäinen pitkä ja ensivaikutelmalta vihaisen näkönen mies. Se olikin sitten ihan rento huumoriveikko, joka sai minut rentoutuneeksi jutuillaan. Inssi ei lopulta ollut niin pelottava kuin olin mielessäni kuvitellut. Normaalit ajotunnit olivat melkein jännittävämpiä, kun opettajani oli aika ankara. Ja inssini meni läpi siis ensiyrittämällä.
Minun autokouluajoistani on aikaa vuosikymmeniä, mutts voi jeesus se inssi! Tämä opettaja joka oli mukana oli minulle oudompi, eikä ollut mikään symppis. Mutta kun inssi rupesi ajokokeen jälkeen huutamaan ja haukkumaan ja vikisi kuinka opettaja kuulemma yritti minua neuvoa takapenkiltä (wtf? Ajo-opetuskeilat kai rymisivät peräkontissa äkkinäisessä kaistanvaihdossa ja opettaja huitoi jotain ampparia tms.)...
Ja sitten lopulta sanoi että kortti on myönnetty! Mutta sen huudon jälkeen olin kyllä aika järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vinkkiä:
2. Ota pyöräilijät huomioon (ts. käännä päätäsi kun käännyt pyörätien yli).Tämä! 2. kohtaa pitää erityisesti korostaa. Käännä päätäsi peiliä kohti korostuneesti tai jopa olan yli. Inssi ei pysty huomaamaan jos pelkästään kääntelet silmiäsi.
Plussaa tulee oikeasta ryhmittymisestä ajokaistalla, moottorijarrutuksista, oikeasta rattiotteesta jne.
Mua ärsytti suunnattomasti juuri tuo pään kääntelyn vaatimus. Idioottimaista. Silmät ovat ihan aiheesta liikkuvat. Pään korostunut pyörittely sen sijaan vaatii turhaan huomiota ja estää havaitsemasta siellä toisessa etusektorissa tapahtuvia asioita niin kauan kuin pää on eri suuntaan. Muutoinhan silmät poimivat "sivusilmästäkin" liikettä yms. yksityiskohtia.
Kevyen liikenteen huolellinen katsominen ja varominen on varmaan tärkeimpiä painotuksia koko kokeessa. Joten kääntäkää kunnolla sitä päätä kääntyessä.
Minun inssissä sanottiin, ettei vaadita täydellistä ajamista, mutta vaaditaan turvallista ajamista. Väistämiset, kaistanvaihdot, tilannenopeus ovat varmaan tärkeimpiä asioita. Selvästä vaaran aiheuttamisesta tulee hylky, joka on ihan aiheellistakin. Virheitä saa tulla, kunhan ne eivät ole vakavia ja niitä ei kannata jäädä murehtimaan. Lopussa kaikki ajokokelaat saavat palautetta ajosta, sekä hyvää että huonoa. Inssissä voi tulla myös itsenäisiä "tehtäviä", usein jollain tavalla pitää parkkeerata ruutuun, joko peruuttaen, suoraan ajaen, tai taskuun.
Riippuen ajopaikasta pyritään myös käymään mahdollisimman monipuolisesti erilaisia liikennealueita läpi, kuten moottoritie ja sille liittyminen/poistuminen, kaista-ajaminen ja keskustan risteykset ja kevyen liikenteen huomioiminen. Minun inssissä ainakin mentiin semmonen lenkki, että nämä kaikki aika lailla toteutuivat.
Apua. 😅 kiitos vinkeistä. Inssi kahden tunnin päästä.
Ajan inssin Nokialla.. en tunne nokiaa ja eilen ajo-ope sano et voidaa mennä
Myös pispalan pikkukaduille. Inhoan mennä siellä. En pärjää :(
-ap
'Lähiaikoina' tarkoittaa lähestyviä aikoja, eli tulevaisuutta. Menneisyyteen viitataan ilmaisuilla 'viime aikoina' tai 'äskettäin'.
En