Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen systeemi sinulla on menojen ja tulojen seurantaan?

Vierailija
07.10.2019 |

Etsin jotain muuta kuin kännykkäsovellusta..

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistan tilipäivänä, että saan tonnin edellisestä tilistä säästöön. Mieluummin hieman enemmänkin.

En tiedä paremmasta.

Näinhän se pitää mennä. 

Ei mitään ylimääräistä puuhaa simppelin asian parissa.

Vierailija
22/42 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä laittaa ruutuvihkoon ja minä makselen takaisin omantunnon mukaan. Omia menojani en juuri seuraa, rahat riittävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain excel-taulukko, eikä todellakaan mihinkään pilvipalveluihin tallennettuna..!

Joskus netissä mulla oli talouspäiväkirja, mutta se suljettiin, niin nyt on tällaiset kohdat taulukossa:

Auto ja liikenne

Muut menot

Rahapelit ja vedonlyönnit

Hankinnat

Tuet

Terveyshuolto

Muut tulot

Osamaksut

Ruoka- ja päivittäistavarat

Palkkatulot

Asumismenot

Harrastukset ja huvit

Tulot

Menot

Plussalla/miinuksella

Vierailija
24/42 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt Marttojen valmista excel-pohjaa.

https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/talouden-suunnittelu/

Löytyy tuolta sivulta oikeasta reunasta.

Ooh, kiitos vinkistä! Taidankin siirtyä ruutuvihosta tähän.

- ei ap

Vierailija
25/42 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon säätänyt menot sen verran pieneksi, ettei tarvitse seurata. Poikkeuksena on jos täytyy käyttää suurempi summa rahaa, mutta tätä tapahtuu harvoin. 

Vierailija
26/42 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen perinteinen, että tulee palkkalaskelma mistä näkee paljonko rahaa tulee.

Saman verran sitä sitten myös menee sen kuukauden aikana, hyvin selkeä systeemi.

Vierailija
27/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein excel-taulukon ja kyllähän tämä on silmiä avaavaa huomata, että kahdessa päivässä, tai pikemminkin puolessatoista päivässä, olen kuluttanut tällä viikolla jo 100,14 euroa, ja siihen sisältyy vain yksi säännöllinen lasku (17 euroa), loput on ruokakauppaa ja muita ostoja.

-ap

Vierailija
28/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkopankista seuraan, paljonko on tilillä. On minulla tuo Nordea Walletkin, jossa pystyy seuraamaan tarkemmin, mutta ei sitä tule kauheasti katseltua. Itsellä ei ole onneksi koskaan ollut ongelmia pitää tuloja ja menoja tasapainossa luonnostaan niin, että aina jää vähän säästöönkin, niin ei ole koskaan tarvinnut sen huolellisemmin seuratakaan millään menetelmällä. Isojen remppoje ja vastaavien projektien osalta olen ihan tehnyt exceliin budjetin ja sinne seurannut sitten kulujen toteutumista. Eli Exceliä tai ruutuvihkoa minäkin suosittelisin.

Vierailija
29/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti excelissä yhteisille ja omille menoille.

Omaa rahan käyttöä seuraan myös jättmällä palkkapäivänä vakiosumman käyttötilille, jos se ei riitä seuraavaan palkkapäivään, niin sitten voi vähän katsoa mitä on tullut osteltua.

Tuloja en seuraa sen kummemmin, kuin että palkka on palkkapäivänä tilillä. Lapsilisä sitten tulee loppukuusta lisäksi.

Vierailija
30/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Tiedän mitä tienaan ja tiedän mitä pakollisiin kuluihin menee noin suurinpiirtein kuussa. Hirveää tähtitiedettä.

Vierailija
31/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saldon vilkaisu silloin tällöin riittää.

Vierailija
32/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän tilipäivänä 10% tuloista säästötilille, paitsi marras-joulukuussa, jolloin sijoitan aikuisiin lapsiin ja sukujouluun.

Säästötilillä olen pitänyt 2kk palkan, 50-200€ /kk olen sijoittanut rahastoon, mutta viimeisen 2v aikana jouduin käyttämään säästötiliä niin, että olen päättänyt että kasvatan sitä ainakin 4kk tulojen suuruiseksi.

Eli 90% kk-tuloista kulutan surutta, usein kyllä tilillä on pari sataa tilipäivänä, tässä kuussa on ollut muutama ylimääräinen lahjoitus lapsille niin viikkoa ennen tilipäivänä taitaa olla 100€ tilillä, eletään sitten sillä.

Vierailija
33/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt nelisen vuotta Budget Tracker -nettipalvelua ja olen tykännyt. Heillä on ilmaisversio mutta olen maksanut sen joitakin kymppejä vuodessa että saan kaikki ominaisuudet käyttöön. Sinne voi luoda omia tilejä ja kategorioita. Olen tehnyt suht. tarkan rakenteen, kategorioita ja alakategorioita; siihen kului alunperin jonkin verran aikaa mutta kun se on tehty, on käyttö siitä eteenpäin nopeaa ja helppoa.

Kirjaan ohjelmaan kaikki tulot ja menot, aivan pienet ostoksetkin. Minusta on mielenkiintoista nähdä mihin rahaa kuluu. Esim. voin katsoa että vuonna 2018 olen kuluttanut x euroa perinteisiin kirjoihin ja y euroa e-kirjoihin. Ja z euroa elokuvateattereihin, kun taas kotieläinten kuluihin on mennyt n euroa.

Vierailija
34/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt excelin yhdelle sivulle taulukon, jossa on ensin pohjana arvioitu meno eli budjetti, joka on edellisvuosien toteutuma. Päivitän sitä noin kerran viikossa toteutuman mukaan, koska kerään ostoksistani kuitit. Tuo Marttojen excel on myös hyvä, mutta tarpeettoman laaja. Minulla on tulona vain eläke. Nyt taulukkoni kertoo mm. että ruokaostokset ovat liian suuret ja jostain täytyy kulutusta vähentää, jotta eläke riittäisi koko kuukaudelle. Pakollisista menoista kuten puhelin, vakuutus, sähkö ja yhtiövastikeesta ei voi säästää lyhyellä aikavälillä, mutta lehdistä, kulttuuririennoista, ulkona kahvittelusta ja vaatteista saa pikaisesti säästöjä aikaiseksi. Ja bensasta voi säästää, muttei auton muista kuluista. 

Vierailija
35/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein excel-taulukon ja kyllähän tämä on silmiä avaavaa huomata, että kahdessa päivässä, tai pikemminkin puolessatoista päivässä, olen kuluttanut tällä viikolla jo 100,14 euroa, ja siihen sisältyy vain yksi säännöllinen lasku (17 euroa), loput on ruokakauppaa ja muita ostoja.

-ap

Ei tuo parin päivän lasku, mikä avasi silmiäsi, tullut mistään puskista, vaan ihan itse sen teit. Ei tuohon mikään menojen seuranta auta vaan pitää muutos lähteä ihan omasta selkärangasta.

Vierailija
36/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahat on finiitto niin pitää alkaa pummaamaan röökiä.

Vierailija
37/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kymmenen vuotta ollut käytössä iso Excel-taulukko, jossa on vuoden mittainen päiväkohtainen kalenteri, johon merkkaan kaikki tapahtumani, rahoitusbudjettini ja sen seuranta sekä lainanseuranta ja liikuntojen seuranta. Lisäksi teen sinne monenlaisia muitakin muistiinpanoja ja laskelmia ja esim. hinta/ominaisuusvertailuja jostain isommista hankinnoista. Tavallaan tässä taulukossa on yhdellä sivulla muistissa kaikki elämääni liittyvät asiat. Lisäksi tästä samasta työkirjasta löytyvät edellisten vuosien taulukot tapahtumineen plus seuraava vuosi.

Suosittelen tällaista tapaa hallita elämäänsä, silloin tarvitse joka hommaan olla jotain erillistä sovellusta. Taulukko päivittyy OneDriven kautta ja on käytettävissä monen eri laitteen avulla.

Vierailija
38/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuspäätös aikanaan kertoo toteutuneet tulot. 

Jos jotain on jäänyt säästöön, niin sen näkee sitten siitä, että jotain on kertynyt; tileille tai omaisuuslajeina. Yleensä kaikki menee, mikä tuleekin.

Ei ole tarvetta seurata sen enempää yhtään mitään. Sellainen olisi rasittavaa. Niukan aikani käytän kiinnostavampiin asioihin.

Vierailija
39/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun systeemi on se, että katson paljonko tilillä on rahaa tilipäivänä.

Vierailija
40/42 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo minulla menee kaikki eikä säästöön jää joten siksi haluan alkaa seuraamaan rahoja.

-ap

Ei ne rahat lisäänny seuraamalla omaa kulutustaan. Ainut mikä tepsii on lopettaa kuluttaminen, eikä siihen tarvita mitään ruutuvihkoja ja exel taulukkoja.

Jos saa kiksejä ostamisesta ja kuluttamisesta niin huonompi juttu säästämisen kannalta. Ei säästäväiset ihmiset haluaisikaan kuluttaa. Sisänsä melkoinen paradoksi että rahat lisääntyy sellaisilla jotka sitä rahaa ei halua käyttää.

Ei tietenkään tulot lisäänny seuraamalla menoja, mutta useimmiten menot vähenee, kun joku (sinä itse) katsoo niiden perään. Ja jos "kaikki menee, mitä tulee" on päällä on tosiaan ainoa tapa katsoa mihin se "kaikki" menee. Luulen, että ap:lla ei ole hajuakaan paljon hän voi ylipäätään viikossa käyttää esim. ruokakauppaan. Se, että tilillä on rahaa ei ole hyvä mittari sille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi