Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työntekijät maksavat nykyisin omasta pussistaan työnantajan kuluja?

Työntekijä
07.10.2019 |

Olen nykyisissä projektitöissäni, niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla törmännyt siihen kuinka työntekijää edellytetään maksamaan yrityksen kuluja omasta pussistaan - tämä tarkoittaa siis projekteissa nopeasti syntyviä tarvikekuluja, matkoja ym, tämä varsinkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä koska "se vain on niin paljon kätevämpää ja maksetaan kyllä sulle takaisin heti". Usein omaa luottokorttia yritykseltä ei saa ja joskus nopenta on vaan maksaa itse. Tein muutama vuosi sitten päätöksen etten sotke enää omia rahojani työhöni, sillä kertakulut voivat olla isoja mutta se tuntuu olevan ihan mahdotonta jos ei koko ajan taistele vastaan (vrt. Aasian matkan lentoliput ja majoitus jotka nopeasti nousevat tuhansiin euroihin), kulut pitäisi kattaa ja reissut varata heti kun käsky käy työmatkalle mutta kun rahaa maksetaan takaisin työntekijälle vasta kululaskujen, pallottelun ja sen että "maksamme vain kuun viimeinen päivä" niin luottokorttitilillä korko jo on kasvanut mukavasti. En ole ainoa, moni ystäväni on samassa tilanteessa - tuntuu että nykyisissä työpaikoissa pitää ottaa lainaa tai omat säästöt käyttöön, jotta pystyy tekemään kyseistä työtä - milloin työntekijästä tuli aina joustava, rahansa yrityksen puolesta uhraava tukija? Kiinnostaa kuulla, onko tällainen yleistä ja mitä tällaisissa, varsin painostavissa tilanteissa pitäisi tehdä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tehdä? No sanoa, ettet maksa etkä ole mikään pankki tai luottolaitos.

Vierailija
2/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut, että kenenkään pitäisi itse mitään suurempaa maksaa, jotain muutaman kympin tarvikkeita korkeintaan. Jos jotain sellaista vaadittaisiin maksettavaksi ensin itse, helpointa on varmaan kieltäytyä vetoamalla siihen, että ei ole mitään tuhansia laittaa tosta vaan lentolippuhin, vaikka sen takaisin saisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
4/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä makselin joskus ex-työpaikkani postimaksuja, vaikka olin pahainen tuntityöntekijä huonolla palkalla. Sain kaiken tietysti takaisin, eikä mistään tarvinnut tapella, mutta olihan ne tilanteet aika absurdeja. Enää en suostuisi. 

Vierailija
5/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

220e/ostos on monessa yrityksessä raja jonka alle jäävät hankinnat työntekijä maksaa itse omalla kortillaan. Kulut saa takaisin tekemällä matkalaskun.

Luottokortin saa tänä päivänä ani harva, tavallisen rivityöntekijän on turha haaveilla firman luottokortista.

Vierailija
6/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 korjaa, 200e pitäisi olla.

Vierailija
7/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun munaa imetään

Vierailija
8/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä firmassa oli työnantajan luottokortti. Nykyisessä maksetaan joko omalla tai firman kautta hankitulla kortilla. Reissun jälkeen teen matkalaskun ja saan korvauksen paljon ennen luottokorttilaskuja.

Vierailija
9/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perit summan korkoineen tietenkin. Viime kädessä harkitset, olisiko parempi työpaikka saatavissa muualta.

Vierailija
10/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomot maksaa tiettyjä ostoksia luottokortillaan. Nämä ostokset korvataan takaisin kerran kuukaudessa. 

Vierailija
11/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedötkö esim. mitä yhden laskun käsittely maksaa, jos tilaat ne tarvikseet laskulla?

Vierailija
12/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun luottokorkosi ovat tietysti myös kuluja joten perit myös ne.

Vierailija
13/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas surkea työpaikka jos ei anna firman luottokorttia, vaikka on paljon työmatkoja jopa tuhansien eurojen menoja kerralla. Tai jos pitää tuollaiset matkat maksaa itse eikä voi laskuttaa suoraan firmaa matkatoimiston kautta.

Minulla ei edes ole kuin tuhannen euron luottoraja, niin sanoisin luonnollisesti esimiehelleni, että tarvitsen firman luottokortin tai en voi hoitaa töitäni. Jos sen takia antavat potkut, niin oikeudessa tavataan. :)

Vierailija
14/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen matkan ja maksan hotellit omalla kortille. Töissä teen matkalaskun ja rahat tulee tilille muuatmassa päivässä. Luottokorttilasku tulee vasta 1,5 kuun kuluttua. Kun maksan laskun samoin tein ei mene edes korkoa. 

Tämä sama on toiminut kolmen viimeisen työnanatajan kanssa viimeisen 20 vuoden aikana. 

Vierailija
15/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on hankalia asioita, jos kaikki suostuu tuohon, niin yhden työntekijän on hankala tehdä mitään.

Vierailija
16/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika yleinen tapa pienissä yrityksissä missä työntekijöille ei ole omaa firman maksamaa luottokorttia. Menot maksetaan omalla kortilla jotka työntekijä perii sitten firmalta tekemällä matkalaskun. Voit laskuttaa yritykseltä luottotililtä kertyneet korot, mutta koin sen aina hankalakse enkä jaksanut vaivautua.

Isoissa firmoissa työntekijä saa käyttöönsä firman luottokortin jolla voi maksaa matkat ja hotellin. Mutta edelleen matkalasku pitää tehdä ja työntekijän täytyy huolehtia luottolaskun maksamisesta ajallaan. Erona kuitenkin se että korot ja muut kulut peritään yritykseltä suoraan.

Vierailija
17/17 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pomo aina lainasi omaa korttiaan. Eli jos jouduin menemään vaikka työtapaamiseen toiselle paikkakunnalle antoi hän kortin mukaan, jolla sitten maksoin taksit sun muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan