Hei muut pitkään työttömänä olleet, oletteko olleet yltiöpäisen kiinnostuksen kohteena te-keskuksesta viime aikoina?
Itse olen ollut vuosia työttömänä ja välillä sairaslomalla, mutta nyt kun sairaseläkehakemukseni hylättiin vakuutusyhtiössäni sairauksistani huolimatta,niin nyt olen ollut todellakin syynin alla te-virkailijoiden taholta. Viime tingassa lähettävät tehtäviä oma-asiointiini, että tulee hirvittävä kiire edes kuitata niitä tehtäviä. Liekkö tarkoituksena vaan testata, että olenko kenties "hereillä" vaiko koomassa jo?
Silloin kun olin puolisoni bruttotulojen vuoksi tarveharkinnaisella tm:lla, en saanut yhtään mitään työmarkkinatukea, vaikka olin työtön ja te-toimiston asiakkaana, ja itse yritin, kuten nytkin hakea ja etsiä minulle sopivaa ja kykyjäni vastaavaa työtä, mutta ikävä kyllä täällä, missä minä asun, niitä ei ole ollut enää vuosikausiin! Työkkärin piilossa ns. tiskinaluspaikat eli palkkatukityöt jaettiin aina jollekin toiselle työttömälle, sille sinkkutyöttömällepä tietenkin tai eronneelle yh.työttömälle, ettei kuntani tarvinnut maksaa niin paljon toimeentulotukia kyseisessä taloudellisessa tilanteessa oleville työttömilleen.
Viime vuosien aikana minusta monin tavoin terveyteni menettäneestä työttömästä onkin yhtäkkiä tullut te-keskuksen vissiinkin kiinnostavin työnhakija! Tarjolla on kuitenkin vain ja ainoastaan ilmaistöitä työnantajalle tai koulutuskursseja pelkästään 9 euron kulukorvauksella, joka ei riitä edes päivittäisiin matkoihin kurssipaikalle. Asun nimittäin maalla ja kaukana julkisten liikenneyhteyksien saavuttamattomuudessa. Muuttoon paikkakunnalta toiselle ei ole varaa.
Kommentit (18)
Ap:lle kysymys: minkä ikäinen olet? Minä olen pitkäaikaistyötön enkä ole saanut kovinkana usein yhteydenottoja Te-toimistosta. Nyt viimeksi soittivat kesäkuun alussa ja kysyivät mikä on tilanteeni. Sanoin, että edelleen työttömänä eikä ole mitään tietoa tai edes toivoa siitä, että mitään löytyisi. Te-virkailija sanoi siihen, että ok, hän laittaa seuraavan ilmoittautumisen vuoden päähän, ja kehotti hakemaan työkyvyttömyyseläkettä uudelleen. Hain sitä muutama vuosi sitten ja kävin koko valitusrumban läpi vakuutusoikeuteen saakka. Eli sama, muutaman vuoden kestävä hakuprosessi uudelleen liikkeelle.
No en tiedä, mutta julkiset varat ovat olleet yltiöpäisen mielenkiintoni kohteena työttömyysaikanani. Kai näillä köh köh jokin yhteys on.
Nyt vissiinkin kuvitellaan valtiovallan ylimmässä johdossa, että yli lähempän eläkeikää oleva raihnainen työtön onkin kovinta ydintä jaksamaan vielä työelämää kovine vaateineen, ja joku utopiassa elävä päättäjä kuvittelee, että ikääntynyt muistihäiriöinenkin työtön on oppivainen ja kovaa kamaa työmarkkinoilla ja nostattamaan työllisyysastetta valtiossamme, kun satojatuhansia uusimpien opintotutkintojen, useiden sellaistenkin omaavat nuoret ihmiset ovat työttöminä odottelemassa sitä "lottopottia" saadakseen vakituisen duunipaikan normipalkoilla, kun niitä ei vaan joka kolkassa maatamme ole näkyvissäkään.
Noin kerran vuodessa ottavat yhteyttä. Ei muuta.
Ei ole kuulunut mitään. Toivottavasti olen hävinnyt niiden tiedostoista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vissiinkin kuvitellaan valtiovallan ylimmässä johdossa, että yli lähempän eläkeikää oleva raihnainen työtön onkin kovinta ydintä jaksamaan vielä työelämää kovine vaateineen, ja joku utopiassa elävä päättäjä kuvittelee, että ikääntynyt muistihäiriöinenkin työtön on oppivainen ja kovaa kamaa työmarkkinoilla ja nostattamaan työllisyysastetta valtiossamme, kun satojatuhansia uusimpien opintotutkintojen, useiden sellaistenkin omaavat nuoret ihmiset ovat työttöminä odottelemassa sitä "lottopottia" saadakseen vakituisen duunipaikan normipalkoilla, kun niitä ei vaan joka kolkassa maatamme ole näkyvissäkään.
Hätyyttelevät varhaiseläkkeelle.
Ap, kannattaisiko jäädä osa-aikaeläkkeelle, jos mahdollista. Jos työvuosia on jo tarpeeksi takana ja sinulla on mies tasaamassa arjen kuluja?
Provo, koska te-keskus lakkautettu vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Provo, koska te-keskus lakkautettu vuosia sitten.
Olisikin:(
Täällä, missä minä asun, toimii kyllä te-keskus, ja se nyt on loppupeleissä aivan sama, millä nimikkeellä tuota valtion suojatyöpaikkakeskusta kutsuttaneen, voisihan sen nimetä vaikkapa karenssien jakotoimistoksikin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kannattaisiko jäädä osa-aikaeläkkeelle, jos mahdollista. Jos työvuosia on jo tarpeeksi takana ja sinulla on mies tasaamassa arjen kuluja?
Etkö lukenut aloitustani, minua ei laskettu tk.eläkkeelle, ei kokoaikaiselle, eikä osa-aikaisellekaan, niin ja missä kohtaa kerroin puolisoni sukupuolen? Ja miten kumppani voi jakaa mitään arjen kuluja, jos hänellä itselläkään ei ole enää työtuloja vaan huomattavasti pienempi normieläkkeensä kuin aikoinaan kuukausittainen palkkansa?
Vierailija kirjoitti:
Ne yrittää saada aikaan vain karensseja. Siksi ne lähettää noita viime tingassa.
Aivan kamalaksi muuttunut nykypäivänä työttömänä oleminen, eli työttömän pitää päivystää ympäri vuorokauden sähköpostiaan ja oma-asiointisivustoaan, että ennättää laittaa työkkäristä määrättyjä hakemuksia mihin milloinkin keksivät määrätä ja aivan outoa, että muutaman tunnin viiveellä perjantaina ja viikonlopun aikanakin peräti, ja työtön ei ehdi edes kysyä te-keskuksesta lisätietoja asioitaan hoitavalta virkailijalta, koska eihän viikonlopulla ole kukaan töissä vastamaassa tai neuvomassa työtöntä.
Kyseinen toiminta te-toimistosta haiskahtaa pahanlaisesti vain ja ainoastaan saada työtön työnhakija karenssiin. KIUSAAMISTA on näköjään monenmoista itseään huonommassa asemissa olevia työttömiä kohtaan valtion virkailijoitten puolelta.
Minä olin sairauden vuoksi pitkällä sairauslomalla ja tipahdin työkkärin asiakkaaksi, lopulta työnantajani sai järjestettyä minulle työn, jota kykenin tekemään. Ilmoitin liittoon ja työkkäriin, että pääsin palaamaan työelämään. Olin ollut jo monta kuukautta töissä, kun työkkäristä soitettiin, että olisinko kiinnostunut jostain kurssista? Kerroin uudestaan että olen palannut jo kuukausia sitten töihin, virkailija kuulosti epäuskoiselta. Muutamia viikkoja myöhemmin sain kotiin kirjeen, jossa tiedusteltiin halukkuuttani kursseille....
Vierailija kirjoitti:
Täällä, missä minä asun, toimii kyllä te-keskus, ja se nyt on loppupeleissä aivan sama, millä nimikkeellä tuota valtion suojatyöpaikkakeskusta kutsuttaneen, voisihan sen nimetä vaikkapa karenssien jakotoimistoksikin.[/quote
Laita kuva tai linkki toimivasta te-keskuksesta. Ainakin muualla Suomessa ne on lakkautettu eikä niissä muissa ollut koskaan työttömille mitään palvelua. Työttömät ovat asioineet työ- ja elinkeinotoimistoissa, joka lyhentyy te-toimistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne yrittää saada aikaan vain karensseja. Siksi ne lähettää noita viime tingassa.
Aivan kamalaksi muuttunut nykypäivänä työttömänä oleminen, eli työttömän pitää päivystää ympäri vuorokauden sähköpostiaan ja oma-asiointisivustoaan, että ennättää laittaa työkkäristä määrättyjä hakemuksia mihin milloinkin keksivät määrätä ja aivan outoa, että muutaman tunnin viiveellä perjantaina ja viikonlopun aikanakin peräti, ja työtön ei ehdi edes kysyä te-keskuksesta lisätietoja asioitaan hoitavalta virkailijalta, koska eihän viikonlopulla ole kukaan töissä vastamaassa tai neuvomassa työtöntä.
Kyseinen toiminta te-toimistosta haiskahtaa pahanlaisesti vain ja ainoastaan saada työtön työnhakija karenssiin. KIUSAAMISTA on näköjään monenmoista itseään huonommassa asemissa olevia työttömiä kohtaan valtion virkailijoitten puolelta.
Suosittelen hakeutumaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä, missä minä asun, toimii kyllä te-keskus, ja se nyt on loppupeleissä aivan sama, millä nimikkeellä tuota valtion suojatyöpaikkakeskusta kutsuttaneen, voisihan sen nimetä vaikkapa karenssien jakotoimistoksikin.[/quote
Laita kuva tai linkki toimivasta te-keskuksesta. Ainakin muualla Suomessa ne on lakkautettu eikä niissä muissa ollut koskaan työttömille mitään palvelua. Työttömät ovat asioineet työ- ja elinkeinotoimistoissa, joka lyhentyy te-toimistoksi.
Ei ihme, että työttömiä riittää... Eivät tiedä edes viraston nimeä, mistä saisivat apua työnhakuun. Meidän firmaan rekrytointi tyssää jo siinä vaiheessa, jos työpaikkahakemuksessa on virheitä. Mutta työttömässä itsessään ei ole virheitä, vaan yhteiskunta on pska ja minnekään ei pääse töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen hakeutumaan hoitoon.
Jahhas, ja mikähän hoito auttaisi sietämään valtion virkaloisten toimintatapoja? Kerroppas nyt!