Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko hullu? Pelkään joutuvani johonkin ongelmaan

Vierailija
06.10.2019 |

Olenko vainoharhainen tai paranoia?

Pelkään joutuvani selittämättömästi ja aiheetta johonkin ongelmiin pahojen ihmisten kanssa.
Minulla ei ole mitään tekemistä pahojen asioiden kanssa, en tunne pahoja ihmisiä (ehkä etäisesti tiedän tutun tutun kautta jonkun diilerin tai väkivaltarikollisen), enkä tee mitään laitonta.
Silti ahdistaa ja stressaa lukea esimerkiksi uutisia pahoista ihmisistä ja pahoista teoista. Pelkään joutuvani kiristyksen, uhkailun tai väkivallan uhriksi, vaikka varsinaisesti ei ole mitään aihetta.

Käyn silloin tällöin viikonloppuisin ulkona, ja jälkikäteen ahdistaa jos olen edes nähnyt samassa ravintolassa jonkun "pahalta" näyttävän ihmisen, ja alan jännittämään että mitä jos katsoin häntä väärin tai sanoin tai tein jotakin typerää, ja joudun ongelmiin.

Tienaamme myös ihan mukavasti, pelottaa että joku alamaailman ihminen saa tietää ja alkaa uhkailemaan ja kiristämään meiltä rahaa. Joskus pelottaa että joku ilmestyy yöllä ovemme taakse.

Korostan että tiedossani ei ole, että kukaan kantaisi kaunaa minulle, enkä ole missään ongelmissa tai tekemisissä pahojen ihmisten kanssa.

Tämä taitaa olla vainoharhaisuutta. Itsesuojeluvaistoa. Pelkoa. Joku sanoi joskus että pelko on hyvä asia, se auttaa tietämään missä kulkee rajat.

Jouduin nuorempana kiusatuksi ja syrjityksi. Jouduin jopa selittämättömän väkivallan uhriksi muutaman kerran, koska eräs ihminen kantoi kaunaa minulle ja he olivat joukolla puhuneet minusta pahaa. Kuulemma "kerjäsin selkäsaunaa". Olimme silloin teinejä. Nykyään minulla on hyvät välit kaikkien kanssa.
Oli kuitenkin kamalaa täysin syyttä ja yllättäen saada köniinsä, ihmisiltä joilta en olisi uskonut saavani. Tilanne tuli täysin puskista, ja olin vielä ennen sitä iloinen ja elämänmyönteinen ihminen ja hyvän keskiluokkaisen perheen kasvatti, kasvanut turvassa. En tiedä johtuuko nämä nykyiset pelkotilat jotenkin noilta ajoilta.

Auttakaa rakkaat foorumilaiset :/ Kiitos.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tiedostamattomasti koet, että sulla menee nykyisin "liian" hyvin ja siksi on kova pelko, että se viedään pois jonkun/jonkin pahan toimesta. Ehkä koet, ettet ansaitse hyvää elämää? Tsemppiä!

Vierailija
2/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle tapahtunut menneisyydessä jotain ikävää tms? Tai läheiselle? Itselläni on usein selkäpiissä oleva kauhu, että joku levittelisi minusta valheita selkäni takana ja sitten ihmiset uskoisivat niitä, koska minua kiusattiin sillä tavalla koulussa ja se oli kaameinta, mitä minulle on koskaan tapahtunut. Tunnistan oireet: ahdistun aina, jos esim. näen internetissä, että ihmisistä (varsinkin itseni kaltaisista) levitetään valheita (ja lasken valheeksi sen, että jostakusta levitetään ns. puolitottuulla tarkoituksella harhaanjohtavasti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ehkä jäänyt trauma noista nuoruuden tapahtumista mikä olisi hyvä käsitellä pois.

Vierailija
4/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkosi johtuvat juurikin tuosta aikemmasta tapaukseta. Ei ole normaalia pelätä tuolla tavalla syyttä.

Toki maailmassa sattuu kaikenlaista, mutta se ei ole syy elää jatkuvassa pelossa. Jos joku hullu hyökkää satunnaisesti sun tai naapurisi kimppuun vuoden päästä, kukaan ei sitä voi nähdä tai ennustaa etukäteen. Voit joko elää pelossa antaen pelon häiritä elämääsi, tai voit elää pyrkien onnellisuuteen. Kummin tahansa teet, et voi oikein vaikuttaa muiden tekemisiin. Parempi siis koittaa elää täysiä elämää, kun väkivallan uhriksi voi joutua myös se varovaisin ihminen poikkeuksellisena päivänä, kuin sekin joka ei turhia huolehdi.

Kaikilla on kuitenkin hyvin pieni todennäköisyys joutua sellaiseen tilanteeseen, jos ei ihan hengaile rikollisten kanssa.

Terapia vpisi olla hyväksi sinulle, oletko koskaan käynyt juttelemassa liittyen tuohon mitä sinulle kävi?

Vierailija
5/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkosi johtuvat juurikin tuosta aikemmasta tapaukseta. Ei ole normaalia pelätä tuolla tavalla syyttä.

Toki maailmassa sattuu kaikenlaista, mutta se ei ole syy elää jatkuvassa pelossa. Jos joku hullu hyökkää satunnaisesti sun tai naapurisi kimppuun vuoden päästä, kukaan ei sitä voi nähdä tai ennustaa etukäteen. Voit joko elää pelossa antaen pelon häiritä elämääsi, tai voit elää pyrkien onnellisuuteen. Kummin tahansa teet, et voi oikein vaikuttaa muiden tekemisiin. Parempi siis koittaa elää täysiä elämää, kun väkivallan uhriksi voi joutua myös se varovaisin ihminen poikkeuksellisena päivänä, kuin sekin joka ei turhia huolehdi.

Kaikilla on kuitenkin hyvin pieni todennäköisyys joutua sellaiseen tilanteeseen, jos ei ihan hengaile rikollisten kanssa.

Terapia vpisi olla hyväksi sinulle, oletko koskaan käynyt juttelemassa liittyen tuohon mitä sinulle kävi?

En ole koskaan käynyt terapiassa tai juttelemassa teini-iän tapahtumista kenenkään kanssa. Voisi olla hyvä ajatus, eihän tämä varmaan ihan tervettä tai normaalia ole. ap

Vierailija
6/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tiedostamattomasti koet, että sulla menee nykyisin "liian" hyvin ja siksi on kova pelko, että se viedään pois jonkun/jonkin pahan toimesta. Ehkä koet, ettet ansaitse hyvää elämää? Tsemppiä!

Totta. Olen ajatellut, että en ehkä pelkäisi mitään jos minulla ei olisi mitään menetettävää. Jos olisin köyhä sillan alla asuva koditon. Ehkä silloin kokisin olevani turvassa. Hullua. ap

Vierailija
7/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jouduin nuorempana kiusatuksi ja syrjityksi. Jouduin jopa selittämättömän väkivallan uhriksi muutaman kerran, koska eräs ihminen kantoi kaunaa minulle ja he olivat joukolla puhuneet minusta pahaa."

Vaikuttaa vahvasti siltä, että tämä yllättävä kiusaaminen a väkivalta on syy nykyisiin pelkoihisi. Tapahtunut on jättänyt trauman. En osaa sanoa mikä sen purkamiseen auttaisi, mutta ehkäpä jonkunlaisesta (trauma)terapiasta voisi löytyä keinoja tähän?

Vierailija
8/8 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan